دستگیری عتیقه‌فروش‌های خطرناک افغانی در معامله صوری پلیس

موبنا –  این تبهکاران ٢ خریدار سکه‌های عتیقه را به ساختمان‌های نیمه‌کاره کشاندند و با کشتن آنها، پول‌های نقدشان را سرقت کردند. این درحالی است که یکی از این جنایتکاران در ماموریت ویژه پلیس با شلیک گلوله جان خود را از دست داد.  این پرونده ساعت ٣٠:  ١٨ روز ٢٧ آبان‌ماه، با مرگ مشکوک یک …

موبنا –  این تبهکاران ٢ خریدار سکه‌های عتیقه را به ساختمان‌های نیمه‌کاره کشاندند و با کشتن آنها، پول‌های نقدشان را سرقت کردند. این درحالی است که یکی از این جنایتکاران در ماموریت ویژه پلیس با شلیک گلوله جان خود را از دست داد.  این پرونده ساعت ٣٠:  ١٨ روز ٢٧ آبان‌ماه، با مرگ مشکوک یک مرد میانسال در بلوار صبا، خیابان شریعتی، پیش روی ماموران پلیس پایتخت و بازپرس جنایی قرار گرفت. کارآگاهان جنایی کلانتری ١٠١ بلافاصله پس از اعلام این مرگ مشکوک برای بررسی موضوع راهی بیمارستان شهدای تجریش شدند. با حضور ماموران کلانتری در محل و انجام تحقیقات نخست از همراهان مرد قربانی  به نام سعید ٤٥ ساله که بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت جسم تیز فوت کرده بود، مشخص شد که مقتول به همراه ٢ نفر از دوستانش قصد خرید ده‌ها عدد سکه طلای عتیقه را داشته است اما فروشندگان سکه‌های عتیقه در یک درگیری دست به جنایت زدند و با سرقت ١٥‌میلیون تومان پول از محل متواری شدند.
با مشخص شدن این مسأله، پرونده مقدماتی با موضوع «قتل عمد» تشکیل شد و به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ٢٧ تهران، برای رسیدگی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
اظهارات دوست مقتول
با آغاز تجسس‌ها از سوی ماموران پلیس یکی از دوستان مقتول به نام ناصر ٢٨ساله که در زمان ارتکاب جنایت، بیرون از ساختمان حضور داشت در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «سعید به همراه صادق ٣٤ساله وارد ساختمان شد و من بیرون از ساختمان مراقب اوضاع بودم. پس از مدتی، با شنیدن صدای درگیری داخل ساختمان رفتم که با پیکر خونین سعید و صادق روبه‌رو شدم. بلافاصله با اورژانس تماس گرفتم و سعید و صادق را به بیمارستان منتقل کردیم اما سعید جان خود را از دست داد و صادق نیز درحال حاضر در بیمارستان بستری است.»
نخستین سرنخ
با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در نخستین گام از تجسس‌های خود، اطلاع پیدا کردند که مقتول به واسطه کارگر سابق خود به نام «اکبر» با فروشندگان سکه‌های عتیقه آشنا شده و برای خرید به تهران آمده است. حتی مشخص شد که روز جنایت، اکبر نیز همراه فروشندگان سکه‌های عتیقه بوده و همزمان با وقوع جنایت به همراه آنها متواری شده است. با توجه به وقوع جنایت در یک ساختمان درحال بازسازی، تحقیقات از مالک ساختمان نیز انجام و مشخص شد که سرایدار ساختمان نیز همزمان با وقوع جنایت فرار کرده است.
دومین جنایت
در حالی‌که تجسس‌ها در این‌باره ادامه داشت، دومین جنایت نیز به اطلاع ماموران رسید. درست روز سی‌ام دی‌ماه بود که یک قتل عمـد دیگر در خیابان پاسداران به کلانتری ١٠٢ اعلام شد. این‌بار هم محل وقوع جنایت طبقه سوم یک ساختمان درحال ساخت بود. در ادامه مشخص شد در این جنایت نیز مردی ٤٢ساله به نام داوود به همراه یکی از بستگان خود به نام محسن ٤٠ساله قصد خرید سکه‌های طلای قدیمی را داشته است که در درگیری با فروشندگان سکه‌های طلا، هر دو نفر آنها مجروح شدند و داوود به علت شدت ضربات جان خود را از دست داده است. فروشندگان سکه‌های طلا نیز با سرقت ١٢٠‌میلیون تومان پول از محل متواری شدند.
جنایت با انگیزه سرقت
پس از مشخص شدن شباهت‌های این دو پرونده، تیم ویژه‌ای از کارآگاهان در اداره دهم پلیس آگاهی تحقیقات پلیسی گسترده‌ای را برای شناسایی متهمان آغاز کردند. تحقیقات پلیسی حکایت از آن داشت که عاملان جنایت، طعمه‌های خود را با جلب اعتماد برای خرید سکه‌های قدیمی طلا درست در روزهای چهارشنبه به ساختمان‌های نیمه‌کاره می‌کشاندند و در یک نقشه از قبل طراحی‌شده، با ضربات سلاح سرد آنها را به قتل می‌رساندند و پس از سرقت پول نقد این افراد از محل متواری می‌شدند.
ماموریت ویژه برای دستگیری متهمان
بنابراین، تحقیقات در رابطه با شناسایی و دستگیری قاتلان سریالی ادامه یافت تا این‌که درنهایت با انجام اقدامات گسترده پلیسی، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی اطلاع پیدا کردند که متهمان قصد دارند به شیوه‌ای مشابه، روز نهم اسفند در قالب فروش سکه‌های طلای قدیمی دست به جنایت بزنند و سرقت کنند. به همین دلیل بلافاصله محل حضور متهمان در پارک گل نبی در خیابان شریعتی شناسایی شد و کارآگاهان این محل را در قالب چند اکیپ تحت مراقبت‌های پلیسی قرار دادند. با شناسایی دقیق متهمان در پارک گل نبی و درحالی‌که تعدادی از آنها سوار بر موتورسیکلت در محل حضور داشتند تا بلافاصله پس از ارتکاب جنایت و سرقت توسط همدستان خود از محل متواری شوند، عملیات دستگیری همزمان متهمان آغاز شد. در این قرار، متهمان پس از اطلاع از حضور کارآگاهان، قصد متواری شدن از محل را داشتند که ماموران با رعایت قانون بکارگیری سلاح و دادن دستور ایست اقدام به شلیک چندین تیر هوایی کردند. در ادامه تعدادی از متهمان در همان مرحله اولیه عملیات دستگیر شدند. یکی از متهمان که مسلح به سلاح سرد بود، فرار کرد. کارآگاهان در مرحله اول چندین تیر هوایی شلیک کردند اما وی همچنان اصرار بر فرار داشت که مورد اصابت گلوله کارآگاهان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
در عملیات دستگیری این گروه از متهمان، سرکرده گروه به نام عبدالله ٦٢ساله به همراه ٥ متهم دیگر پرونده به نام‌های منیر ٢٧ساله، سخی ٢٥ساله، غلام ٤٠ساله، شکرالله ٣٨ساله دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه آنها اموال سرقتی کشف شده است.
٤ متهم از اعضای این باند صبح دیروز به شعبه هفتم دادسرای جنایی تهران منتقل شدند و در مقابل بازپرس احمدبیگی جرم خود را انکار کردند. عبدالله که گفته می‌شود سرکرده این باند خشن است با انکار جرم خود گفت: «من هیچ نقشی در سرقت‌ها و قتل‌ها ندارم و نمی‌دانم چرا دستگیر شده‌ام.»
متهمان دیگر نیز همگی جرم خود را انکار کردند و هیچ‌کدام به جنایت‌ها و سرقت‌ها اعتراف نکردند. این درحالی است که تحقیقات پلیسی نشان می‌دهد، عبدالله مرتب اعضای باند خود را تغییر می‌داده و ممکن است که این باند اعضای دیگری نیز داشته باشد.  سرهنگ آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، درباره کشف بیش از ٤٥٠ عدد سکه طلای تقلبی از متهمان نیز گفت: «در عملیات دستگیری متهمان، کیسه حاوی بیش از ٤٥٠ عدد سکه زردرنگ طرح عتیقه کشف شد که در همان مراحل نخست مشخص شد همه سکه‌های کشف شده تقلبی و فاقد هرگونه ارزش مالی است. همچنین براساس دستور بازپرس پرونده، همه متهمان با قرار قانونی مناسب و برای انجام تحقیقات در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران قرار گرفتند.»

منبع: روزنامه شهروند

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا