آزار جنسی یک سوم زنان شاغل در ژاپن

در این نظرسنجی از زنانی که در حال حاضر و در گذشته به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت مشغول به کار بودند، دربارۀ موضوع آزار جنسی در محیط‌های کار سوال شده است. جامعۀ هدف این تحقیق بین ۲۵ تا ۴۴ سال سن داشتند و نتایج تحقیق بر اساس پاسخ‌های ۱۰ هزار شرکت‌کننده به دست آمده است. …

در این نظرسنجی از زنانی که در حال حاضر و در گذشته به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت مشغول به کار بودند، دربارۀ موضوع آزار جنسی در محیط‌های کار سوال شده است.

جامعۀ هدف این تحقیق بین ۲۵ تا ۴۴ سال سن داشتند و نتایج تحقیق بر اساس پاسخ‌های ۱۰ هزار شرکت‌کننده به دست آمده است.

براساس نتایج نظرسنجی این مطالعه که روز سه‌شنبه (۱۱ اسفند) منتشر شد، ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که در محیط‌های کاری با آزار جنسی روبرو شده‌اند.

در میان این افراد، زنانی که به صورت تمام‌وقت شاغل بودند به میزان ۳۵ درصد بیشتر از شاغلینِ پاره وقت هدف آزار قرار گرفته بودند.

نیمی از زنان شاغل که تحت آزار جنسی بودند در تشریح این آزار از اظهار نظر همکاران مرد خود دربارۀ ویژگی‌های فیزیکی، سنی و ظاهر خود شکایت داشتند. ۴۰ درصد نیز این آزار را مشمول لمس جسمی ناخوشایند دانستند.

۳۸ درصد از این زنان به دلیل اظهارات و سوالات جنسی همکاران مردشان تحت آزار قرار داشتند.

در موارد جدی‌تر، برخی گفتند تحت فشار شدید برای برقراری روابط جنسی با همکاران خود قرار گرفته بودند.

براساس نتایج این نظرسنجی ۶۳ درصد از زنان شاغل آسیب‌دیده در ژاپن در قبال این آزارها سکوت کرده و گزارشی از آن ارائه نداده‌اند.

از هر ۱۰ نفری نیز که در قبال این رفتارها شکایت کرده‌اند، ۱ تن اظهار داشته که با وی رفتار عادلانه‌ای نشده و در نهایت با تنزل مقام شغلی خود روبرو شده است.

نتایج حاصل از این مطالعه که به سفارش وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن صورت گرفت، همزمان با اظهارات اخیر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن مطرح شده است که گفته بود می‌خواهد از اشتغال زنان برای بهبود اقتصاد کشور حمایت کند.

آبه در سخنرانی‌های خود بارها شرکت‌های بزرگ ژاپنی از جمله تویوتا و پاناسونیک را به استخدام مدیران زن تشویق کرده است.

سال‌هاست که اقتصاددان‌ها می‌گویند ژاپن می‌بایست از زنان تحصیلکرده، اما بیکار خود در فعالیت‌های اجتماعی استفادۀ بیشتری بکند تا شکاف کار در این کشور که با بحران پیری و کاهش جمعیت روبرو است، برطرف شود.

ژاپن در رتبه‌بندی مجمع جهانی اقتصاد از منظر شاخص شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۵ در میان ۱۴۵ کشور در مرتبۀ ۱۰۱ قرار گرفت.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا