قتل از راه دور؛ هکرها خطرناک‌تر می شوند

موبنا – بیمارستان ها نیز از حملات هکرها در امان نیستند و نفوذ به پایگاه های داده می تواند به افشای اطلاعات شخصی بیماران منجر شده و آلوده شده به باج‌افزارها را شاهد باشیم. اما گزارشی جدید از شرکت ارزیابی های امنیتی مستقل (ISE) خطر بزرگ دیگری را آشکار ساخته که از توانایی هکرها برای …

موبنا – بیمارستان ها نیز از حملات هکرها در امان نیستند و نفوذ به پایگاه های داده می تواند به افشای اطلاعات شخصی بیماران منجر شده و آلوده شده به باج‌افزارها را شاهد باشیم. اما گزارشی جدید از شرکت ارزیابی های امنیتی مستقل (ISE) خطر بزرگ دیگری را آشکار ساخته که از توانایی هکرها برای کشتن بیماران به واسطه در اختیار گرفتن کنترل سیستم های رایانه ای بیمارستان مانند تجهیزات ارائه دارو یا نظارت بر علائم حیاتی خبر می دهد.

هکرها می توانند به قاتلانی از راه دور مبدل شوند!

به گزارش “گروه علم و فناوری” عصرایران، خوشبختانه تا به امروز مرگ بیماری توسط مجرمان سایبری ثبت نشده است اما گزارش اخیر را می توان هشداری جدی برای صنعت بهدشات و درمان در نظر گرفت که تاکنون عملکرد ضعیفی در رسیدگی به تهدیداتی که می توانند زندگی بیماران را در معرض خطر قرار دهند، داشته است.

شرکت ISE با پشتیبانی هیئتی از کارشناسان امنیت اطلاعات و سلامت ارزیابی ۱۴ تاسیسات بهداشتی و درمانی و مراکز داده در ایالت های مختلف آمریکا را در کنار تجهیزات پزشکی و وب سایت های بهداشت و درمان طی یک بازه زمانی دو ساله انجام داده است. نتیجه این ارزیابی نشان می دهد سلامت بیمار به شدت آسیب پذیر باقی مانده است.

گزارش اخیر به این نکته اشاره دارد که بیمارستان ها بر ماموریتی اشتباه – تامین امنیت سوابق بیماران – متمرکز شده اند در شرایطی که تهدیدهای پیشرفته و جدی که بیماران را به واقع آسیب پذیر می سازند را نادیده می گیرند. پژوهشگران سناریوهایی کابوس وار که می توانند رخ دهند را یافته اند که بیشتر آنها از دستکاری سیستم ها توسط هکرها به منظور ارائه اطلاعات اشتباه ناشی می شود.

پزشکان می توانند اقدامات اورژانسی اشتباه را پس از خواندن اطلاعات نادرست ارائه شده از سوی یک دستگاه نظارت بر عملکرد قلب هک شده انجام دهند و یا دستگاه می تواند به طور کامل غیر فعال شود و هنگامی که بیمار با مرگ دست و پنجه نرم می کند پرستاران متوجه حاد بودن شرایط نشوند. سیستم های ارائه دارو نیز می توانند هک شوند و بر همین اساس داروی اشتباه یا مقدار بسیار زیاد یا بسیار کم از دارو به بیمار داده شود.

در گزارش شرکت ISE چگونگی انجام حملات تشریح شده است. در یک نمونه، هکر وب سرور بیمارستان را هک کرده و به دستگاه های ناظر بیماران که به شبکه متصل هستند، دسترسی می یابد. در نتیجه، این امکان برای وی فراهم می شود تا هشدارهای صوتی بی مورد ایجاد کرده، علائم حیاتی را اشتباه نمایش داده و یا به طور کامل دستگاه را غیر فعال کند. این حمله به احتمال زیاد مانع کمک به بیمار می شود که می تواند مرگ یا آسیب های جدی را در پی داشته باشد.

بدون تردید، مرگ یک یا چند بیمار بدترین چیزی است که می تواند رخ دهد و بر اساس گزارش شرکت ISE به نظر می رسد این امکان به واقع برای هکرها وجود دارد تا جان فردی را از راه دور بگیرند.

عصرایران| محمد مهدی حیدرپور

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا