مدل سازی مکانیزم عفونت کروناویروس برای نخستین بار

موبنا – طی همکاری دانشمندان دانشگاه واشنگتن، موسسه پاستور و دانشگاه اوترخت و با استفاده از میکروسکوپی ویژه و یک ابررایانه مکانیزم عفونت یک کروناویروس برای نخستین بار مدل سازی شده است. کروناویروس ها توانایی بالایی در عفونی کردن سیستم تنفسی انسان ها و دیگر پستانداران دارند. هنگامی که آنها وارد سیستم تنفسی می شوند …

موبنا – طی همکاری دانشمندان دانشگاه واشنگتن، موسسه پاستور و دانشگاه اوترخت و با استفاده از میکروسکوپی ویژه و یک ابررایانه مکانیزم عفونت یک کروناویروس برای نخستین بار مدل سازی شده است.

کروناویروس ها توانایی بالایی در عفونی کردن سیستم تنفسی انسان ها و دیگر پستانداران دارند. هنگامی که آنها وارد سیستم تنفسی می شوند اگر خوش شانس باشید می توانند موجب پنومونی یا عفونت ریه شوند. کروناویروس ها زمینه‌ساز بیماری هایی مانند سارس و مِرس نیز هستند. در حال حاضر، هیچ آنتی ژنی برای سارس یا مِرس وجود ندارد که آنها را خطرناک‌تر می سازد.

این ویروس به واسطه زائده های میخ مانند که به سطح سلول های دیگر متصل شده و اجازه ورود ویروس به درون سلول را می دهند، کارآمد عمل می کند. این ساختار چیزی است که شکل تاج مانند را به کروناویروس ها می بخشد و گونه های حیوانی که ویروس می تواند هدف قرار دهد را تعیین می کند.

w1crtorn

پژوهشگران از یک تکنیک میکروسکوپی کریو الکترون تک ذره برای مدل سازی با جزئیات بالا زائده یک کروناویروس که موش ها را آلوده می سازد، بهره برده اند. تیم پژوهشی به وضوح چهار انگستروم – حدود یک دهم یک نانومتر – دست یافته اند.

با توجه به این تجزیه و تحلیل جدید، تیم پژوهشی معتقد است نقاط ضعف بالقوه در سیستم دفاعی ویروس را شناسایی کرده اند. مشخص شده است زائده دارای یک زنجیره پپتیدی کوچک است. این پپتید ورود ویروس به سلول را تسهیل می کند اما به راحتی توسط درمان نیز قابل ربوده شدن است.

منبع: عصرایران| نویسنده: محمد مهدی حیدرپور

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا