خواص فوق‌العاده‌ هويج

بتاكاروتن بتاكاروتن يا همان پيش ساز ويتامين A يكي از آن آنتي‌اكسيداني‌هاي قوي محسوب مي‌شود كه سلول‌هاي بدن را از گزند راديكال‌هاي آزاد (مولكول‌هاي آسيب‌رسان و مسئول پيري سلول‌هاي بدن) در امان مي‌دارد. خوشبختانه هويج تا دلتان بخواهد بتاكاروتن دارد. فيبرهاي محلول در آب موجود در اين نارنجي‌پوش، مانع از پيشروي تركيبات سمي‌در بدن شده …

بتاكاروتن
بتاكاروتن يا همان پيش ساز ويتامين A يكي از آن آنتي‌اكسيداني‌هاي قوي محسوب مي‌شود كه سلول‌هاي بدن را از گزند راديكال‌هاي آزاد (مولكول‌هاي آسيب‌رسان و مسئول پيري سلول‌هاي بدن) در امان مي‌دارد. خوشبختانه هويج تا دلتان بخواهد بتاكاروتن دارد. فيبرهاي محلول در آب موجود در اين نارنجي‌پوش، مانع از پيشروي تركيبات سمي‌در بدن شده و دفع آنها را آسان مي‌كند. بهتر است بدانيد هويج براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي وعروقي، سرطان‌ها و همچنين براي حفظ سلامت پوست فوق‌العاده است.
مقابله با پيري چشم
بتاكاروتن موجود در هويج، خدمت بزرگي به سلول‌هاي شبكيه‌ي چشم مي‌كند. اين آنتي‌اكسيدان قوي ضامن قدرت ديد بالاي شبانه است. علاوه بر اين بتاكاروتن به پيشگيري از ابتلا به آب مرواريد و دژنراسيون ماكولاي چشم مربوط به پيري كمك مي‌كند. در بيماري دژنراسيون ماكولاي چشم، يك بخش كوچكي از شبكيه‌ چشم آسيب مي‌بيند و باعث از بين رفتن تدريجي بينايي مركزي مي‌شود. به عقيده‌ متخصصان مصرف سه يا چهار مرتبه هويج در طول هفته براي تامين نيازهاي چشم كافي است. البته اگر بدنتان دچار كمبود اين آنتي‌اكسيدان باشد لازم است كه مصرفتان را افزايش دهيد. در نتيجه لازم است كه روزانه و به مدت دو تا سه هفته يك عدد هويج ميل كنيد.
رفع يبوست
هويج حاوي تمام عناصر مورد نياز براي بازگرداندن نيرو و انرژي به بچه‌هايي است كه دچار اسهال بوده‌اند. اين سبزي خوشمزه و پرخاصيت سرشار از مواد معدني و قندهاست و تأثير ضدالتهابي روي مخاط روده‌اي دارد. در نهايت اينكه بايد بدانيد فيبر پكتين موجود در هويج آب موجود در روده را جذب كرده و به اين ترتيب به بيرون‌روي كودكان پايان مي‌دهد. البته بايد بدانيد كه همين فيبر محلول در آب براي مقابله با يبوست نيز موثر است به خاطر اينكه باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع آن را راحت مي‌كند. بايد بدانيد كه فيبرها نقش روان‌كننده و نرم‌كننده موثري دارند و باعث دفع راحت مي‌شوند.
پيشگيري از سرطان
از سال‌ها پيش اثر محافظتي بتاكاروتن در برابر تومورها شناخته شده است. از اين گذشته وجود فيبرهاي محلول در آب باعث توقف فعاليت تركيباتي مانند مشتقات نيترات‌هاي دريافتي از مواد غذايي مي‌شود. متأسفانه اين تركيبات باعث بروز سرطان‌هاي مختلف مي‌شود. مصرف دو تا چهار وعده هويج در هفته براي كاهش ۴۰ درصدي خطر ابتلا به سرطان ريه موثر است. توجه داشته باشيد كه مصرف هويج همچنين براي كاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه و سينه در خانم‌ها نيز موثر است.
تميزي پوست
آب هويج كبد را از شر راديكال‌هاي آزاد خلاص مي‌كند و باعث احياي سلول‌هاي آن مي‌شود. زماني كه كبد تميزتر و سالم‌تر باشد، توكسين‌هاي تجمع يافته در پوست نيز كمتر مي‌شود. در نتيجه پوست با طراوت‌تر و شاداب‌تر مي‌شود. مي‌توانيد علاوه بر مصرف آب هويج، از آن به عنوان لوسيون نيز استفاده كنيد. استفاده‌ موضعي از آب هويج مانند يك ضدالتهاب طبيعي اثر مي‌كند و باعث تسكين خارش و التهاب پوست مي‌شود. هويج با احياي سلول‌هاي پوستي باعث التيام زخم‌هاي جزئي مي‌شود. همچنين مي‌توانيد با هويج پخته ماسك تهيه كرده و روي پوستتان بگذاريد. اين ماسك با از بين بردن سلول‌هاي مرده‌ سطحي و آب‌رساني به پوست باعث خوش آب و رنگ شدن پوست مي‌شود.
آيا مي‌دانيد؟
در ابتدا، در مشرق زمين هويج به رنگ‌هاي بلوطي، قرمز، بنفش يا زرد و در غرب به صورت سفيد وجود داشت. در قرن هفدهم ميلادي بود كه در هلند گونه‌هاي قرمز و سفيد را تركيب كرده و هويج‌هاي كنوني نارنجي رنگ را كشت كردند. البته گونه‌هاي بلوطي و قرمز رنگ هويج دو برابر بتاكاروتن بيشتري از انواع ديگر هويج‌ها دارند.
هويج بخوريد
مصرف منظم هويج باعث كاهش ۶۰ درصدي حملات قلبي و عروقي مي‌شود. آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در اين سبزي با كاهش اثرات مخرب راديكال‌هاي آزاد، از جداره‌ي عروق خوني محافظت كرده و آنها را از آسيب دور مي‌سازد. فيبرهاي محلول در آب هويج نيز به نوبه‌ خود باعث كاهش ورود قند و افزايش كلسترول خون مي‌شود. حتما مي‌دانيد كه بالا رفتن چربي خون باعث مسدود شدن عروق و خداي نكرده سكته مي‌شود.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا