حضور زنان در مجلس از نگاه گاردین

موبنا – پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ایران، رای دهندگان نگاهی مطمئن‌تر به نامزدهای زن داشتند و با انتخاب خود راه را برای ورود حدود ۲۲ نماینده زن به مجلس هموار کردند. در این میان کرسی ۱۵ نماینده زن قطعی شده است و سرنوشت ۷ نماینده زن …

موبنا – پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ایران، رای دهندگان نگاهی مطمئن‌تر به نامزدهای زن داشتند و با انتخاب خود راه را برای ورود حدود ۲۲ نماینده زن به مجلس هموار کردند. در این میان کرسی ۱۵ نماینده زن قطعی شده است و سرنوشت ۷ نماینده زن دیگر به دور دوم انتخابات کشیده شد.

گاردین در ادامه نوشت: انتخابات مجلس دهم را می‌توان پیروزی بزرگی برای زنان دانست. اگر نماینده‌های زن که به دور دوم انتخابات مجلس راه یافته‌اند نیز با اقبال عمومی روبرو شوند می‌توان امیدوار بود حدود ۲۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس ایران در اختیار زنان قرار خواهد گرفت. این بالاترین رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی است. بهترین دوره مجلس برای زنان به سال ۱۳۵۸ باز می‌گردد که در آن ۱۴ کرسی مجلس به نمایندگان زن اختصاص یافته بود. در مجلس کنونی ایران نیز فقط ۹ نماینده زن حضور دارند.

گاردین به انتخاب “پروانه سلحشوری،” نماینده ۵۱ ساله مجلس، اشاره کرد که اصالتا اهل مسجد سلیمان است. “برات قبادیان،”همسر سلحشوری نیز نامزد مجلس شورای اسلامی بود؛ اما موفق به کسب آرای مورد نیاز نشد. وی با شعر رفع تبعیض علیه زنان، حمایت از حقوق آنها و به قدرت رساندن زنان جامعه وارد مجلس شد. سلحشوری از منتقدان حضور کم‌رنگ زنان در مجلس بود و فعالیت ۹ نماینده زن را در مجلس فعلی، ناکافی می‌دانست.

“سیده فاطمه حسینی،” با ۳۰ سال سن، جوانترین نماینده زن در مجلس دهم است که دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران می‌‎باشد. وی صدای رسای هم‌نسلان خود خواهد شد و با توجه به آشنایی و درک کامل مشکلات قشر جوان می‌تواند به وضع قوانین حمایتی در مجلس کمک کند.

گاردین در پایان نوشت: زنان در ایران دارای حق رای هستند و می‌توانند در انتخابات نیز اعلام کاندیداتوری کنند. افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس ایران نشان می‌دهد زنان در حال قدرت گرفتن در این کشور هستند و علاوه بر ایفای نقش در مسائل اجتماعی، به حوزه سیاست نیز راه یافته و در حال تثبیت جایگاه خود هستند. در ایران زنان به مشاغل مهم دولتی مانند سفیر امور خارجه و معاونت ریاست جمهوری نیز رسیده‌اند که نشان می‌دهد ایران تا چه اندازه با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تفاوت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا