فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

موبنا – بی‌شک در میان این آثار برخی فیلم‌ها نیز در تاریخ سینما ماندگار می‌شوند.اما مهم این است که برخی از همین فیلم‌های مطرح  و موفق کاستی‌هایی هم  دارند. بدین معنا که با وجودموفقیت‌های بی‌شمار،  به دلایل مختلف از سهل انگاری کارگردان گرفته تا دقت نکردن منشی صحنه و عوامل فیلم در دکوپاژ، میزانسن، فیلم …

موبنا – بی‌شک در میان این آثار برخی فیلم‌ها نیز در تاریخ سینما ماندگار می‌شوند.اما مهم این است که برخی از همین فیلم‌های مطرح  و موفق کاستی‌هایی هم  دارند. بدین معنا که با وجودموفقیت‌های بی‌شمار،  به دلایل مختلف از سهل انگاری کارگردان گرفته تا دقت نکردن منشی صحنه و عوامل فیلم در دکوپاژ، میزانسن، فیلم برداری، دیالوگ  ها،طراحی صحنه و لباس  و چهره پردازی  اشتبا هات و ایراد‌های بزرگ و اساسی در آن‌ها به چشم می‌خورد.برخی از این اشتباهات  به عنوان بزرگ‌ترین‌ گاف‌های تاریخ سینما ماندگار شده و بسیاری از سینما دوستان، منتقدان و تماشاگران هرگز آن‌ها را از خاطر نخواهند برد.  برای مثال در فیلم «سقوط امپراتوری رم» در سکانسی که گلادیاتورها در حال نبردند بر مچ مردی که با شمشیر از خود دفاع می‌کند ساعت کامپیوتری دیده می‌شود یا در فیلم «ال سید »در جایی که دو لشکر اسب سوار به همدیگر یورش برده‌اند کامیون بنزی از گوشه تپه در حال بالا رفتن است برخی از این گاف‌ها آنقدر ظریف اند که پس از مدت‌ها دیده می‌شوند . سایت «این تو موویز» اشتباه ‌ها و گاف‌های بزرگ و عجیبی از فیلم‌های مطرح تاریخ سینما رامنتشر کرده است .گاف‌هایی که  پس از خواندن این مطلب و تماشای دوباره این فیلم‌ها  جالب و تعجب بر انگیز به نظر می‌رسد.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

بیگانه

 ریدلی اسکات
فیلم موجود فرازمینی مهاجم و خطرناکی را به تصویر می‌کشد که وارد یک فضاپیمای باری  می شودو خدمه کشتی را از بین می‌برد.در یکی از سکانس‌های فیلم خدمه فضا پیما در زیر کلاه‌های محافظ شان، کلاهی پارچه‌ای نیزبر سر دارند ولی زمانی که موجود مهاجم به«کین »یکی از این خدمه حمله می‌کند و کلاه محافظش را می‌شکند، اثری از کلاه پارچه‌ای بر سرش دیده نمی‌شود.
کریستوفرنولان
در یکی از صحنه‌های اصلی زمانی که بدمن به جوکر حمله می‌کند، فیلمبردار هم با دوربینش در صحنه حاضر می‌شود تا ماجرا را بهتر ببیند . وقتی هم «دنت» پس از نجات یافتن از مرگ در بیمارستان بستری می‌شود سمت چپ بالش او خونی است اما یک ثانیه طول نمی‌کشدکه بالش او از خون پاک می‌شود.
 بر باد رفته
ویکتور فلمینگ
در یکی از صحنه‌های فیلم که «اشلی» تیر خورده، «رت باتلر»، همسر اسکارلت، زیر بازوی او را گرفته است . «ملانی»، همسر اشلی نیز در حال حمل یک روشنایی گازی است تا راه آنها را به اتاق خواب روشن کند ولی در پس زمینه فیلم سیمی که به روشنایی به ظاهر گازی ولی در واقعیت برقی متصل است دیده می‌شود.

 فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

هری پاتر و محفل ققنوس

دیوید تیس
  فیلم عنوان پرفروشترین فیلم سال ۲۰۰۷ را به خود اختصاص داد.اشتباه فاحش فیلم مربوط به لباس «هری‌پاتر» است که در دو سکانس تکرار می‌شود. تی‌شرتی که او در صحنه‌‌ای که خوابیده به تن دارد با تی‌شرتی که چند ثانیه پس از خواب برمی‌خیزد هم از نظر رنگ و هم از نظر یقه تی‌شرت کاملا متفاوت است.
 تایتانیک
جیمز کامرون
یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما از نوع پوشش، میزان آبی که در کشتی وجود دارد و قربانیانی که یکی یکی از عرصه به داخل آب پرت می‌شوند گاف‌های زیادی دارد. در صحنه‌ای رز کت می‌پوشد تا در را بشکند اما زمانی که وارد آب می‌شود اثری از کت نیست.
 مرد عنکبوتی
سام ریمی
این فیلم نه تنها در گیشه با فروش بسیار خوبی روبه‌رو شد، بلکه توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کردو برنده دو جایزه اسکار شد. در یکی از صحنه‌ها پیتر  با بازی توبی مگوایر که هنوز مهارت استفاده از استعداد جدیدش را پیدا نکرده است تارهایش را به سمت چراغ خواب اتاقش پرتاب می‌کندو باعث می‌شودچراغ بشکند ولی چند ثانیه بعد چراغ خواب در اتاق به هم ریخته «پارکر»، سرجایش قرار گرفته است.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

 گلادیاتور

ریدلی اسکات
فیلم با آن که برنده پنج جایزه اسکار شد ولی یکی از بزرگترین‌ گاف‌های تاریخ سینمای جهان را نیز به نام خود به ثبت رسانده است.در یکی از صحنه‌های مبارزاتی، یکی از ارابه‌ها واژگون می‌شود و زمانی‌که گرد و خاک حاصل از حرکت ارابه‌ها کمی فرو می‌نشیند، مخاطب با کمی دقت به راحتی می‌تواند سیلندر گاز نصب شده زیر ارابه را ببیند.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

 شمال از شمال غربی

آلفرد هیچکاک
فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که ناخودآگاه خود را درگیر ماجرایی جاسوسی و اتهاماتی  می بیندکه به وی وارد شده است در این میان زنی قصد کمک به او را دارد.در یکی از صحنه‌های فیلم که در یک کافه اتفاق می‌افتد، اسلحه شلیک می‌شود ولی پیش از آن که اسلحه شلیک شود، در پس زمینه فیلم، پسربچه‌ای انگشتش را در گوش هایش فرو برده است چون می‌داند به زودی صدای شلیک اسلحه تمام کافه را پر خواهد کرد. همچنین در فیلم« سوءظن» هیچکاک در سکانسی لیوان قهرمان فیلم در نماهای مختلف خالی، پرو نیمه پر است بدون آن که وی به آن دست زده باشد.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

ماتریکس

 برادران واچوفسکی‌
داستان فیلم درباره مبارزه یک موجود کامپیوتری با انسان‌های پلید است. در یکی از صحنه‌ها قهرمان با دست دیوار را می‌شکافد اما وقتی وارد می‌شود دیوار آجری همان طور سر جایش است. در جای جای فیلم نیز اسلحه‌ها از صحنه حذف می‌شوند و عوامل یادشان می‌افتد باید داخل کادر اسلحه داشته باشند و بعد آن را اضافه می‌کنند.

 فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

دزدان دریایی:

نفرین مروارید سیاه
گور وربینسکی
در یکی از صحنه‌های فیلم جک  (با بازی جانی دپ) وقتی با حسی تمام در نقش ناخدای کشتی فرمان حمله را می‌دهد افراد به حرکت در می‌آیند و پشت سر وی مردی با کلاه کابویی و عینک دودی دیده می‌شود که در حال تماشای دریاست و تضاد زیادی را با این فیلم که داستان آن حداقل در ده قرن قبل از این مرد می‌گذرد به نمایش می‌گذارد. در یکی از پلان‌ها وقتی قایقران‌ها مشغول عبور از دریا هستند دور انگشتان پای مجسمه دیده می‌شوند اما وقتی این نما از سمت بالا به مخاطب نشان داده می‌شود هیچ اثری از کشتی‌ها نیست.در نمایی از فیلم یک شی آهنی سر ارابه قرار دارد اما در نمایی دیگر آن شی به جای دیگری انتقال یافته است.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

 مظنونین همیشگی

برایان سینگر
فیلم داستان پنج خلافکار حرفه‌ای را روایت می‌کند که از سوی شخصی ناشناس مدیریت می‌شوند و اگرچه نامش در میان آثار ماندگار تاریخ سینما به ثبت رسیده ولی از اشتباه مستثنا نیست . در یکی از سکانس‌ها که گروه خلافکار اقدام به ربودن خودروی پلیس می‌کنند یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره به تصویر کشیده می‌شود ولی در نمای دیگری که هواپیما از پشت نشان داده می‌شود، هواپیما یک بوئینگ ۷۶۷ دو موتوره است.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

درخشش

استنلی کوبریک
یکی از معروف‌ترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما که داستان یک نویسنده متوهم را به تصویر می‌کشد.زمانی که «دنی» پسر جک  با بازی جک نیکلسون با چاقو از در خارج می‌شود، آباژور کج و درهم است ولی در پلان بعدی وقتی پدرش از همان نما قصد دارد با تبر در را باز کند آباژور درست سر جایش قرار گرفته است یا مثلا در صحنه دیگر جای اسباب بازی‌های «دنی »با هم عوض می‌شود.

 فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

جنگ ستارگان

جورج لوکاس
یکی از اشتباهاتی که مدام در این فیلم دیده می‌شود، حذف و اضافه شدن اشیا است. در یک پلان مجسمه کنار دیوار است و در پلان بعدی خبری از مجسمه نیست. البته عوض شدن گاه و بیگاه رنگ لباس‌ها را هم نمی‌توان نادیده گرفت. در صحنه ورود سربازان «دارت ویدر» به سفینه« پرنسس لیا» وقتی سه سرباز از در وارد می‌شوند و دنبال پرنسس می‌گردند سرباز سمت راست پشت سرش محکم به بالای در می‌خورد اما راه را ادامه می‌دهد و تدوینگر هم همان طور آن را تدوین کرده است.

فیلم‌هایی مطرح باگاف‌هایی دیدنی

شجاع دل

مل گیبسون
نخستین ساخته مل گیبسون در مقام کارگردان فیلمی ضد استعماری و مربوط به زندگی یکی از رهبران مبارز با استعمار اسکاتلندی است که نقش وی را خود گیبسون بازی می‌کند.
در صحنه‌ای که دو لشکر قرون وسطایی به نبرد با هم می‌پردازند  خودرویی که منتظر است تا با پایان فیلمبرداری گیبسون را به هتل برگرداند در پس زمینه فیلم دیده می‌شود.
منبع:روزنامه خراسان|نویسنده : احمد صبریان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا