وداع با ونگر نزدیک است

موبنا – شاید وقتی آرسن ونگر، مردی در فاصله چند قدمی فن‌خال هنگام شیرجه‌زدن، چند روز دیگر پس از ٢٠‌سال عمدتا ناموفق از آرسنال اخراج شود، لینکر در برنامه «MATCH OF THE DAY» از شیرجه‌زنی مرد هلندی، تعبیری در حد خالی‌کردن زیرپای ونگر را داشته باشد. همان داستان همیشگی امسال هم آرسنال روندی شبیه چند …

موبنا – شاید وقتی آرسن ونگر، مردی در فاصله چند قدمی فن‌خال هنگام شیرجه‌زدن، چند روز دیگر پس از ٢٠‌سال عمدتا ناموفق از آرسنال اخراج شود، لینکر در برنامه «MATCH OF THE DAY» از شیرجه‌زنی مرد هلندی، تعبیری در حد خالی‌کردن زیرپای ونگر را داشته باشد.
همان داستان همیشگی
امسال هم آرسنال روندی شبیه چند فصل اخیر داشته است؛ تا هفته بیستم در صدر قرار دارد و در پایان در بهترین حالت، آخرین سهمیه فصل جاری لیگ قهرمانان را به‌دست می‌آورد! امسال ونگر درست از ابتدای نیم فصل دوم روند پرفراز و نشیب خود را پی گرفته اما مسأله اینجاست که هواداران آرسنال پس از ٢ فصلی که برایشان یک جام داشته، این‌بار طاقت فرورفتن تیمشان در جلد همان گروه بدون جام حد فاصل سال‌های ٢٠٠٥ تا ٢٠١٤ را ندارند.
آمار تحقیرآمیز مقابل بزرگان
ونگر بعد از به سررسیدن دوران درخشان گروه قهرمان بدون شکست فصل ٢٠٠٤-٢٠٠٣ لیگ برتر انگلیس، بیشتر از آن‌که به فکر توازنی بین رقابت برای قهرمانی و بازیکن‌سازی باشد، به شکل افراطی سراغ بازیکن‌سازی رفت و البته نتیجه خاصی هم از جوان‌پروری خود نگرفته است. اگر در ١٠‌سال اول مربیگری مرد آرسنالی، به‌طور میانگین سالی ٥ جوان در پایان دومین‌ سال درخشش خود، ٢ برابر قیمت خرید به تیم‌های دیگر فروخته شدند، از‌ سال یازدهم تاکنون، این رقم به دو و نیم نفر در پایان هر فصل رسیده است. او در دهه اول مربیگری در آرسنال بین سال‌های ١٩٩٦ تا ٢٠٠٦، ١١ جام از مجموع ١٥ جام کل دوران حضورش در آرسنال را به‌دست آورد و از‌ سال ٢٠٠٦ تا به حال فقط ٣ جام کسب کرده است. شاید بهتر بود باغبان باغ آرسنال در این سال‌های بدون جام به هر بهانه‌ای زیر بار لطف «امضای قرارداد ابدی» نمی‌رفت.
فقط دو بازی تا اخراج
به گفته رسانه‌های انگلیسی، حالا ونگر فقط ٢ بازی دیگر تا اخراج از آرسنال فاصله دارد؛ رقابت امشب با وست بروم در لیگ برتر و دربی مقابل تاتنهام در زمین رقیب مدعی قهرمانی. انگار همین دیروز بود که پس از تثبیت قهرمانی آرسنال در خانه تاتنهام در فصل بدون شکست لندنی‌ها، هواداران معدود آرسنال بنری با این مضمون سمت طرفداران رقیب گرفتند: «ما قهرمان شدیم و شما سال‌هاست خواب جام را هم نمی‌بینید!» حالا تاتنهام با پوچتینو درحال رقابت با لستر برای قهرمانی است و ونگر خواب جام را هم نمی‌بیند!
فروتن: به‌خاطر ونگر، مایلم ونگر برود
بهمن فروتن، کارشناس فوتبال و مربی سابق درباره احتمال جدایی ونگر از آرسنال به «شهروند» حرف‌های جالبی زد: «به صلاح ونگر است که از این تیم جدا شود. البته برای آرسنال هم صورت خوشی ندارد که پس از ١٨‌سال همکاری او را اخراج کند. شاید بهتر باشد پس از ٢ دهه همکاری، مرد فرانسوی به توافقی برای جدایی دست یابد. شخصا تصور می‌کنم اگر امکان همکاری دوجانبه او و زیدان وجود داشته باشد، هم زیدان از این استاد بزرگ درس‌های زیادی می‌آموزد و هم ونگر با دیدن شوق زیدان، دوباره انگیزه می‌گیرد و نو می‌شود. آرسنال بدون ونگر فرو می‌پاشد؛ درست مانند منچستریونایتد بدون فرگوسن. این‌دو ابر مربی نیستند اما چون در طول سال‌ها همه‌کاره باشگاه‌هایشان شده‌اند، جدایی‌شان، خلأیی پرنشدنی به وجود می‌آورد. ونگر مثل مجسمه‌ای قدیمی در شهری زیباست که به مرور زمان از بینی و دهانش آب خارج شده است. ما امیدواریم به سبک فیلم‌های هالیوودی این مجسمه دوباره در قالب انسان ظاهر شود و روح زیبایش را به همه نشان دهد.»

منبع:روزنامه شهروند 

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا