مردم گفتند اعتدال می خواهیم نه افراط

موبنا – وی در آغاز سخنانش گفت : لازم می‌دانم که از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم. همه برای دولت محترمند روحانی اظهارداشت: همه جناح ها و جریانات سیاسی چه آنها …

موبنا – وی در آغاز سخنانش گفت : لازم می‌دانم که از ملت بزرگ ایران برای حضور هوشمندانه در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور تشکر و قدردانی کنم.
همه برای دولت محترمند
روحانی اظهارداشت: همه جناح ها و جریانات سیاسی چه آنها که به لحاظ رای مردم به معنای حداکثر هستند و چه آنها که به معنای حداقل هستند، برای دولت، نظام و مردم، محترمند. وی با بیان اینکه همکاری‌ها باید پیش از گذشته مدنظر همگان باشد، افزود: کشور در شرایطی قرار دارد که پس از گذشت چند سال تحریم شدید و ظالمانه علیه مردم و صنعت، مسیر رشد و توسعه ما با اختلالات مواجه بود. رئیس جمهور افزود: لازم بود با منطق و بیان به دنیا بگوییم، مردم ایران صلح خواه، امنیت دوست و خواهان همکاری با مردم جهان هستند؛ در سال ۹۲، مردم با صدای رسا به دنیا گفتند اعتدال را می خواهیم و نه افراط. مردم با صدای بلند گفتند تعامل با جهان را می خواهیم و نه تقابل، ما می خواهیم مشکلات را با دنیا پشت میز مذاکره حل و فصل کنیم.
روحانی تصریح کرد: ما به ملت قول دادیم که دیپلمات‌های ما قادرند پشت میز مذاکره، حقوق را بازستانند و راه را برای همکاری و توسعه جهان باز کنند؛ آنچه وعده دادیم با همکاری، حمایت و پشتیبانی ملت بزرگ ایران، محقق شد. وی خاطرنشان کرد: امروز دوران تقابل به سرآمده و اگر کسانی فکر می کنند کشور باید در تقابل باشد، هنوز پیام سال ۹۲ را حتی با تاخیری دوساله دریافت نکرده اند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم ما در برابر حقوق خود ایستادگی و در مقابل فشار و تهدید سر فرود نمی‌آورند، گفت: مردم خواهان تعامل با جهان هستند. ایران از هزاران سال پیش سرزمین اتصال شرق و غرب بود و امروز هم خواهان ایفای همان نقش است.
اشتغال نیاز به رشد اقتصادی دارد
روحانی با تاکید بر اینکه ما برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم، تصریح کرد: رشد ۸ درصدی نیاز امروز کشور است؛ کشوری که در سال ۹۲ رشد منفی داشته و در شرایط رکود جهانی می خواهد رکود داخلی را بشکند، راه سختی پیش رو دارد. وی افزود: در سال ۹۳ توانستیم رشد منفی ۸ فصل مداوم را پشت سرگذاشته و به رشد مثبت ۳ درصد برسیم. در رشد سال گذشته، صنعت نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع، صنعت خودرو جزو صنایع پیشرو بود. رئیس جمهور گفت: در سال ۹۴ به دلیل شرایط اقتصادی و رکود جهانی، شاهد کاهش قیمت نفت بودیم و با مشکلاتی در تقاضا برای عرضه صنعت خودرو مواجه شدیم. روحانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی دولت خود را ناچار دید که برای کمک برخی صنایع و از جمله صنعت خودرو گامی بردارد و از بانک‌های کشور بخواهد در این زمینه با تسهیلات کوتاه‌مدت، مسیر تقاضا را باز کند. وی ادامه داد: انجمادی که در تقاضا ایجاد شده بود، با این حرکت دولت باز شد؛ با پایان تحریم، شرایط مناسب‌تری برای اقتصاد و از جمله صنعت خودرو فراهم خواهد شد. وی گفت: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایعی که در مذاکرات و توافقات مورد نظر بود، صنعت حمل و نقل و خودرو بود. در این زمینه به تفاهماتی رسیدیم. این به آن معناست که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو باز شده است. روحانی افزود: البته صنعت خودرو توقعاتی از دولت دارد و دولت هم توقعاتی از صنعت خودرو دارد، اما نهایت امر، دولت خود را ملزم به رضایت مردم می‌داند.
وی تاکید کرد: همه باید رضایت مردم را جلب کنیم، که اگر رضایت مردم جلب شد به طور طبیعی رضایت خداوند هم جلب خواهد شد. ما باید در این زمینه قدم‌های جدی برداریم. دولت همواره از صنعت خودرو برای اینکه فعال باشد حمایت کرده است.
رئیس جمهور اظهار کرد: این حمایت از طریق ممنوعیت واردات و همچنین تعرفه‌های سنگین در برخی موارد بوده است. البته این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد، حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنعت‌های بیرون کشور دورانی دارد و این دوران نمی‌تواند نامحدود باشد. روحانی افزود: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که صنعت کشور از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حد و حصر یعنی خارج کردن یک صنعت از رقابت جهانی و خروج از رقابت یعنی پایین آمدن کیفیت و یا حتی بالا رفتن قیمت.
به صنعت خودرونیازمندیم
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خودروی خوب تولید داخلی و قابل رقابت با صنایع دنیا خودرویی است که موجب افتخار و جمال شما باشد. ما به صنعت خودرو هم از لحاظ رشد اقتصادی نیاز داریم و هم از جهت افزایش میزان اشتغال به این صنعت نیازمندیم، زیرا صنعت خودرو در جهان یک رقمی بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و یک اشتغالی حدود ۴۸ میلیون نفر را در سراسر جهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده است. روحانی تاکید کرد: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که اگر یک حرکت درست برای آن انجام بگیرد، بتواند سالی ۲ تا ۳ میلیون خودرو تولید و بخشی از آن را به بازار جهانی صادر کند. تا زمانی که ما در صنعت صادرکننده نباشیم، یعنی رشد گلخانه‌ای داریم و متوجه عیوب خود نمی‌شویم.وی گفت: تا زمانی که ما بازاریابی نکنیم و در بازارهای جهانی وارد نشویم، نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو را اصلاح کنیم، بنابراین من به صراحت می‌گویم که سیاست دولت یازدهم آن است که صنعت خودرو خصوصی و در اختیار مردم باشد. دولت هیچگاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودرو و در کل اقتصاد نخواهد بود.
صنعت خودروباید خصوصی سازی شود
رئیس جمهور تصریح کرد: صنعت خودرو باید به طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. اینکه ما یک تا دو بنگاه صنعتی درست کنیم و آن را به ملتی تحمیل کرده و بگوییم محصولات آن این است و اگر می‌خواهید بخرید و اگر هم نمی‌خواهید نخرید، ابدا در منطق دولت یازدهم نیست. روحانی گفت: برای دولت خواست و منافع مردم به عنوان اولویت مطرح است، البته این مسئله روشن است که ما باید صحنه رقابت را به وجود آوریم. باید بخشی از خودروی ما صادر شود. خصوصی کردن و رقابتی کردن و صادراتی کردن از جمله اصول ما در موضوع صنعت خودرو است. تا زمانی که خودرو خصوصی نشود ما به اهداف خود نخواهیم رسید. وی تاکید کرد: صنعت خودرو یک اشتغال در سطح کشور به وجود می‌آورد، دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد، اما برای اینکه این صنعت در جایگاه خود قرار بگیرد، قطعه‌ساز ما باید در سطح بین‌المللی باشد. ما با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم به شرط اینکه قطعه‌ساز ما در بازار جهانی حضور پیدا کند. رئیس جمهور گفت: کیفیت قطعه باید جهانی شود و حضور قطعه‌ساز ما هم باید در سطح جهانی باشد. بخش‌های دیگر ما، مهندسین ما، طراحان ما هم باید در کلاس جهانی قرار بگیرند و حضور جهانی داشته باشند؛ برای این کار ما از حضور شرکت‌های خودروساز خارجی استقبال می‌کنیم.
استقبال خارجی ها نه برای مصرف
روحانی تصریح کرد: البته ما از حضور آنها استقبال می‌کنیم، نه برای مصرف تولیدات آنها در یک بازار ۸۰ میلیونی. ما از حضور آنها به دلیل مشارکت با خودروساز داخلی و طراحی‌های آینده استقبال می‌کنیم، زیرا خودرو تحولات اساسی پیدا می‌کند و شرایط و ویژگی‌های آن پیشرفت خواهد کرد. وی تاکید کرد: ما باید در تحقیقات برای آینده مشارکت داشته باشیم، البته من شرکت‌های خارجی را به این نکته توجه می‌دهم که ایران کشوری است که اولا دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در سطح منطقه و حتی در سطح جهانی است. شما می‌بینید یک انتخابات بسیار بزرگ در کشور انجام می‌شود و ما حتی یک حادثه امنیتی نداریم؛ این یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود. رئیس جمهور گفت: ما از خطوط مواصلاتی بسیار مهم در سطح کشور و منطقه برخورداریم. جاده‌ها و راه‌آهن ما به کشورهای اطراف متصل است. بنادر ما هم به آب‌های آزاد و اقیانوس اتصال دارد. علاوه بر این ما از لحاظ توسعه انسانی دارای جوانان تحصیلکرده و توانمند هستیم و از جهت آمار، مهندسین فارغ‌التحصیل کشور ما معادل مهندسین فارغ‌التحصیل ایالات متحده آمریکا هستند. روحانی گفت: بنابراین در ایران نیروی انسانی با استعداد و باسواد و آماده به کار و همچنین خطوط مواصلاتی و همچنین سابقه بیش از ۵۰ ساله صنعت خودروسازی وجود دارد. من امیدوارم این همایش زمینه‌ای شود برای همکاری‌های نزدیک‌تر و قراردادهای بهتر جهت رسیدن به نقطه‌ای که به نفع ما و شما باشد. وی خاطرنشان کرد: ما باید نقاط مشترک خود را پیدا کنیم. این مسئله به نفع دو طرف خواهد بود. هر خودروسازی در دنیا اگر در ذهنش باشد که می‌تواند همه طراحی‌ها و قطعات را به تنهایی تولید کند، اشتباه کرده است و در دنیای افسانه‌ای زندگی می‌کند. ما باید مشارکت کنیم، زیرا از طریق مشارکت است که می‌توانیم بهترین، زیباترین و ارزان‌ترین خودرو را تولید کنیم.

منبع:روزنامه قانون| نویسنده: علی طجوزی

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا