بهارستان گرم ۳ روز پس از انتخابات

در این جلسه که روز گذشته با نطق رئیس مجلس آغاز شد، با تذکرات شفاهی و نطق چند تن از نمایندگان ادامه یافت؛ همچنین بررسی گزارش کمیسیون شوراها درمورد طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت. در این میان، فضای مجلس به‌گونه‌ای بود که نمایندگان پیروز و شکست‌خورده …

در این جلسه که روز گذشته با نطق رئیس مجلس آغاز شد، با تذکرات شفاهی و نطق چند تن از نمایندگان ادامه یافت؛ همچنین بررسی گزارش کمیسیون شوراها درمورد طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در این میان، فضای مجلس به‌گونه‌ای بود که نمایندگان پیروز و شکست‌خورده در رقابت‌های انتخاباتی با یکدیگر مشغول صحبت بودند.

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با قدردانی از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات مجلس گفت: این حضور یکپارچه وزن ایران را در صحنه بین‌المللی بالا برد.

رئیس مجلس افزود: هفتم اسفندماه با انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و حضور چشمگیر ملت عزیز صفحه جدیدی برای کشور گشوده شد که از جهات مختلف حایز اهمیت است.
وی تاکید کرد: اولا که در صحنه بین‌الملل نوع مواجهه مردم ایران با موضوع انتخابات، سنجش جدیدی برای مراودات با ایران ایجاد کرد. از آن جهت که ایران از معدود کشورهای منطقه است که از مردم‌سالاری برخوردار است، میزان مشارکت، نقطه تعیین‌کننده معادلات بین‌المللی با ایران است.

لاریجانی یادآور شد: به‌ویژه آن‌که دسایس برخی کشورهای بزرگ و بعضی کشورهای منطقه‌ای باید در میدان انتخابات تعیین تکلیف می‌شد؛ لذا حضور یکپارچه ملت در انتخابات وزن ایران را در صحنه بین‌المللی بالا برد و تلقی جدیدی در جایگاه ایران ایجاد کرد.

وی افزود: ثانیا با توجه به بحران‌های امنیتی فراگیر در منطقه و به‌هم‌ریختگی شگفت‌آور در این کشورها و ماجراجویی‌های تروریستی، بی‌تردید  نقش‌آفرینی‌های مبتکرانه ملت عزیز در انتخابات نشانگر ثبات و امنیت در ایران و بالا رفتن ضریب امنیتی ایران شده است و از طرفی پشتوانه قوی مردمی نظام نقش ثبات‌بخش و امنیت‌ساز ایران اسلامی در منطقه را افزون کرده است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: سوم آن‌که پس از توافق هسته‌ای حضور فراگیر ملت در انتخابات به همه کشورها این پیام را رساند که نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است و ملت آماده حرکت نوین در ساخت ایرانی آباد است و ایران اسلامی مستقل و آباد را هدف‌گیری کرده است.

لاریجانی یادآور شد: اینجاست که پس از انتخابات باید شرایط سیاسی کشور را به سوی همگرایی و هم‌افزایی سوق داد تا زحمات ملت عزیز به توان جدیدی در مواجهه ایران با صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای و پیشبرد اهداف درونی کشور بدل شود.

رئیس مجلس ضمن قدردانی از همت ملی مردم در انتخابات تصریح کرد: این حضور به این نقطه تمرکز می‌یابد که همگان چنین دریافتی از بلوغ سیاسی صحنه‌گردانان سیاسی دریافت کنند؛ باید به ملت بزرگوار ایران تبریک گفت که با بزرگی و دقت شرایط کشور را در نظر گرفتند و با همتی بلند راه آینده کشور را هم معین و هم زمینه آن را فراهم کردند. وی افزود: بی‌تردید راهنمایی‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این همایش ملی اقتدار و ایستادگی سهمی بی‌بدیل داشته است که از معظم‌له سپاسگزاریم. رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: لازم می‌دانم که از وزارت کشور و همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در روز ٧ اسفندماه و همچنین از همه کاندیداها که با حضور خود به رونق انتخابات مدد رساندند، تشکر کنم.

موافقت مجلس با شمارش آرا با دستگاه الکترونیکی

در ادامه این جلسه نمایندگان خانه ملت با اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، مصوب کردند تا در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان زمان رأی‌گیری، شمارش آرا با امضای الکترونیکی آنها توسط دستگاه الکترونیکی انجام شود.

نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اعاده شده از شورای نگهبان با ١٠٧ رأی موافق، ١١ رأی مخالف و ١١ رأی ممتنع از مجموع ٢٠٤ نماینده حاضر در جلسه با ماده الحاقی ٤ و تبصره آن اصلاح شده از سوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور موافقت کردند.

نمایندگان با ماده الحاقی ٥ طرح مذکور نیز موافقت کردند. در این ماده آمده است که در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رأی‌گیری، شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیأت نظارت، با امضای الکترونیکی آنها توسط دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود.

پزشکیان: رد صلاحیت‌شده‌ها فقط توانستند نامه بنویسند

در همین حال؛ مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس با یادآوری برگزاری انتخابات مجلس در روز ٧ اسفندماه ‌سال ‌جاری، افزود: متاسفم از این‌که برخی از برادرانمان نتوانستند در انتخابات شرکت کنند و این روندی که در مورد تایید صلاحیت‌ها بود، ذهن ‌ما را درگیر کرد.

وی ادامه داد: ما در این جریانات اجازه ندادیم برخی افراد در انتخابات حضور پیدا کنند. از سوی دیگر در قانون نیز روند طوری طراحی شده که براساس آن این افراد نمی‌توانستند از حق خود دفاع کنند و فقط می‌توانستند در قالب نامه‌ای اعتراض کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: زمانی که خودم را جای هریک از آنها می‌گذارم، احساس می‌کنم این رویه منصفانه نیست که افراد را محکوم کنند اما به آنها جوابی ندهند که به‌راستی به چه گناهی محکوم شده‌اید و از این رقابت بازمانده‌اید و این امکان نیز در شورای نگهبان نیز وجود ندارد که بتواند صلاحیت ٨‌هزار نفر را بررسی کند و این اتفاق از نظر اعتقادی برای انسان جای سوال است.

وی یادآور شد: چرا باید یک عده آدم بدون این‌که بتوانند حرف خود را بزنند، نتوانند وارد میدان رقابت شوند. در هیچ محکمه‌ای محاکمه نشدند و در هیچ کجا حکمی برای آنها صادر نشده است، اما محکوم شدند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این‌که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی گذاشته شود، گفت: نمی‌توان در کرسی آزاداندیشی نام رئیس‌جمهوری گذشته را بر زبان آورد یا اسم نخست‌وزیر را عنوان کرد و بعد ادعا کنیم که کرسی آزاداندیشی برگزار کردیم و بعد از آن‌که اسم آنها را ذکر کردیم برای فرد پرونده تشکیل دهند.

وی یادآور شد: من باید بتوانم آنچه در دلم است را بگویم و کسی که می‌فهمد و می‌تواند این عقده‌ها و گره‌ها را باز کند نه این‌که بر این عقده‌ها، گره‌ای اضافه کند؛ زمانی که اجازه پخش تصویر رئیس‌جمهوری در رسانه داده نمی‌شود، مردم می‌گویند اینها تاریخ را هم این‌گونه برای ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست. کرسی دانشگاه باید براساس آزاداندیشی باشد و مردم بتوانند در آن به‌راحتی سخن بگویند و اندیشمندان نیز آگاهانه از آن نقد کنند.

تابش: مردم در انتخابات به عقلانیت رأی دادند

همچنین محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران درخصوص انتخابات با تاکید بر این‌که آرای مردم در این انتخابات رأی به عقلانیت و خردورزی بود، گفت: تعامل مجالس با دولت‌ها به معنای کوتاه آمدن از انجام وظایف نمایندگی نیست. این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به موفقیت دولت در تصویب برجام و به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای ایران در دنیا گفت: دولت یازدهم بر مبنای عقلانیت با کشورهای غربی مذاکره کرد و به‌طورحتم رأی مردم در انتخابات مجلس تداوم این سیاست است، بنابراین نباید از تعابیری مانند مجلس دولت‌ساخته استفاده کرد.

همچنین حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی با تاکید بر این‌که پیروز واقعی دهمین دوره انتخابات مجلس مقام معظم رهبری و مردم هستند، گفت: نمایندگان دور بعد مجلس باید از کارهای خوب دولت حمایت کنند و نسبت به انحرافات آن تذکر بدهند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا