سکوت وزارت ارشاد درباره مد و لباس

افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس امسال با استقبال بیشتر دانشجویان و طراحان، اما در فضایی کوچک‌تر برگزار شد و جز برخی حواشی در نحوه برگزاری، اتفاق خاص دیگری نداشت و در معمولی‌ترین حالت ممکن شروع شد؛ البته ١٠ روز برگزاری در تالار وحدت و میزان استقبال مردم، دانشجویان و طراحان از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، عملکردی …

افتتاحیه پنجمین جشنواره مد و لباس امسال با استقبال بیشتر دانشجویان و طراحان، اما در فضایی کوچک‌تر برگزار شد و جز برخی حواشی در نحوه برگزاری، اتفاق خاص دیگری نداشت و در معمولی‌ترین حالت ممکن شروع شد؛ البته ١٠ روز برگزاری در تالار وحدت و میزان استقبال مردم، دانشجویان و طراحان از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده، عملکردی است که چند روز دیگر باید درباره آن صحبت کرد.

میهمان اصلی مراسم دیروز علی مرادخانی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، بود و همان ابتدای صحبت‌های خود به سال‌های سال سکوت در زمینه مد و لباس و انواع پوشش‌ها اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم با توجه به علاقه‌مندی‌ها و شرایطی که در حوزه مد و لباس در کشور وجود دارد، حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

وی تأکید کرد که نمادها و رنگ‌ها می‌تواند نگاه و نگرش هر فردی را نشان دهد و اینکه چگونه بتوانیم از آن به‌ درستی استفاده کنیم، جای گفت‌وگو دارد. او رویکرد بنیاد ملی مد و لباس در استفاده از جنبه‌های هویتی لباس را رویکرد دستوری ارشاد خواند و گفت: از این بنیاد خواستیم تا با همین رویکرد پیش برود تا رویکرد سیاست‌گذارانه‌ای ما حفظ شود و به مرور بتوانیم اقبال عمومی را جلب کنیم.

مرادخانی می‌گوید موضوع برندسازی و طرح‌هایی از جمله طرح «شیما» مسئولان و تولید‌کنندگان و طراحان را به سمت راه‌هایی که به دنبال آن هستیم، رهنمون می‌کند و در همه این موارد باید حضور بخش خصوصی را به‌عنوان اولویت اصلی قبول کنیم. او می‌گوید از سال‌های قبل تاکنون نوع پوشش مردان و زنان در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان همسایه یا آسیایی کاملا گویای فرهنگ و تمدن آنهاست و ما نیز باید در این زمینه کار کنیم و هویت اصلی خود را براساس هنر ایرانی، اما با رویکرد دینی به شکل اجرائی و به دید عموم در بیاوریم.

اما حمید قبادی، رئیس جشنواره مد و لباس که در بخش زیادی از زمان افتتاحیه به دلیل ازدحام و کمی فضا ایستاده بود، جشنواره مد و لباس فجر را با اطمینان پرمخاطب‌ترین رویداد هنری نامید و گفت: این جشنواره مجموعه‌ای است از هزار و پانصد واحد عرضه آثار اسلامی- ایرانی در سراسر کشور که آثاری منطبق بر ارزش‌ها و هنجارهای کشور را در اختیار مردم می‌گذارد.

وی می‌گوید تغییردادن سلیقه و ذائقه مردم وظیفه این مجموعه است و می‌افزاید: همین که قشر عظیمی از طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک با‌وجود کمبودها و مشکلات بسیار دور هم جمع شده‌اند و می‌خواهند تولیدات ایرانی را به دنیا نشان دهند، برای ما افتخارآمیز است. قبادی سال ٩٥ را سال توجه به جریان مد و لباس ایرانی برشمرد و گفت: یقین دارم ثمره این تلاش را در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها و هر جمع ایرانی می‌توان دید.

رئیس پنجمین جشنواره مد و لباس تأکید کرد که از سال‌های گذشته تاکنون در هر دوره اتفاقات جدیدی در طول برگزاری جشنواره و قبل و بعد از آن رخ داده و می‌توان گفت یکی از اتفاقات مهم و درخور‌توجه تعامل و ارتباط میان جامعه هنر و صنعت مد و لباس بوده است و ما تلاش می‌کنیم این تعامل را حفظ کرده و بیشتر کنیم.

در ادامه این مراسم از فرزند رجبعلی خیاط معروف و خوش‌نام تهران و نیز منصور الیاسی به‌عنوان طراح پوشاک مردانه، ناصر نساج‌پور به‌عنوان تولیدکننده پارچه‌ و میثم‌ نژاد‌‌‌رمضانی به‌عنوان تولیدکننده پوشش‌های اسلامی‌ تقدیر شد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا