میوه های قاچاق معدوم می‌شوند

محمدعلی باغستانی‌میبدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن میوه قاچاق کشف شده است، موضع وزارت جهاد کشاورزی در برابر واردات میوه قاچاق را معدوم سازی عنوان کرد و گفت: با هرگونه واردات میوه قاچاق برخورد می‌شود. باغستانی با بیان اینکه در برخی از نقاط کشور میوه قاچاق …

محمدعلی باغستانی‌میبدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون در کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن میوه قاچاق کشف شده است، موضع وزارت جهاد کشاورزی در برابر واردات میوه قاچاق را معدوم سازی عنوان کرد و گفت: با هرگونه واردات میوه قاچاق برخورد می‌شود.

باغستانی با بیان اینکه در برخی از نقاط کشور میوه قاچاق در قالب بحث کوله وری وارد شده است، گفت: خوشبختانه با ورود به موقع استان کرمانشاه مشکلی از حیث مرزهای این استان نداشتیم.

وی گفت: هر نوع کالای کشاورزی برای ورود به داخل کشور باید از محور قرنطینه‌ای عبور کند، چراکه اصالت کالا و سلامت آن از اهمیت زیادی برخور است.

وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر ۲۷۰ آفت قرنطینه ای وجود دارد که هنوز به کشور ورود پیدا نکرده‌اند، گفت: ورود هریک از این آفات می‌تواند بهای سنگینی را متوجه بخش کشاورزی کند.

وی با بیان اینکه در تمامی مبادی ورودی و خروجی رسمی کشور پست‌های قرنطینه‌ای داریم، تعداد پست‌های قرنطینه‌ای کشور را ۷۲ پست قرنطینه‌ای خارجی اعلام کرد و افزود: همچنین بین ۳۰ تا ۴۰ پست قرنطینه‌ای داخلی(بین استانی) در کشور فعال هستند.

وی در ادامه پیش بینی تولید گندم برای سال زراعی پیش رو را ۹.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه واردات گندم برای سال آینده ممنوع شده، احتمال رسیدن به خودکفایی در این بخش وجود است.

وی در ادامه از سازمان حفظ نباتات به عنوان سازمان واکنش سریع یاد کرد و رسالت این سازمان را برخورد سریع با آفات و بیماری‌های گیاهی خطیر دانست و گفت: حساسیت کار این حوزه تا جایی است که گاه حتی یک غفلت چند روزه ممکن است بهای سنگینی را برای کشور در پی داشته باشد.

باغستانی از زنگ غلات به عنوان یکی از آفات مهم مزارع کشور یاد کرد و گفت: اگر کانون کوبی‌های مقابله با این آفت که احتمال شیوع آن از استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه وجود دارد انجام نشود، می‌تواند خسارات سنگینی را متوجه زراعت کشور کند.

وی شرایط را برای اپیدمی شدن زنگ غلات در کشور آماده دانست و گفت: این آفت می تواند در صورت عدم مقابله جدی دو سه روزه در کشور شایع شود.

باغستانی با بیان اینکه امسال برای مبارزه با آفت زنگ غلات در سطح ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده، ابراز امیدواری کرد: با ورود به هنگام در بحث مقابله خسارت زیادی در این حوزه در کشور نداشته باشیم.

وی در ادامه آفت سن را دومین آفت کشور و استان کرمانشاه معرفی کرد و افزود: خوشبختانه در سال گذشته با پایش‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده میانگین خسارت سن زدگی در کشور زیر نیم درصد بود و حتی یک کامیون گندم نیز به دلیل سن‌زدگی از سیلوها برگشت نخورد.

وی در ادامه با باین اینکه پیش بینی می شود امسال شاهد شیوع ۱۰ تا ۱۵ درصدی آفت سن در مزارع کشور باشیم، گفت: پیش بینی ما برای امسال مبارزه با آفت سن در سطح دو میلیون هکتار از مزارع کشور است.

وی در ادامه آفت دیگری که کشور با آن مواجه است را ملخ دانست و افزود: با توجه به بارندگی های خوب امسال در معرض ملخ صحرایی خواهیم بود و این مهم لزوم برنامه ریزی بریا مقابله با این آفت را نشان می‌دهد.

وی در ادامه اشاره ای هم به مقوله سموم پرخطر داشت و با بیان اینکه پنج درصد از سموم مورد استفاده در کشور در گروه سموم پرخطر قرار دارند، گفت: هیچ یک از این سموم که عمدتا جونده کش و بیشتر موش کش هستند، به صورت مستقیم بر روی گیاه اسپری نمی‌شوند و لذا می توان گفت که در کشور سموم پرخطر نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از ۱۹ سم در کشور حذف شده است، گفت: هیچ سمی در کشور وجود ندارد که روتردام آن را حذف کرده باشد و ما در کشور از آن استفاده کنیم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا