راز ماندگاری

موبنا – گسترش‌ فولاد تبریز که از هوادار چندانی در شهر خود برخوردار نیست، امکانات بی‌نظیری را در فوتبال ایران برای خود ایجاد کرده و با ساخت یک استادیوم اختصاصی کاملا روی روال و بدون دغدغه به کار خود ادامه می‌دهد. آخرین اقدام حرفه‌ای این باشگاه نیز به تمدید قرارداد زودهنگام فراز کمالوند، سرمربی این …

موبنا – گسترش‌ فولاد تبریز که از هوادار چندانی در شهر خود برخوردار نیست، امکانات بی‌نظیری را در فوتبال ایران برای خود ایجاد کرده و با ساخت یک استادیوم اختصاصی کاملا روی روال و بدون دغدغه به کار خود ادامه می‌دهد. آخرین اقدام حرفه‌ای این باشگاه نیز به تمدید قرارداد زودهنگام فراز کمالوند، سرمربی این تیم برمی‌گردد که بهانه‌ای شد گزارشی را در این‌باره تهیه کنیم.
استادیوم اختصاصی با تمام امکانات
باشگاه گسترش‌ فولاد با مالکیت محمدرضا زنوزی کار خود را از ‌سال ١٣٨٧ آغاز کرد و بعد از چند فصل توانست به لیگ برتر راه پیدا کند. داشتن استادیوم اختصاصی به نام «بنیان دیزل» با گنجایش ١٢‌هزار نفر یکی از حُسن‌های این باشگاه است که آن را از سایر باشگاه‌های ایرانی متمایز می‌کند. ساختمان مجلل VIP، اتاق کنترل دوپینگ، اتاق گزارشگر صداوسیما، اتاق فرمان، محل استقرار دوربین‌ها و… از دیگر امکانات این ورزشگاه است. قرار است به‌زودی ساختمان جدید این باشگاه در ٢ طبقه ٧٠٠ متری در محل ورزشگاه بنیان‌دیزل افتتاح شود.
تامین هزینه‌ها
جالب است بدانید در روزهایی که اکثر تیم‌های لیگ برتری از کمبود امکانات و منابع مالی گلایه می‌کنند و خواستار اخذ درآمدشان از صداوسیما و تبلیغات محیطی هستند، باشگاه گسترش‌ فولاد بدون دریافت درآمدهایش از طریق سازمان لیگ، هزینه‌های خود را به صورت کاملا شخصی تامین می‌کند. ٨‌سال از عمر این باشگاه می‌گذرد اما به گفته مسئولان آن حتی یک ریال بدهی هم از سال‌های گذشته خود باقی نگذاشته است.
تیم‌های پایه موفق
٣‌سال از عمر آکادمی فوتبال گسترش‌ فولاد می‌گذرد و این باشگاه با برنامه‌ریزی مناسب توانسته محصولات خوبی را از تیم‌های پایه خود به تیم بزرگسالان بدهد. البته یک‌بار باشگاه گسترش‌ فولاد در اعتراض به تخلف نساجی مازندران، تیم صعود‌کننده به لیگ برتر از دسته اول، تیم‌های پایه خود را منحل کرد اما از ٣‌سال قبل بار دیگر تصمیم به افتتاح آکادمی‌اش گرفت.
سکوهای خالی
عملکرد خوب فراز کمالوند روی نیمکت گسترش‌ فولاد باعث شد مسئولان این باشگاه قبل از پایان فصل، قرارداد این مربی را یک فصل دیگر تمدید کنند و بار دیگر حرفه‌ای بودن خود را به رخ بکشند اما تنها یک موضوع به‌شدت این باشگاه حرفه‌ای را اذیت می‌کند. در شهری که همه صحبت از تراکتورسازی می‌کنند، گسترش‌ فولاد کاملا مظلوم واقع شده و از هوادار چندانی برخوردار نیست.
اظهار نظر سرمربی
فراز کمالوند، سرمربی گسترش‌ فولاد تبریز درباره امکانات این باشگاه به «شهروند» می‌گوید: «خوشبختانه باشگاه گسترش‌ فولاد قبل از حضورش در لیگ برتر برخلاف سایر باشگاه‌ها به فکر ایجاد شرایط مناسب برای بازیکنان و مربیانش بوده است. از روز نخست که این تیم به لیگ برتر صعود کرده، از امکانات سخت‌افزاری کامل برخوردار بوده است. خیلی از تیم‌ها را می‌بینیم که امتیاز خریدند اما وقتی وارد لیگ برتر شدند، به دنبال ورزشگاه و امکانات می‌گشتند. در فوتبال حرفه‌ای که در تمام دنیا در جریان است، بستر سخت‌افزاری و امکانات حرفه‌ای حرف اول را می‌زند.» وی با اشاره به استقبال کم هواداران از بازی‌های این تیم خاطرنشان می‌کند: «متاسفانه در فوتبال ایران تیم‌هایی که هوادار ندارند، نسبت به تیم‌های پرهوادار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و این باعث مظلومیت گسترش شده است. ما سایپا را هم قبل از این داشتیم که بدون تماشاگر قهرمان شده اما نگاهی را به خودش جلب نکرده است. البته مشکل کمبود هوادار کل فوتبال ایران را فراگرفته و مختص به گسترش نمی‌شود ولی تیم ما با فوتبال خوبی که ارایه می‌دهد، امیدوار است از هر نظر نگاه یکسانی را از سوی مسئولان مشاهده کند.»
یک الگو در فوتبال ایران
گسترش‌ فولاد که تا پای قهرمانی در جام حذفی باشگاه‌های کشور هم پیش رفته و به‌عنوان نایب قهرمانی مسابقات دست پیدا کرده است،‌ می‌تواند یک الگو چه در بخش خصوصی و چه در بخش باشگاه‌داری دولتی باشد. امید است در آینده با توجه بیشتر به این گونه باشگاه‌ها که با هزینه شخصی به صورت حرفه‌ای به کار خود ادامه می‌دهند، فضا برای حضور این دست تیم‌ها در سطح اول فوتبال ایران بیشتر شود.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا