در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

موبنا- همه تولیدکنندگان بزرگ موبایل همچون سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، لنوو و هواوی در این رویداد بزرگ شرکت کردند و محصولاتی را به نمایش گذاشتند که در حد نام بزرگ‌ترین نمایشگاه موبایل جهان بود. تفاوتی که نمایشگاه MWC امسال با سال‌های گذشته داشت شاید تمرکز شرکت‌ها علاوه بر عرضه پرچمداران‌شان با بهترین کیفیت و عملکرد نسبت …

تفاوتی که نمایشگاه MWC امسال با سال‌های گذشته داشت شاید تمرکز شرکت‌ها علاوه بر عرضه پرچمداران‌شان با بهترین کیفیت و عملکرد نسبت به نسل‌های قبلی و نیز رقابت با سایر محصولات شرکت‌های رقیب، هدست‌های واقعیت مجازی و ساخت و تولید لوازم جانبی جذاب و جدیدی بود که با گوشی‌های هوشمند سازگار باشد. اگرچه بسیاری از این لوازم شاید در حال حاضر کاربردی نباشند و بیشتر فناورانه به نظر برسند، اما می‌توان این اقدامات را قدمی در جهت پیشرفت تکنولوژی دانست که مسیری رو به جلو دارد.

در این گزارش مروری خواهیم داشت بر محصولاتی که در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال معرفی شد. از معرفی گوشی‌های پرچمدار تا جای خالی شرکت‌هایی که انتظار می‌رفت باشند و حضور پررنگ چینی‌ها و رونمایی از هدست‌های واقعیت مجازی تا لوازم جانبی عجیب و غریبی که امسال همراه گوشی‌های موبایل شد.

اگر از همراهان زومیت باشید، حتما در جریان شایعات، اخبار، برگزاری کنفرانس‌ها و محصولات معرفی شده و خلاصه همه اتفاقاتی که در این رویداد بزرگ افتاد، قرار گرفته‌اید.

با این حال بد نیست از یک روز قبل از نمایشگاه شروع کنیم. الکاتل و ال‌جی و سامسونگ امسال در کنگره جهانی موبایل پیشرو بودند و نخستین کنفرانس‌ها را یک روز قبل از شروع MWC برگزار کردند.

ال‌جی

LG G5

در حالی که امسال شاهد تغییرات ظاهری زیادی در گوشی‌های پرچمدار امسال سامسونگ نیستیم، اما ال‌جی G5 را به شکل متفاوتی نسبت به سال قبل رونمایی کرد.

بدنه‌ی فلزی یکی از تغییرات اساسی گوشی‌ پرچمدار ال‌جی است، از سوی دیگر ارائه‌ی ساختار ماژولار، شاید نوآوری و حرکت بزرگی در صنعت موبایل به شمار رود. تا پیش از این گوگل تلاش کرده بود تا گوشی هوشمند ماژولاری راهی بازار کند اما تاکنون این طرح گوگل فقط در حد مفهومی باقی مانده، اما ال‌جی تا حدی این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است.

از سوی دیگر استفاده از اسنپدراگون ۸۲۰ به عنوان قلب تپنده G5 حرکت بزرگی از سوی ال‌جی به شمار می‌رود که شاید بتواند نقاط ضعف محصول سال گذشته‌اش را جبران کند.

سامسونگ

galaxy s7

اما سامسونگ امسال خیلی تغییر اساسی در طراحی گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج خود ایجاد نکرد، اما به نیاز کاربرانش پاسخ گفت. سال گذشته بسیاری از دوستداران سامسونگ از نبودن امکان ارتقا کارت حافظه و همچنین ضد آب نبودن این دو دستگاه معترض بودند، اما سامسونگ به این دو خواسته توجه کرده و حالا در طراحی جدید گلکسی اس ۷ شاهد پشتیبانی از کارت‌های میکرو SD تا حداکثر ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت و پشتیبانی از گواهینامه IP68 هستیم که قابلیت ضد آب و گرد و غبار را به این دستگاه اضافه کرده است.

سامسونگ امسال هم مثل سال‌های گذشته پرچمدارش را در دو نسخه با دو پردازنده‌ی متفاوت معرفی کرده است؛ یکی اسنپدراگون ۸۲۰ MSM8996 و دیگری اکسینوس ۸۸۹۰ هشت هسته‌ای. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی گلکسی اس ۷، استفاده از سیستم خنک کننده مایع برای جلوگیری از گرم شدن گوشی است که اقدام جالبی از سوی سامسونگ به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که در نسل‌های آینده این قابلیت به شکلی بهتر و پیشرفته‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

حتما می‌دانید که تا حدی تعداد مگاپیکسل در کیفیت دوربین و در نهایت نتیجه‌ی نهایی که در ثبت تصاویر دارد، موثر نیست، بلکه فناوری‌هایی که در دوربین‌ها به کار گرفته می‌شود باعث افزایش کیفیت دوربین می‌شود، با این حال تعداد مگاپیکسل به لحاظ روانی روی بسیاری از کاربران حتی کاربران حرفه‌ای تاثیر زیادی دارد. با این حال سامسونگ امسال تعداد مگاپیکسل‌های پرچمدارانش را روی ۱۲ نگه داشت، اما ظاهرا فناوری‌های جدیدی به آن افزوده است؛ تثبیت‌گر تصاویر نوری، فلش دوگانه و فوکوس خودکار. قابلیت ثبت تصاویر پاناروما، HDR خودکار، تشخیص چهره، فوکوس لمسی و تگ‌های جغرافیایی از دیگر قابلیت‌های دوربین گلکسی اس ۷ است. همچنین این دوربین می‌تواند ویدیو‌هایی با کیفیت ۲۱۶۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه یا کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و کیفیت ۷۲۰p با ۱۲۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

غیر از رونمایی از گلکسی‌های جدید که هیجان بسیاری برای علاقمندان این گوشی‌ها در پی داشت، مراسم سامسونگ برای رونمایی از هدست واقعیت مجازی با حضور مارک‌زاکربرگ و ارائه‌ی ۵۰۰۰ دستگاه هدست به تمامی حاضران در مراسم، جذابیت این کنفرانس را دوچندان کرد و به نوعی نشانی از گام‌های محکم این فناوری و تاثیر آن در آینده بود. اما راهکار استفاده از فناوری ۵G توسط این کمپانی کره‌ای با همکاری دویچه تلکام را نیز می‌توان قدمی بزرگ از سوی سامسونگ برای آینده گوشی‌های موبایل و شبکه‌های ارتباطی دانست.

در همین راستا، ال‌جی و اینتل نیز برای تجهیز خودروهای نسل جدید به فناوری تلماتیک ۵G متوسل شد.

سونی

 

Xperia X Performance

در این رویداد بزرگ به غرفه سونی و اچ‌تی‌سی هم سری زدیم. در حالی که شاید بسیاری انتظار معرفی اکسپریا Z6 را از سوی سونی داشتند، اما این شرکت در نمایشگاه با گوشی هوشمندی از سری Z شرکت نکرد، بلکه سه مدل گوشی از سری ایکس معرفی کرد که غیر از یکی که قابلیت‌های پیشرفته‌تری داشت، دو مدل دیگر در بخش میان‌رده‌ها قرار می‌گیرند.

اچ‌تی‌‌سی

HTC

اچ‌تی‌سی هم امسال برخلاف پیش‌بینی‌ها One M10 را به عنوان پرچمدارش معرفی نکرد و فقط به معرفی گوشی‌های میان‌رده دیزایر ۸۲۵، دیزایر ۶۳۰ و دیزایر ۵۳۰ پرداخت.

هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی با نام وایو امسال با همکاری کمپانی ولو، مالک شبکه‌ی عظیم استیم و تولیدکننده‌ی بازی‌های مشهور Half-Life، سال گذشته در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون MWC 2015 رونمایی شد و تا چند ماه دیگر وارد بازار می‌شود.

 

هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی

اچ‌پی

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

شاید یکی از گوشی‌های جالب کنگره جهانی موبایل امسال را بتوان الیت ایکس ۳ محصول شرکت اچ‌پی نام برد. این گوشی مبتنی بر ویندوز ۱۰ موبایل است و قابلیت اتصال آن به‌دستگاه‌های دیگر را دارد و از طریق آن کاربر می‌تواند دستگاه را به‌داک متصل کرده و از آن بهره‌ای مثل کامپیوتر رومیزی ببرد.

گوگل

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

در این کنگره گوگل حضوری متفاوت داشته باشد. این غول جستجو امسال گوشی میان‌رده‌ای از سری اندروید وان معرفی کرد. اگرچه این سری از گوشی‌های گوگل در طول چند سال گذشته موفقیت زیادی برای این کمپانی در پی نداشته، اما گوگل همچنان در تلاش است تا از طریق عرضه‌ی این گوشی‌ها بتواند سهمی در هوشمند کردن مردم دنیا داشته باشد. این گوشی‌ها مخصوص کشورهای در حال توسعه طراحی شده و با همکاری جنرال موبایل ترکیه راهی بازار می‌شود.

 چینی‌ها

اما موضوعی که امسال بیش از پیش در کنگره جهانی موبایل خودنمایی می‌کرد، حضور پرشور شرکت‌های چینی در کنگره‌ی موبایل ۲۰۱۶ بود که از یک سو با توجه به فعالیت شرکت‌های چینی در این صنعت می‌توان به کاهش قیمت گوشی‌های موبایل در سال‌های پیش رو امیدوار بود و از سوی دیگر، شاید بتوان قدرت گرفتن چینی‌ها را تهدیدی برای تولیدکنندگان کره‌ای و آمریکایی قلمداد کرد.

بر این اساس چینی‌ها امسال دست پر به کنگره جهانی موبایل رفتند. شیائومی پرچمدار جدیدش را با نام Mi 5 معرفی کرد، اوپو فناوری شارژ سریع را به نمایش گذاشت که در کمتر از ۱۵ دقیقه امکان شارژ گوشی‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

S8 گوشی هوشمند جیونی است که بدنه‌ای فلزی دارد و به قابلیت Force Touch مجهز شده که عملکردی شبیه به آیفون ۶ اس دارد.

ZTE با گوشی‌های بلید V7 و V7 لایت به نمایشگاه آمده بود و شرکت زوپو، گوشی Speed 8 را به عنوان اولین تلفن هوشمند با پردازنده ۱۰ هسته‌ای معرفی کرد.

آلکاتل و ایسر هم در این نمایشگاه هر کدام دو تا سه گوشی به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشتند.

تبلت

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

در نمایشگاه امسال تبلت‌ها سهم چندانی نداشتند، غیر از هواوی که تبلت ویندوزی MateBook را معرفی کرد و خبری از گوشی‌های هوشمندش نبود و مایکروسافت که با سرفیس‌پرو جایزه‌ی بهترین Mobile tablet را گرفت، آرکاس با تبلت‌های سه گانه‌ی اکسیژن و تبلت پروژکتور ZTE و در نهایت لنوو با سه تبلت، شاهد عرضه‌ی محصول دیگری نبودیم.

لوازم جانبی

بد نیست به لوازم جانبی و ابزارهای هوشمندی هم که در این نمایشگاه معرفی شد بپردازیم.

ال‌جی نسبت به سایر شرکت‌ها امسال در زمینه‌ی عرضه لوازم جانبی، فعال‌تر ظاهر شد و تقریبا همه‌ی لوازمی که معرفی کرد با جی ۵ سازگار است. از جمله این محصولات می‌توان به LG Hi-Fi Plus و LG 360 VR، LG Rolling Bot، LG CAM PLus اشاره کرد.

در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ چه گذشت

امسال علاوه بر موبایلی‌ها، شرکت‌هایی دیگری هم شرکت کرده بودند. مثلا اورال بی مسواک هوشمندش را به نمایش گذاشت.

اما شرکت‌های بزرگی مثل مدیاتک هم بیکار ننشستند و از پردازنده‌های جدیدش رونمایی کرد.

منبع:زومیت|نویسنده:ساحره چمنی

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا