تمام حاشیه‌های انتخابات مجلس و خبرگان

جوانگرایی در لیست‌های انتخاباتی کاندیداها در شهرهای مختلف و به‌خصوص در تهران، شکسته شدن رکورد حضور زنان در مجلس آینده و نسبت‌های خانوادگی میان نمایندگان مجلس و برخی مسوولان در بیرون مجلس و اعلام ورود قطعی ۱۳ قاضی به مجلس دهم از مهم‌ترین خبرهایی است که این روزها دست به دست می‌چرخد.البته این تغییرات و …

جوانگرایی در لیست‌های انتخاباتی کاندیداها در شهرهای مختلف و به‌خصوص در تهران، شکسته شدن رکورد حضور زنان در مجلس آینده و نسبت‌های خانوادگی میان نمایندگان مجلس و برخی مسوولان در بیرون مجلس و اعلام ورود قطعی ۱۳ قاضی به مجلس دهم از مهم‌ترین خبرهایی است که این روزها دست به دست می‌چرخد.البته این تغییرات و رکوردشکنی‌ها تنها به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اختصاص ندارد.

تغییر ترکیب پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور ۳۲ چهره جدید (تغییر ۳۸ درصدی) نیز می‌تواند یکی از اتفاقات مهم این دوره انتخابات باشد. روز گذشته «ایسنا» گزارشی در باره تغییرات این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر کرد که اطلاعات جالبی از ویژگی‌های منتخبان تهران در مجلس داشت.

براساس این گزارش، ۹ تن از منتخبان مجلس دهم در تهران از لیست فراگیر اصلاح‌طلبان موسوم به لیست امید با سرلیستی محمدرضا عارف، پیش از این سابقه نمایندگی داشته‌اند، اما ۴ نفر از آنها اکنون نماینده مجلس هستند. در مقابل لیست ائتلاف اصولگرایان نیز که ۲۱ نفر از آنان سابقه نمایندگی مجلس را داشته و قریب به اتفاق آنها نماینده فعلی مجلس هستند از حضور در مجلس دهم بازماندند.

دو برابر شدن حضور زنان در پارلمان

نکته قابل توجه در این گزارش، دو برابر شدن نمایندگان زن در تهران نسبت به مجلس نهم است که تعداد آنها از چهار به هشت نفر افزایش پیدا کرده است. در همین ارتباط به گزارش «ایرنا» تاکنون حضور ۱۴ زن به‌عنوان نماینده در دهمین دوره مجلس قطعی شده است که این رقم با بالاترین میزان حضور زنان در تاریخ مجلس؛ یعنی دوره پنجم برابری می‌کند، اما با توجه به اینکه هنوز ۷ زن دیگر در مرحله دوم انتخابات با رقیبان مرد خود نبرد می‌کنند، در صورتی که حتی اگر یکی از آنها به مجلس راه یابد، به معنای ثبت یک رکورد در تاریخ ادوار مجلس شورای اسلامی از نظر میزان حضور زنان خواهد بود.براساس همین گزارش، تعداد کل نمایندگان زن در ۹ دوره گذشته در مجلس شورای اسلامی ۷۸ نفر بوده است.

بیشترین تعداد نمایندگان زن در یک دوره، در مجلس پنجم با تعداد ۱۴ نفر بوده است ولی در مجالس بعدی این وضعیت با سیر نزولی مواجه شد.از منظر دیگر، در ۹ دوره مجلس شورای اسلامی، تنها ۵۰ زن توانسته‌اند به پارلمان راه پیدا کنند؛ چراکه ۲۸ نماینده از ۷۸ نماینده زن، به‌صورت تکراری در مجلس حضور داشته و در این میان ۲۷ نماینده (بدون محاسبه تکرار حضور در دوره‌های مختلف)، از حوزه انتخابیه تهران بوده‌اند.تهران، کرمانشاه، تبریز، اصفهان، همدان، مشهد، ارومیه، شیراز، اسلام‌آباد غرب، زنجان، خلخال، رشت،کرج، زابل، ساوه و زرندیه، سراب و سمیرم از شهرهایی بودند که در یک یا چند دوره از ۹ دوره مجلس، نماینده زن داشته‌اند.

گرایش سیاسی زنان

همچنین آمارها نشان می‌دهد از مجموع ۱۴ بانوی بهارستان‌نشین در دوره دهم مجلس فقط سه نفر به‌طور مستقل در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حضور یافته بودند و ۱۱ تن دیگر، همگی اصلاح‌طلب هستند.از میان هفت نامزد زن که در دور دوم رقابت می‌کنند. نیز چهار نامزد مستقل، ۲ نامزد اصولگرا و یک نامزد اصلاح‌طلب هستند که در صورت کسب رای لازم، از شهرستانهای مختلف کشور وارد مجلس خواهند شد. در واقع یکی از نکات مهم در این دوره از انتخابات دگرگونی کامل در ترکیب زنان نماینده آن نسبت به دوره گذشته است. به‌عبارت دیگر، در حالی که همه زنان مجلس در دوره نهم وابسته به فراکسیون اصولگرایان بودند، برای دوره دهم، همه آنها از گردونه رقابت‌ها خارج شده و به جای آنان، زنان وابسته به ائتلاف اصلاح‌طلبان به خانه ملت راه یافته‌اند.

تحصیلات منتخبان مجلس دهم

از سوی دیگر به گزارش «ایسنا» تحصیلات منتخبان تهران نسبت به مجلس نهم تفاوت چندانی ندارد. ۴ نفر مدرک کارشناسی، ۱۱ نفر کارشناسی ارشد، ۱۴ نفر دکترا و یک نفر تحصیلات حوزوی دارند که این نسبت در مجلس نهم شامل یک نفر کارشناس، ۸ نفر کارشناس ارشد، ۱۸ نفر دکترا و ۳ نفر تحصیلات حوزوی می‌شود.

جوانگرایی در دوره دهم

براساس این گزارش، منتخبان تهران در مجلس دهم با میانگین سنی ۳/ ۵۲، شش سال از نمایندگان تهران در مجلس نهم (با میانگین سنی ۲/ ۵۸) جوان‌تر هستند. همچنین به گزارش «ایرنا» نمودار سنی نمایندگان زن مجلس دهم نیز درخور توجه است. در میان این افراد از خانم ۵۸ ساله و متولد ۱۳۳۶گرفته تا خانم ۳۰ ساله و متولد ۱۳۶۴ مشاهده می‌شود. با این حال، در مقایسه با نمایندگان مرد، میانگین سنی زنان در دوره دهم پایین است و اختلاف سنی میان آنها نیز حداکثر از ۳۰ سال تجاوز نمی‌کند. در همین حال جوان‌ترین نماینده منتخب مجلس تهران-سیده فاطمه حسینی-۳۰ سال دارد و از لیست اصلاح‌طلبان به مجلس ورود پیدا کرده است.

نسبت‌های فامیلی در مجلس دهم

در میان این خبرهای رسمی، برخی خبرهای حاشیه‌ای از انتخابات در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد. یکی از این اخبار نسبت‌های فامیلی در مجلس دهم است. به گزارش خبرآنلاین، احسان قاضي‎زاده نماينده فريمان و سرخس و سيداميرحسين قاضي‎زاده نماينده مشهد هم برادر هستند و هم نسبت فاميلي با حسن قاضي‎زاده هاشمي وزير بهداشت و درمان دارند. محسن علوي نماينده لامرد نیز فرزند وزير اطلاعات است.

علي نوبخت، عضو لیست امید از تهران نیز برادر محمدباقر نوبخت سخنگوي هيات دولت است. براساس این گزارش، محمدمهدي مفتح که در هر سه لیست انتخاباتی حضور داشت نيز فرزند شهيد مفتح است. سيده فاطمه حسيني نماينده تهران که به‌عنوان جوان‌ترین نماینده در این دوره به مجلس راه یافته است نیز فرزند سيدصفدر حسيني وزير کار و اقتصاد دولت اصلاحات است. همچنین مصطفي ذوالقدر نماينده ميناب، پدر فاطمه ذوالقدر نماينده تهران از لیست امید است.

ورود قطعی ۱۳ قاضی به مجلس دهم

ورود قطعی ۱۳ قاضی به مجلس دهم نیز یکی دیگر از خبرهایی است که روز گذشته از سوی غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران اعلام شد. از سوی دیگر به گزارش خبرآنلاین، از میان ۲۹۰ نماینده مجلس نهم، ۱۹۸ نفرشان دیگر نتوانستند به مجلس دهم راه یابند. ۶۹ نفر ابقا شده و ۲۳ نفر هم به مرحله دوم راه یافته‎اند.

تغییر۴۴ درصدی ترکیب خبرگان تهران

در مجلس خبرگان رهبری نیز تهران با داشتن ۷ نماینده جدید (از ۱۶ کرسی) تغییری ۴۴درصدی را در ترکیب خبرگان خود به وجود آورده و کرمانشاه (۲ کرسی)، کردستان (۲ کرسی)، لرستان (۲کرسی) و هرمزگان (یک کرسی) با تغییر ۱۰۰ درصدی نمایندگانشان شاهد بیشترین تغییرات بوده‌اند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا