دولت از اتهام زنندگان به رییس جمهور و برادرش به مراجع قضایی شکایت کرد

موبنا – محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در ارزیابی از نتیجه انتخابات ۷ اسفند گفت: مشخصه انتخابات ۹۲ این بود که مردم پاسخ امید و اعتماد خود را به قول رییس جمهور دریافت کردند. وی با بیان اینکه مردم به لیست امید اعتماد کردند، وارد صحنه انتخابات شدند و رای دادند …

موبنا – محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در ارزیابی از نتیجه انتخابات ۷ اسفند گفت: مشخصه انتخابات ۹۲ این بود که مردم پاسخ امید و اعتماد خود را به قول رییس جمهور دریافت کردند.

وی با بیان اینکه مردم به لیست امید اعتماد کردند، وارد صحنه انتخابات شدند و رای دادند تصریح کرد: انتخابات ۹۴ در راستای تکمیل انتخابات ۹۲ بوده است و می‌توان آن را گام دوم ائتلاف و هماهنگی مردم در سال ۹۴ تلقی کرد.

سخنگوی دولت نظم و امنیت این انتخابات را فراگیر و متفاوت و بیشتر از گذشته برشمرد.

نوبخت در رابطه با روند همکاری‌های دولت با مجلس دهم و میزان نظارت مجلس دهم بر عملکرد دولت نیز خاطرنشان کرد: شاید فرصتی باشد که نسبت به برخی تقسیم‌بندی‌ها تجدید نظر کنیم؛ چرا که زمانی نیروهای سیاسی به دو دسته چپ و راست و اصلاح‌طلب و محافظه‌کار شناخته می‌شدند و امروز فرصتی است تا با تجدیدنظری واقع‌بینانه‌ این واژه‌ها تغییر کنند و عناوین واقع‌بینانه‌ای در مورد آرایش جدید سیاسی کشور داشته باشیم.

وی افزود: امروز مجموعه‌ای از نیروهای سیاسی در جهت خدمت به مردم جمع شدند و لیستی را تشکیل دادند و همه‌شان به دنبال رفع دغدغه‌های مردم هستند و این که مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت در جهت خدمت به مردم همکاری بیشتری با دولت داشته باشد امری طبیعی است، اما ما وظیفه نظارتی مجلس را کاملا مورد احترام می‌دانیم و معتقدیم مجلس و نمایندگان آن هیچ گاه نباید جایگاه نظارتی خود را فراموش کنند، چون دولت هم چنین انتظاری ندارد و نظارت به کار دولت در واقع کمک به مجلس است.

وی همچنین در رابطه با انتظارات دولت از مجلس دهم گفت: دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم به جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ندارد و انتظار دولت این است که در حد هماهنگی‌های قانونی، همکاری با مجلس داشته باشد و امیدواریم که با درک واقعیت‌ها به جای پرداختن به حواشی توجه اصلی مجلس به خواست و انتظارات مردم باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا می‌توان با توجه به اختلاف نظر کمتر دولت با مجلس دهم شاهد توجه و اقدامات بیشتری در راستای تحقق حقوق مدنی در کشور باشیم، تصریح کرد: منصفانه این است که از نمایندگان خوب مجلس دهم تشکر کنم و تقدیر کنم از نمایندگانی که رای نیاوردند اما اعلام کردند که رای مردم را پذیرفته‌اند و مردم سالاری دینی را به خوبی در کشور به نمایش گذاشته‌اند.

وی با بیان این که برخی اقدامات در مجلس فعلی را به حساب کلیت مجلس تلقی نمی‌کنیم خاطرنشان کرد: هویت مجلس در کمک به دولت غیر قابل کتمان است و این که در مجلس آینده همگرایی بیشتری از سوی نمایندگان با برنامه‌های دولت وجود داشته باشد کاملا قابل پیش‌بینی است. بنابراین آسان‌تر خواهیم توانست تعامل میان دو قوه را داشته باشیم و حقوق شهروندی را که همواره از مسائل مورد تاکید رییس جمهور بوده است، پیگیری کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در مجلس آینده موضوع اجرای منشور حقوق شهروندی پیگیری شود وزمینه‌های تحقق آن فراهم گردد؛ چرا که حمایت گسترده مردم از نظام و دولت فرصتی برای دولت در جهت اجرای منشور حقوق شهروندی ایجاد می‌کند.

نوبخت همچنین در رابطه با احتمال اختلافات کمتر دولت با مجلس دهم گفت: اگر منظور از اختلاف، تفاوت نظر باشد در همه مجلس اصل بر تفاوت نظر است و این که در برابر یک نظر فرد دیگری نظری متفاوت داشته باشد طبیعی است و به پیشرفت کشور کمک می‌کند. اما اگر اختلاف به معنی برخورد جناحی یا سیاسی باشد پیش‌بینی می‌کنیم که در مجلس د هم به خاطر همگرایی بیشتر با دولت اختلافات جناحی و سیاسی کمتر باشد.

سخنگوی دولت با تشکر از حماسه حضور مردم در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: به منظور تقدیر از حضور و همراهی مردم رییس جمهور در جلسه‌ی هیات وزیران ابلاغ کردند برنامه کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی و بهبود معیشت مردم و اشتغال جوانان دنبال شود تا بتوانیم به صورت عملی در ارتباط با حماسه‌ای که مردم آفریدند نقش و وظیفه خود را به طور شایسته انجام دهیم چون وظیفه دولت است که با اقدام عملی خواسته‌های مردم را دنبال کند و مجلس نیز می‌تواند با همکاری و همراهی خود برای تحقق برنامه‌های دولت کمک‌های لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: چه کسانی که قبلا در مجلس حضور داشتند و با دولت همراهی و هماهنگی داشته‌اند و چه آنهایی که منتقد دولت بودند و به واسطه رای مردم به مجلس دهم راه نیافتند را از سرمایه‌های انسانی کشور می‌دانیم و همه آنها را به همکاری با دولت در جهت خدمت به مردم دعوت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دولت به مردم قول می‌دهد تا تمام توان خود را به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و تخریب رقبا به تکریم رقبا به کار گیرند و از آنها برای خدمت به مردم دعوت به همکاری می‌کند .

وی ادامه داد: همچنین آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را در کشور اعلام می‌کنیم تا ان‌شاء‌الله بتوانیم سال ۹۵ را با شرایط بهتر، وحدت و هماهنگی بیشتر و آرامش بیشتر برای عموم جامعه آغاز کنیم.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت بودجه سال ۹۵ گفت: با عنایت به این که تعدادی از نمایندگانی که در کمیسیون تلفیق در این دوره حضور دارند موفق به کسب رای مردم برای حضور در مجلس دهم نشدند اما خوشبختانه دیروز با احساس مسوولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و با دقت بودجه سال ۹۵ مورد بررسی قرار گرفت و در پایان جلسه با اکثریت آراء کلیات بودجه ۹۵ به تصویب رسید و امروز بعدازظهر وارد جزییات می‌شویم.

نوبخت همچنین در مورد قاچاق میوه در ایام نزدیک به نوروز و اقدامات دولت در این راستا گفت: دولت در جهت تقویت محصولات داخلی ۴۲ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب از باغداران داخلی برای تنظیم بازار میوه شب عید برنامه ریزی کردند که تا به امروز حدود ۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲ هزار تن سیب خریداری شده چرا که معتقدیم که باید از کشاورزان داخلی خود حمایت کنیم و در همین راستا برای سال آینده هزار میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صادرات بخش غیر نفتی در نظر گرفته‌ایم ودر رابطه با موضوع قاچاق میوه نیز از قوه قضاییه درخواست داریم تا برخوردهای لازم را انجام دهند تا با عنایت به عدم نیازمان به میوه‌های خارجی ضمن تامین نیاز داخلی توسط تولیدات داخلی‌مان در راستای صادرات نیز گام برداشته و از پدیده مخرب قاچاق جلوگیری کنیم.

سخنگوی دولت در رابطه با حذف کارت سوخت نیز تصریح کرد: در این رابطه نیز نظرات مختلف است و جمع‌بندی خاصی نیز نداشتیم، اما نگاه‌ ما استمرار وضع موجود است و این موضوع تا به حال به صورت جدی مطرح نشده است.

نوبخت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۵ و وضعیت آن گفت: ان‌شاء‌الله خواهیم توانست تا پایان اسفند ماه بودجه ۹۵ را در مجلس به قانون تبدیل کنیم ودولت این آمادگی را دارد که حتی اگر تا هفته سوم فروردین بودجه به تصویب رسید افزایش حقوق شاغلین و بازنشستگان را اعمال کند پس نباید بازنشستگان ما استرس داشته باشند چون به هر صورت این مطلب را با مجلس حل خواهیم کرد.

وی همچنین در مورد وضعیت خودرو گفت: دولت مصمم است نسبت به تامین خواست مردم یعنی بهبود کیفیت و قیمت مناسب خودروها اقدام کند.

نوبخت همچنین در رابطه با وضعیت یارانه‌ها در سال ۹۵ یادآورشد: سقف منابع مالی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان است و در سال آینده و در لایحه بودجه تبصره هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد که مشابه سال فعلی به مجلس پیشنهاد شده و امیدواریم که مجلس نظر قطعی خود را اعلام کند و احتمالا این موضوع به مجلس بعد نخواهد رسید.

وی همچنین در مورد افزایش حقوق کارکنان گفت: از سوی وزارت کار در آینده‌ای نزدیک جلسه شورای عالی کار تشکیل خواهد شد و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نوبخت در مورد زمان پرداخت یارانه‌های اسفند ماه نیز اعلام کرد: از پرداخت زودتر یارانه‌های اسفند ماه استقبال می‌کنیم و قطعا نسبت به ماه‌های عادی یارانه‌های اسفند زودتر پرداخت خواهد شد همانطور که همواره در مورد پرداخت حقوق اسفند ماه زودتر اقدام می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد تخریب های گسترده در ایام تبلیغات انتخاباتی علیه دولت و شخص رییس جمهور و واکنش‌های دولت در این زمینه گفت: در این زمینه اقدامات لازم انجام شد اما رسانه‌ای نشد.

وی افزود: در خصوص اتهاماتی که وارد شده و از نظر قضایی قابل پیگیری است شکایت‌هایمان را به مراجع قانونی منعکس کردیم البته در حال و هوای انتخابات برخی از کاندیداها را درک می‌کردیم که برای مطرح شدن خود و پیدا کردن فرصتی برای این که نگاه‌ها را به خود متوجه کنند دست به چنین اقداماتی بزنند.

نوبخت تاکید کرد: از همه کسانی که نسبت به بنده مطلبی دارند خواهش می‌کنم به جای تشویش اذهان عمومی حتما به مراجع قضایی رجوع کنند و انصاف نیست در جامعه‌ای که در مورد موضوعی خالی الذهن است موضوعی مطرح شود .

سخنگوی دولت اظهار کرد: در مورد اتهامات مطرح شده دولت خویشتنداری را در پیش گرفته است البته از مراجع قانونی نیز پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی در رابطه با پیش بینی‌های اقتصاد سال ۹۵ گفت: برای سال آینده پیش‌بینی‌مان نرخ تورم زیر ۱۱ درصد، رشد سرمایه‌گذاری حدود ۴.۵ تا ۵ درصد و رشد اقتصادی بین ۵ تا ۶ درصد است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد شائبه‌های مطرح شده مبنی بر خبر ابطال ۱۲ درصدی آراء مردم استان کرج گفت: استانداری البرز خبر ابطال ۱۲ درصدی آراء مردم را تایید نکرده است.

نوبخت در مورد وضعیت حج در سال ۹۵ و اقدامات دولت در راستای اطمینان سفر زائران گفت: قرار است در آینده جلسه‌ای با حضور وزیر حج کشور عربستان و مقامات ایرانی تشکیل شود و به شکلی جزئی نسبت به اطمینان برگزاری مراسم حج با کشوری که در حال حاضر با آنها قطع رابطه داریم صحبت کنیم که این جلسه هنوز تشکیل نشده است.

نوبخت همچنین در مورد اتهامات علی رضا زاکانی به حسین فریدون و این که آیا در این رابطه شکایت شخصی‌ای شده است، گفت: شاید بتوانیم بگوییم که در این ایام به صورت کم سابقه شخص اول قوه مجریه مورد خطاب بوده است و دیگران هم به اعتبار انتصاب به ایشان مشمول لطف دوستان قرار گرفته‌اند که در این راستا هفته گذشته دولت به مراجع قضایی شکایت کرد و این که شکایت شخصی شده باشد فکر نمی‌کنم نیازی بوده باشد.

نوبخت همچنین در مورد وضعیت برنامه ششم توسعه و این که آیا در مجلس فعلی به نتیجه خواهد رسید یا نه گفت: با رییس کمیسیون تلفیق صحبت‌هایی داشته‌ایم اما در جلسه به خاطر این که آراء به حد نصاب نرسیده بود امکان تصمیم‌گیری در این رابطه ایجاد نشد اما انتظار داریم همانطور که کمیسیون تلفیق بودجه شروع به کار کرد کمیسیون برنامه ششم هم کار را آغاز کند چرا که فرصتی غیر قابل تکرار برای نمایندگانی وجود دارد که عضو کمیسیون تلفیق برنامه هستند اما به مجلس آینده راه نیافتند تا بتوانند برای ریل گذاری پنج ساله آینده کشور نظرات خود را مطرح کنند.

نوبخت در رابطه با وضعیت مسکن مهر توضیح داد: عمده تسهیلات بین ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای مسکن مهر پرداخت شده است و باید پولی که از بانک مرکزی برداشت شده را به آن برگردانیم یعنی باید اقساط مستقیم به بانک مرکزی برود اما برای کمک در این زمینه سه سال تنفس داده‌ایم تا تسهیلات بازپرداخت شده از سوی بانک مسکن به کسانی که می‌خواهند ساختمان‌هایشان را تکمیل کنند پرداخت شود و دولت نیز در حد هزار میلیارد تومان برای تاسیسات شبکه آب و برق این ساختمان‌ها تقبل کرده است تا ان شاء‌الله مردم بتوانند در سال آینده از این ساختمان‌ها استفاده کنند.

سخنگوی دولت در مورد تبلیغات و تخریب‌ها در ایام تبلیغات انتخاباتی از سوی برخی رسانه‌ها و واکنش دولت در این رابطه گفت: اگر برخی رسانه‌ها نسبت به اختیارات قانونی‌شان تخطی کرده‌اند باید تحت تعقیب قرار بگیرند و پیگیری قانونی انجام شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که منظور دولت از تلاش برای بهبود برای معیشت مردم چیست، گفت: دولت به دنبال افزایش قدرت خرید مردم است که این امر با مهار تورم محقق خواهد شد همچنین به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان بیکار هستیم و در این رابطه باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری درکشور را فراهم کنیم و دولت بسترهای لازم برای این کار را ایجاد خواهد کرد.

وی در رابطه با وضعیت راه‌اندازی پایگاه قراردادها در جهت شفاف‌سازی متن قراردادهای نفتی گفت: موضوع راه‌اندازی سامانه برای شفاف‌سازی قراردادهای نفتی در حوزه معاونت زیربنایی سازمان مدیریت پیگیری می‌شود و همه ساز و کارهای تعریف شده در قانون برای نظارت را احیاء و تقویت خواهیم کرد.

وی همچنین در رابطه با پیگیری موضوع قاچاق در برخی دستگاه‌ها تصریح کرد: بخش‌هایی که امکان ورود کالا بدون گمرک را دارند مورد پیگیری قرار خواهیم داد و اقدامات قانونی لازم را انجام می‌دهیم.

سخنگوی دولت درمورد موافقتنامه‌های اخیر ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان توافقات از جنس راهبردی بود و اراده لازم وجود داشت که ان شاء‌الله شاهد تحول روابط جدی میان دو کشور باشیم و همچنین در این راستا شاهد روابط با کشورهای همسایه مثل روسیه نیز باشیم. البته لازم به ذکر است در این رابطه موضوع راه‌اندازی ریل آستارا تا آستارا نیز از سوی رییس جمهور همواره مورد تاکید بوده است.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا