افزایشی خرد در پول خرد تاکسی‌ ها

نرخ کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی در اوایل سال ٩٤ حدود ١٥ تا ٢٠ درصد افزایش یافت و اعضای شورای شهر هم در ادامه پیشنهاد شهرداری، فعلا پیشنهاد ١٥ درصدی را در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران تصویب کرده‌اند. این رقم هر میزان هم که کم و اقتصادی دیده شده باشد باز هم اثرات تورمی در …

نرخ کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی در اوایل سال ٩٤ حدود ١٥ تا ٢٠ درصد افزایش یافت و اعضای شورای شهر هم در ادامه پیشنهاد شهرداری، فعلا پیشنهاد ١٥ درصدی را در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران تصویب کرده‌اند. این رقم هر میزان هم که کم و اقتصادی دیده شده باشد باز هم اثرات تورمی در تهران دارد و همانند هر سال افزایش قیمت بسیاری از کالاها را به همراه دارد.

سال گذشته و پس از تغییرات در نرخ حامل‌های انرژی، مدیریت شهری هیچ‌گونه افزایشی را در نرخ کرایه‌ها نداشت اما انتظار داشت افزایش کرایه در پایان سال اتفاق بیفتد ولی شورای شهر در آن زمان باز هم برای همراهی با دولت پیشنهاد افزایش ٢٥ درصدی شهرداری را به ٢٠ درصد رساند. البته این همراهی به‌واسطه قول‌هایی بود که دولت بعد از جلسات مشترک با شهرداری و شورا برای تأمین خسارت تاکسیرانان در جریان آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی داده بود.

اما در این مدت نه‌تنها این قول‌ها به سروسامانی نرسید بلکه چند اتفاق دیگر اوضاع رانندگان تاکسی را سخت‌تر کرد. ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این مورد به «شرق» می‌گوید: شهرداری و شورا به خوبی می‌دانند که راه‌حل رفع مشکل رانندگان تاکسی، افزایش نرخ کرایه‌ها نیست اما این بار اضافی که از همه سو  بردوش راننده گذاشته‌ایم، باید به شکلی جبران شود. متأسفانه امسال دو اتفاق افتاده که برای رانندگان تاکسی خوشایند نبوده است؛ یعنی هم بیمه رانندگان جدید تاکسی حذف شده و هم قیمت سوخت مصرفی‌شان تک‌نرخی و آزاد شده است.

وی به برنامه‌ریزی هرساله‌ای که برای افزایش نرخ کرایه‌ها وجود داشته، اشاره کرد و گفت: شهرداری و شورای شهر هر سال تورم سالانه را مبنای افزایش نرخ قرار می‌دادند، اما امسال اوضاع کمی پیچیده‌تر شده و علاوه بر تورم سالانه، هزینه بنزین و بیمه نیز به سبد رانندگان تاکسی اضافه شده و قطعا بار زیادی بر دوش رانندگان گذاشته است.

این عضو شورای شهر تهران به قول‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت برای کمک به این حوزه اشاره کرد و گفت: درست است که دولت پول و اعتباری ندارد و دستش خالی است اما حداقل می‌توانست سهم ٥٠ درصدی در بیمه رانندگان تاکسی را باز هم پرداخت کند تا یکی از این مشکلات را نداشته باشیم. اما در این مدت نه‌تنها شاهد اتفاق قابل‌توجهی در این حوزه نبودیم بلکه بر مشکلات افزوده شده است.

قناعتی به پیشنهاد شهرداری برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال آینده اشاره کرد و گفت: رقم پیشنهادی برای سال ٩٥ بیش از ٢٥ درصد بود، اما در کمیسیون آن را به «تا ١٥» درصد رساندیم و این رقم ١٥ درصد هم مربوط به همه خطوط نمی‌شود. وی می‌گوید: نمی‌توان به راننده تاکسی که تا سال گذشته بنزین ٤٠٠ یا ٧٠٠ تومانی داشته اما حالا باید مثل همه اقشار مردم بنزین هزار تومانی استفاده کند، امرونهی کرد. این رانندگان در سبد هزینه‌های تاکسی و زندگی خود عوامل پرهزینه زیادی از جمله لوازم خودرو را دارند که کسی در تهیه آنها کمکی نمی‌کند.

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید؛ این ١٥ درصد حاصل چکش‌کاری اعضای شوراست که البته باید در صحن علنی هم به تصویب برسد. وی می‌افزاید: رانندگان تاکسی در این سال‌ها جزء آسیب‌پذیرترین اقشار بوده‌اند که کمترین خدمات را دریافت کرده‌اند و حالا نمی‌توان بیش از اندازه به آنها فشار وارد کرد.

به هر روی شورای شهر و شهرداری تهران هر سال انواع کرایه‌ها از جمله تاکسی را با رعایت تمام اتفاقات رخ‌داده و پیش‌رو تنظیم کرده و تلاش می‌کنند کمترین فشار برای مردم در حمل‌ونقل عمومی به وجود بیاید، اما در این میان دولت‌ها از گذشته تاکنون تعهدات خود را برای حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی‌ها روی زمین گذاشته‌اند و هنوز هم اتفاق مهم و تأثیرگذاری در این حوزه‌ها رخ نداده و کماکان باید منتظر تکان‌های جدید از سوی دولت باشیم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا