دلار در بند ۳۴۷۰

سه‌شنبه، دلار یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای خود را پشت سرگذشت، به‌طوری‌که در بیشتر ساعات کاری روز در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان نوسان کرد. نتیجه روز کم‌نوسان شاخص ارزی، رشد ۳ تومانی آن و رسیدن قیمت به عدد ۳ هزار و ۴۷۸ تومان بود. گفته‌های فعالان بازار خبر از آن می‌داد که دلار در …

سه‌شنبه، دلار یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای خود را پشت سرگذشت، به‌طوری‌که در بیشتر ساعات کاری روز در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان نوسان کرد. نتیجه روز کم‌نوسان شاخص ارزی، رشد ۳ تومانی آن و رسیدن قیمت به عدد ۳ هزار و ۴۷۸ تومان بود. گفته‌های فعالان بازار خبر از آن می‌داد که دلار در روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر ۳ نیروی افزایشی و ۲ نیروی کاهشی قرار داشت.

«رشد جزئی نرخ حواله درهم»،‌ «ورود جزئی تقاضا به بازار» در کنار «بالا بودن ارزش دلار در ترکیه» از جمله عواملی بودند که به رشد قیمت کمک کردند. در برابر این عوامل افزایشی،‌ نیروهای کاهشی«افزایش اونس در بازار جهانی» و «عرضه ارز بازارساز» قرار داشتند. برآیند تقابل این نیروها نهایتا تنها به رشد ۳ تومانی دلار منجر شد، گویی که هیچ دسته از نیروها توان این را نداشتند که بر دیگری غلبه کنند.

همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مدار افزایشی قرار گرفت و با ۶ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۷ هزار تومان رسید. افزایش اونس در بازارهای جهانی در ۲ روز ابتدایی هفته عامل اصلی پرش قیمت سکه در بازار داخلی بوده است. سکه در روز دوشنبه نیز تحت‌تاثیر رشد قیمت اونس ۸ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و وارد کانال میلیونی شد. طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه تا قیمت ۱۲۴۰ دلار نیز بالا رفته بود.

جدال عوامل

روز گذشته، شاخص بازار ارز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و عمدتا در محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان نوسان کرد. سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۶۹ تومان آغاز کرد که کاهشی ۶ تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. با وجود این کاهش، دلار در ادامه روز در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا چنانکه اشاره شد با ۳ تومان رشد به قیمت ۳ هزار و ۴۷۸ تومان رسید. به این ترتیب، در این روز، دلار تنها در یک دامنه محدود ۱۰ تومانی نوسان کرد.

به اعتقاد فعالان، روز سه‌شنبه محدود شدن تغییرات قیمتی دلار، بیشتر نوسان‌گیران ارزی را از کسب سود ناامید کرد. سه‌شنبه عاملی چون بالا رفتن قیمت اونس در بازارهای جهانی و به دنبال آن افزایش فروش ارز در بازار داخلی توسط معامله‌گران سکه به قیمت دلار فشار وارد می‌کرد؛ اما عواملی چون رشد نرخ حواله درهم و بالا بودن ارزش دلار در ترکیه از قیمت شاخص ارزی حمایت کردند و مانع افت آن شدند.

سرگردانی معامله‌گران

اکثر معامله‌گران ارزی در رابطه با آینده قیمتی دلار چشم‌انداز مشخصی ندارند و چشم خود را به کسب سود روزانه دوخته‌اند. به اعتقاد فعالان، برخی معامله‌گران بازار اعتقاد دارند که قیمت دلار تا پایان سال ۹۴ در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. به باور این دسته، ورود تقاضای فصلی مسافرت‌های انتهای سال یکی از عواملی است که به رشد قیمت کمک خواهد کرد. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند،‌ دلیلی برای رشد قیمت دلار وجود ندارد.

به گفته آنها، تقویت عرضه و لغو تحریم‌ها از جمله عواملی هستند که موجب خواهند شد قیمت نوسان خاصی را تجربه نکند. با این حال، این دو دسته نیز با احتیاط معاملات خود را انجام می‌دهند و در انتظار آشکار شدن بیشتر جهت بازار هستند. جدا از افزایش دلار در بازار آزاد، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی این ارز بالا رفت. سه‌شنبه دلار مبادله‌ای ۳ ریال افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۲۰ تومان رسید.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا