سارقان علاقه‌ مند به کتیبه‌ سنگی +عکس

موبنا- پس از خبر سرقت‌های سریالی کاشی‌ها و تزئینات بناهای تاریخی، این‌بار سارقان علاقمند به کتیبه‌های سنگی شده‌اند. در ماه گذشته چند کتیبه سنگی دوران صفویه، یکی در شهر «پیربکران» اصفهان و دیگری در شهر «بابل» سرقت شده است.   کتیبه‌هایی که بارزترین و ماندگارترین ابزار ذخیره و انتقال اطلاعات، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها، هویت و تمدن …

موبنا- پس از خبر سرقت‌های سریالی کاشی‌ها و تزئینات بناهای تاریخی، این‌بار سارقان علاقمند به کتیبه‌های سنگی شده‌اند. در ماه گذشته چند کتیبه سنگی دوران صفویه، یکی در شهر «پیربکران» اصفهان و دیگری در شهر «بابل» سرقت شده است.

 

کتیبه‌هایی که بارزترین و ماندگارترین ابزار ذخیره و انتقال اطلاعات، اندیشه‌ها، فرهنگ‌ها، هویت و تمدن بشری همراه با یک حقیقت زیباشناسی از نسل‌های گذشته تا نسل حاضر بوده‌اند.

 

زیارتگاه «سارا خاتون (سارح بت حاشر)» که قدمت آن براساس برخی مستندات به ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، در و کتیبه سنگی به ابعاد ۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر بود که مورد دستبرد قرار گرفته است.

 

«سیون ماه گرفته»، رئیس انجمن کلیمیان اصفهان با تایید این خبر گفت: کتیبه سنگی ۴۰۰ ساله زیارتگاه سرقت شده است که موضوع توسط کلانتری شهرستان فلاورجان در حال پیگیری است.

 

وی در ادامه رسیدگی به مجموعه آرامستان و زیارتگاه «سارا خاتون» را خواستار شد و اظهار کرد: برخی از آثار دوره صفوی این مجموعه در حال فروریختن هستند.

 

«حافظ کریمیان»، نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فلاورجان نیز در این‌باره اعلام کرد: در صورت موافقت انجمن کلیمیان اصفهان، امکان ثبت این مجموعه ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور وجود دارد تا از تخریب بیشتر این میراث فرهنگی جلوگیری شود.

 

این فعال میراث فرهنگی به سرقت یک کتیبه سنگی دیگر نیز اشاره می‌کند: «چندی پیش نیز دو کتیبه سنگی و یک کتیبه کاشی کاری شده مسجد تاریخی جامع بابل مفقود شدند.

 

«رضا اباذری»، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بابل نیز با تائید خبر اعلام کرد: از سه کتیبه مذکور تنها یک کتیبه آن هم به صورت شکسته شده پیدا شده است.

 

مسجد جامع بابل در سال ۱۱۰۶ قمری در زمان شاه سلطان حسین صفوی بنا شده بود که پس از زلزله و تخریب آن در سال ۱۲۲۰ قمری مجددا توسط فتحعلی شاه تجدید بنا و کتیبه‌ای با کاشی سردر مسجد نصب شد. مسجد بابل در مهر ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

حال نکته‌ای که حائز اهمیت است چگونگی سرقت این گونه کتیبه‌هاست، کتیبه‌های سنگی که جابجایی آنها نیازمند ماشین‌آلات و ادوات تخصصی است! اگر سرقت‌ها به همین منوال پیش رود، باید منتظر سرقت از بیستون کرمانشاه بود.

 

** خبر این سرقت‌ها را شهرام شهریار، نویسنده سایت «سفرنویس» و فعال حوزه میراث فرهنگی اعلام کرده و در مطلبی با عنوان «سرقت سریالی کتیبه‌های سنگی تاریخی»، عکس‌های گویایی از این اتفاق نیز منتشر کرده است.

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

 

دزدهای علاقه‌مند به کتیبه‌های سنگی + عکس

منبع:خبرگزاری ایسنا

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا