حتی یک مشتری خودرو هم نباید ناراضی باشد

موبنا – نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی سال‌هاست که با مصرف‌کنندگان ایرانی عجین شده است. نارضایتی که طی دو سال گذشته به اوج خود رسیده و منجر به قهر مشتریان از بازار خودرو شد. صنعتی که حدود نیم قرن ازعمر آن درایران می‌گذرد با وجود حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت‌ها از آن که عمدتا نیز …

موبنا – نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی سال‌هاست که با مصرف‌کنندگان ایرانی عجین شده است. نارضایتی که طی دو سال گذشته به اوج خود رسیده و منجر به قهر مشتریان از بازار خودرو شد.

صنعتی که حدود نیم قرن ازعمر آن درایران می‌گذرد با وجود حمایت‌های بی‌چون و چرای دولت‌ها از آن که عمدتا نیز به بهانه حفظ اشتغال، صورت گرفته در توسعه و بازدهی مورد انتظار، حرفی برای گرفتن در بازارهای جهانی ندارد و همواره هزینه های نبود مدیریت مناسب را به دوش مصرف کنندگان می انداختند، اما حالا با لغو تحریم ها قرار است تا از فرصت به وجود آمده برای اصلاح صنعت خودرو استفاده شود.

مصرف‌کنندگان که کاسه صبرشان از تولید خودروهای غیر‌کیفی و هزینه های بالای  لبریز شده بود، تیرماه امسال با شکل دادن کمپین نخریدن خودروی صفر کیلومتر درفضای مجازی سعی داشتند تا به نوعی متولیان این صنعت را به تحرک وادارند. دولتمردان که تهدید مردم  و تحریم خرید خودرو داخلی را خطرناک دیدند، به نوعی برغیر کیفی بودن خودروهای داخلی صحه گذاشته و وعده بهبود کیفیت را سر دادند. متولیان این صنعت درحالی آن روزها از تحول  درصنعت خودرو و احقاق حقوق مصرف کنندگان سخن می گفتند که طی چند ماه اخیر خبری از عملیاتی شدن وعده های داده شده، نبود.
اما حالا درشرایطی که کمتر از ٢٠ روز به پایان سال باقی مانده و تقاضا برای خرید خودرو با افزایش قابل توجه مواجه شده، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت درسومین همایش صنعت خودرو باردیگر بر لزوم بهبود کیفیت خودروها تاکید و کرد و گفت که نباید از هزار خریدار خودرو حتی یک نفر هم نسبت به کیفیت آن ناراضی باشد. حتی اگر شده خط تولید خودرو باید ساعت‌ها متوقف تا مشکل برطرف شود، نه اینکه خودروهای با ایراد به مشتری تحویل داده شود.  او درحالی از افزایش ظرفیت تولید به  تولید ٣ میلیون دستگاه درسال براساس چشم‌انداز ١٠ ساله خبر داد که به گفته او وزارت صنعت متعهد به تامین بخشی از ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات خودرو شده است تا شاید اینگونه حمایت‌های بی حد و اندازه دولت از این صنعت را پاسخ دهد. به گفته این عضو کابینه یازدهم ، وزارت صنعت به دولت تعهد داده‌ که بالانس ارزی صنعت مثبت باشد و در این زمینه خودرو باید مولد ارز باشد. متولی تولید و تجارت کشور، با اشاره به پیش‌بینی صدور یک میلیون دستگاه خودرو به بازارهای جهانی طی سال‌ها‌ی آینده در ایران ، اظهار داشت:‌ یکی از دلایل مشارکت با خارجی‌ها همین مسأله است  اوبا بیان اینکه حدود یک سال پیش برنامه راهبردی ١٠ ساله صنعت خودرو تهیه و هم اکنون در حال اجرا است، افزود: هدف ما در آینده ارتقای سطح کیفی محصولات است که این موضوع متوجه قطعه‌سازان و خود خودروسازان قرار می‌گیرد علاوه بر این باید افزایش ظرفیت را نیز در دستور کار خود قرار دهیم تا در آینده ٣ میلیون دستگاه بر اساس چشم‌انداز تولید کنیم.
مذاکرات اروپایی و آسیایی
وزیر صنعت، معدن و تجارت درحاشیه این همایش همچنین از ادامه مذاکرات برای همکاری های بین المللی در زمینه خودرو با برخی کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آسیای شرقی از جمله کره جنوبی و ژاپن خبر داد و افزود:  دیروز هیأت بزرگی از کره جنوبی در ایران حضور یافت و با آنها دیدار و سرمایه گذاری مشترک را مورد تاکید قراردادیم. همچنین دراین زمینه با
ژاپنی ها نیز درحال مذاکره هستیم و درمجموع  با کشورهایی که صاحب نام و دارای اعتبار صنعتی در خودرو هستند، همکاری خواهیم داشت. در همین خصوص مدیرعامل ایران خودرو هم خطاب به خودروسازان جهانی از تمایل ایرانی ها به خودروهای زیر ١٥ هزار دلار خبر داد تا جهتی به تولیدات عرضه شده به بازار ایران بدهد.
ایران، بازار بزرگ خودروسازان جهانی
«کیم‌ یونگ گوئن» رئیس انجمن جهانی خودروسازان از دیگر سخنرانان این همایش بود. او با بیان اینکه صنعت خودروی ایران درشرایط جدیدی قرار گرفته است، گفت: بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو محسوب خواهد شد و شرکت‌های خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند. به گفته وی، فروش خودرو در دنیا طی سال گذشته ٨٩ میلیون دستگاه بوده که پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش قیمت نفت در اروپا و آمریکا فقط تقاضا برای خرید خودرو ١,٩ درصد افزایش یابد و فروش خودرو به ٩١ میلیون دستگاه برسد. رئیس انجمن جهانی خودروسازان با بیان اینکه سال گذشته درمنطقه خاورمیانه ٤٣ میلیون مورد تقاضا برای خرید خودرو وجود داشته است، گفت: بیشتر این تقاضا به خودروهای شاسی‌بلند اختصاص داشته است. او درادامه اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون و ٣٠٠ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که نشان می‌دهد، بازار ایران در آینده بازار بزرگی در صنعت خودرو خواهد بود و شرکت‌های خارجی باید از این پتانسیل استفاده کنند.
امضای موافقت نامه با ٧٣ کشور جهان
همچنین محمد خزایی رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران  با بیان اینکه بعد از دوران تحریم ها افق جدیدی بین ایران و کشورهای صنعتی ایجاد شده که پیش بینی می کنیم دراین شرایط همکاری های بین المللی بیش از پیش رشد کند، اضافه کرد: درحال حاضر حدود ١٧ میلیون خودرو درایران درحال رفت و آمد است؛ می توان گفت به ازای هر
پنج نفر یک خودرو در ایران وجود دارد که این، فرصت خوبی برای رشد صنعت خودروی کشورمان است. او با تاکید برسرمایه گذاری های مشترک در زمینه خودرو گفت: باید گارانتی ها را بالا ببریم؛ آنچه در این شرایط برایمان اهمیت دارد ایجاد روابط بلندمدت با خودروسازان اصلی و تولیدکنندگان قطعات است. معاون وزیر اقتصاد همچنین از امضای موافقتنامه هایی برای انواع پوشش سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: تا بیش از این ایران با ٦٠ کشور موافقتنامه های خود را امضا کرده بود و درچهار تا پنج ماه گذشته نیز با ١٣ کشور دیگر این موافقتنامه های امضا شده است. اکنون ایران با ٧٣ کشور جهان موافقتنامه هایی برای انواع پوشش سرمایه گذاری خارجی امضا کرده است.
امضای ۳ تفاهم‌نامه خودرویی
گفتنی است در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران سه تفاهم نامه بین ایران و شرکت های سوئدی، ترکیه ای و هندی به امضا رسید .اولین تفاهم نامه میان شرکت ماموت و شرکت خودروسازان اسکانیا سوئد منعقد شد. دومین تفاهم‌نامه نیز میان انجمن قطعه‌سازان ایران و قطعه‌سازان ترکیه به امضا رسید. در ادامه این مراسم هم انجمن قطعه سازان ایران و انجمن قطعه سازان هند نیز تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندند.همچنین دانشگاه شریف و شرکت سایپا نیز تفاهم نامه‌ای مشترک بر ١١ پروژه دانش‌بنیان را به امضا رسانده‌اند.
زمان عرضه محصولات جدید پژو در ایران
جان کریستوف کمارمعاون آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو   نیز در این مراسم اظهار کرد: همکاری مشترک با ایران خودرو از اواسط سال ٢٠١٦ اجرایی خواهد شد. او با بیان این‌که در نیمه دوم سال ٢٠١٧ سایت تولیدی مشترک ایران خودرو و پژو در تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، خاطر نشان کرد: به این ترتیب خودروهای پژو با فناوری جدید در ایران تولید خواهد شد.
تولید کامیون بنز در ایران
استفان گوشنر نماینده شرکت مرسدس بنز نیز اظهار کرد: اولین کامیون بنز در خط مونتاژ در ایران قرار گرفته است و تولید آمبولانس بنز در ایران نیز آغاز خواهد شد.
او با بیان این‌که روابط با ایران مجددا در حال برقراری است، خاطر نشان کرد: در عرضه محصولات سنگین بنز در ایران محصولات جدید با تکنولوژی روز عرضه خواهد شد که دارای حداقل آلایندگی بوده و انتشار گاز‌های مضر را کاهش خواهد داد.

منبع: روزنامه شهروند

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا