بزرگان بر بالين آيت‌ الله

در حساب توییتر هاشمی درباره این سفر چنین نوشته شده بود: «به شکرانه ظفرمندی اعتدال، عازم مشهدالرضا هستم. بهروزی مردم عزیزم را دعاگو خواهم بود». برخلاف آنچه در رسانه‌ها منتشر شده بود که هاشمی همان شب انتخابات بر بالین آیت‌الله واعظ حاضر شده، این اولین سفر و ملاقات هاشمی از واعظ است که با همراهی …

در حساب توییتر هاشمی درباره این سفر چنین نوشته شده بود: «به شکرانه ظفرمندی اعتدال، عازم مشهدالرضا هستم. بهروزی مردم عزیزم را دعاگو خواهم بود». برخلاف آنچه در رسانه‌ها منتشر شده بود که هاشمی همان شب انتخابات بر بالین آیت‌الله واعظ حاضر شده، این اولین سفر و ملاقات هاشمی از واعظ است که با همراهی سیدحسن خمینی صورت می‌گیرد.

نیمه‌های روز هفتم اسفند بود که اخباری از فوت آیت‌الله واعظ طبسی در فضای مجازی منتشر شد. این اخبار اما همگی تکذیب و اعلام شد که آیت‌الله به بیمارستان امام رضا منتقل و وضعیت او در شرایط پایدار است. بعد از آن دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی هم در سفری به مشهد در جریان وضعیت جسمانی آیت‌الله قرار گرفت. وضعیتی که کادر درمانی از آن به کمای عمیق تعبیر کردند. واعظ طبسی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد، از جمعه هفتم اسفند به علت عارضه تنفسی در کما به سر می‌برد و تاکنون چهره‌های متعددی از مقامات و مسئولان به عیادت او رفته‌اند.

یک روز پس از بستری‌شدن او، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به ملاقات آیت‌الله واعظ رفت. در روز‌های بعد از آن هم اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت و جمعی از مقامات و چهره‌های مشهدی در بیمارستان امام رضا حاضر شدند. روز یازدهم اسفند بود که فرزند مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام مجتبی خامنه‌ای هم برای عیادت از آیت‌الله واعظ راهی مشهد شد.محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی زمینی ارتش، استاندار خراسان رضوی، علمای حوزه علمیه و برخی مدیران کل دستگاه‌های اجرائی و فرماندهان نظامی و انتظامی این استان هم تاکنون از تولیت آستان قدس رضوی عیادت کرده‌اند.

بر همین اساس هم روز گذشته سیدحسن و آیت‌الله هاشمی راهی مشهد شدند، سفری که ظاهرا هم به شکرانه نتایج انتخابات هفتم اسفند است و هم به قصد عیادت از آیت‌الله واعظ طبسی. در این سفر حجج اسلام سیدسراج‌الدین موسوی، محمدرضا عباسی‌فرد، علی عسکری و افراد دیگری ازجمله محمد هاشمی، غلامعلی رجایی، فاطمه هاشمی و… حضور دارند. همراهی سیدحسن و هاشمی‌رفسنجانی در یک سفر شاید در نوع خود اولین همراهی این دو در یک قاب باشد. تا قبل از این هاشمی‌رفسنجانی به دفعات از حضور سیدحسن خمینی در عرصه سیاست و به‌ویژه خبرگان پنجم سخن گفته بود و آنجا که کار به عدم احراز صلاحیت نوه امام رسید، هاشمی از شورای نگهبان انتقاد کرد؛ در روزهایی که سیدحسن به نتیجه بررسی صلاحیت خود اعتراض کرده بود و بیم و امیدها درباره بازگشت به عرصه رقابت هم‌‌پای هم حرکت می‌کردند.

با این حال حسن خمینی از عرصه رقابت حذف و هاشمی‌رفسنجانی تأیید شد و حالا در قامت رأی اول خبرگان تهران وارد مجلس پنجم شده است. پیش‌تر در بحبوحه انتخابات، در مجلس بزرگداشت حجت‌الاسلام توسلی که در حسینه جماران برگزار شده بود، آنها باز هم کنار هم بودند، مجلسی که تقریبا همه چهره‌های السابقون انقلاب در آن حاضر بودند. حالا پس از این انتخابات هر دو هم‌دوش هم راهی مشهد شده‌اند. شهری که بعد از تهران دومین موطن هاشمی به شمار می‌رود، سفری هم برای عیادت از آیت‌الله واعظ طبسی و هم برای زیارت.آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله واعظ طبسی از رفقای دیرینه هم به شمار می‌روند.

هر دو از مبارزان سال‌های پیش از انقلاب هستند. هاشمی در طول این سال‌ها چه در زمان مسئولیت و چه در روزهای فراغت از مسئولیت، هربار که به مشهد رفته با استقبال تولیت آستان قدس روبه‌رو شده و با آیت‌الله واعظ طبسی دیدار داشته است. آنها هر دو از اعضای جامعه روحانیت مبارز هستند. واعظ طبسی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، از هاشمی‌رفسنجانی در برابر محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد. هاشمی هم برای آنکه مراتب قدردانی خود را به واعظ نشان دهد، در رقابت‌های درونی خبرگان دوره چهارم بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی، رئیس سنتی خبرگان، اعلام کرد در صورت ورود واعظ از نامزدی ریاست خبرگان کناره خواهد گرفت. همین هم شایعه حضور واعظ در سیاست را تقویت کرده بود.

بااین‌حال آیت‌الله واعظ طبسی وارد این حوزه نشد و نامزد نشد.واعظ طبسی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به شمار می‌رود، اگرچه به دليل اقامت در مشهد اغلب در جلسات آن شرکت نمي‌كند. او در همه دوره‌های خبرگان رهبری نماینده این مجلس بوده است و این تنها دوره‌ای بود که نامزد نشد. آیت‌الله واعظ طبسی از سال ٥٩ و با حکم امام خمینی تولیت آستان قدس را برعهده گرفت و در این سال‌ها بر وسعت حرم رضوی افزوده شد. آستان قدس به لحاظ منابعی که از موقوفات و زائران دریافت می‌کند، دارای منابع اقتصادی سرشاری است که این آستان را به یکی از هلدینگ‌های اقتصادی شرق کشور تبدیل کرده و چهره‌های کشوری و لشکری این را حاصل مدیریت آیت‌الله واعظ طبسی می‌دانند

هاشمی‌‌رفسنجانی: جایگزینی برای آیت‌الله طبسی نمی‌بینم

ایسنا: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شخصیت آیت‌الله طبسی گفت: ایشان مجاهد و مدیری بزرگ بود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه عیادت از تولیت آستان قدس‌ رضوی و نماینده ولی‌فقیه در خراسان در بیمارستان امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مغز آیت‌الله طبسی آسیب جدی دیده است که امیدواریم عنایت خداوند شامل حال ایشان شود. او درباره شخصیت آیت‌الله طبسی ادامه داد: ایشان پیش از انقلاب نیز شخصیتی بزرگ بود و در این مدت نیز مبارزی مجاهد و مدیری بزرگ بودند. آیت‌الله طبسی برای این استان و تشکیلات آستان قدس تلاش‌های زیادی کرده‌‌اند و من برای ایشان جایگزینی نمی‌بینم.

غصه می‌خورم که جای ایشان خالی شود. صداقت، فداکاری و دانش ایشان مثال‌زدنی است. هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه آیت‌الله طبسی اگر می‌خواست حق تولیت را استفاده کند، میلیاردر می‌شد، افزود: اما ایشان حاضر نبود این کار را انجام دهد. آیت‌الله طبسی عاشق امام رضا (ع) و مشهد بود. ایشان یک سال از من کوچک‌تر بود و بنده فکر می‌کردم که تا بعد از من باشند و کار کنند؛ اما مشهدی‌ها و انقلاب ستون بزرگی را از دست خواهند داد. او با اشاره به روند درمانی آیت‌الله طبسی خاطرنشان کرد: پزشکان برای بهبود روند درمانی ایشان اقدامات زیادی انجام داده‌‌اند؛ اما همچنان مغزشان دچار مشکل است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا