بلاتکلیفی کارت سوخت در آستانه سال نو

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت می‌گوید نه تنها سامانه سوخت قدیمی شده و دیگر کارایی سابق را ندارد بلکه با تک‌نرخی شدن بنزین دیگر توجیهی نیز برای استفاده از آن نیست، این نکته‌ای است که وزیر نفت هم با آن موافق است، اما اینجا توافق وزارت نفت و بخش خصوصی فایده‌ای ندارد؛ چون وزیر تصمیم نهایی …

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت می‌گوید نه تنها سامانه سوخت قدیمی شده و دیگر کارایی سابق را ندارد بلکه با تک‌نرخی شدن بنزین دیگر توجیهی نیز برای استفاده از آن نیست، این نکته‌ای است که وزیر نفت هم با آن موافق است، اما اینجا توافق وزارت نفت و بخش خصوصی فایده‌ای ندارد؛ چون وزیر تصمیم نهایی را بر عهده دولت گذاشته است.

بحث در مورد سرنوشت کارت‌های سوخت از ابتدای تابستان شروع شد، همان زمانی که اعلام شد قرار نیست عمر این سامانه سوخت‌رسانی تا پایان سال طول بکشد، اما گفته نشد که چه تصمیمی درباره کارت‌ها و سامانه گرفته می‌شود.

هنوز هم تصمیمی درباره اینکه چه بر سر کارت‌های سوخت می‌آید گرفته نشده است و معلوم نیست آیا این سامانه کارایی جدیدی خواهد داشت که بر اساس آن نوسازی می‌شود یا خیر.

اگرچه سکوت دولت در این مورد خود به معنای ادامه وضع موجود است، نوبخت، سخنگوی دولت به صراحت می‌گوید وضع موجود ادامه پیدا می‌کند و حذف کارت سوخت تا به حال به صورت جدی مطرح نشده است.

وضع موجود اما بلاتکلیفی است، وضع موجود سامانه هوشمند سوخت این است که اگرچه سهمیه‌ها و بنزین ۷۰۰ تومانی حذف شده است اما مردم هنوز از کارت برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، اما نه مثل سابق از کارت خود بلکه در موارد زیادی از کارت جایگاه‌داران.

از سوی دیگر اگرچه میزان جدیت طرح بحث حذف کارت سوخت در دولت معلوم نیست، اما وزیر نفت در این مورد در آخرین اظهارات خود موضع ‌گیری جدی کرده است.

زنگنه اگرچه در ابتدای طرح موضوع تک‌نرخی شدن خود جزو آن دسته از افرادی بود که به دنبال کارایی جدیدی برای کارت سوخت می‌گشت، حالا صراحتا از این سامانه قدیمی انتقاد کرده و امیدوار است دولت برای حذف آن تصمیم بگیرد.

او می‌گوید از اطلاعاتی که از طریق این سامانه تا به حال به دست آمده است استفاده‌ای نشده و بنابراین در آینده نیز این بحث منتفی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، نیز حالا از جمله کسانی به شمار می‌رود که منتظر تصمیم دولت برای حذف کارت سوخت است، اگرچه او نیز در ابتدا معتقد بود که مردم با تک‌نرخی شدن بنزین دلیلی برای استفاده از کارت‌های سوخت ندارند و منتظر ارائه طرحی بود که مردم را به استفاده از کارت سوخت تشویق کند، حالا می‌گوید با توجه به کاهش رشد مصرف بنزین و اصلاح قیمت‌ها هم اکنون ضرورتی برای این کارت‌ها وجود ندارد.

موضع بخش خصوصی نیز در این مورد صریح و البته جدی است، حاج محمد رضا، رییس اتحادیه جایگاهداران می‌گوید سیستم کارتی برای ارائه‌ی بنزین سیستمی عقب‌افتاده است و کشش تقاضای فعلی را ندارد و جز این‌که ادامه این سیستم زمان‌بر و غیرعقلانی باشد فایده‌ای نیست.

او معتقد است دولت نیز با جمع‌آوری این سامانه مخالف نیست و البته امیدوار بود که تا ابتدای سال آینده این سیستم حذف شود و در عین حال در این باره مصر است و می‌گوید اگر دولت بخواهد بر ادامه استفاده از کارت سوخت اصرار ورزد آن‌ها این را نخواهند پذیرفت .

نوبخت می‌گوید مخالف و موافق برای سامانه هوشمند سوخت زیاد است و هنوز دولت به جمع‌بندی در این باره نرسیده است در عین حال واضح است که دولت برنامه بهتری نیز برای کارت‌های سوخت ندارد.

حال باید دید آیا دولت زیربار انتقادات از کارت سوخت رفته و تن به حذف این سامانه می‌دهد یا هنوز به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در این مورد نیاز دارد و البته تا آن موقع ادامه وضع موجود نه یک تصمیم بلکه وضعیتی ناگزیر خواهد بود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا