معرفی نازک‌ترین و سبک‌ترین سلول خورشیدی جهان

موبنا – پژوهشگران در موسسه فناوری ماساچوست طرحی مفهومی از نازک‌ترین و سبک‌ترین سلول خورشیدی تولیدشده تا به امروز را ارائه کرده اند. عامل کلیدی در توسعه چنین سلول خورشیدی نازک و سبکی یک روش ساخت منحصر به فرد بوده است. سلول های خورشیدی به طور معمول از لایه های مواد فتوولتائیک و یک بستر …

موبنا – پژوهشگران در موسسه فناوری ماساچوست طرحی مفهومی از نازک‌ترین و سبک‌ترین سلول خورشیدی تولیدشده تا به امروز را ارائه کرده اند. عامل کلیدی در توسعه چنین سلول خورشیدی نازک و سبکی یک روش ساخت منحصر به فرد بوده است.
سلول های خورشیدی به طور معمول از لایه های مواد فتوولتائیک و یک بستر مانند شیشه یا پلاستیک شکل می گیرند. به جای روش ساخت معمول هر لایه به صورت جداگانه و سپس قرار دادن لایه ها روی بستر، پژوهشگران MIT هر سه لایه سلول خورشیدی (سلول، بستر پشتیبان، و پوشش محافظ) را به طور هم زمان ساخته اند. بستر و پوشش از پاریلین (Parylene) ساخته شده که پلیمری انعطاف پذیر است و اجزائی که نور را جذب می کنند از دی‌بوتیل فتالات (DBP) ساخته شده اند.
نازک‌ترین سلول خورشیدی ساخته شده تاکنون حدود یک پنجاهم یک رشته مو ضخامت دارد. برای نمایش هرچه بهتر این سلول خورشیدی، پژوهشگران آن را روی یک حباب صابون قرار داده اند. به گفته جوئل جین، یکی از مولفان مطالعه، نازک و سبک بودن همواره نمی تواند بهترین گزینه باشد زیرا اگر تنفس بیش از اندازه شدیدی داشته باشید ممکن است سلول خورشیدی را از بین ببرید.
وزن کم سلول خورشیدی تولید شده به معنای نسبت قدرت به وزن بالای آن نیز است. نسبت بالاتر به معنای دریافت نیروی بیشتر بدون افزودن وزن زیاد است که به عنوان مثال برای بالن های که به ارتفاعات بالا فرستاده می شوند، سودمند است. سلول خورشیدی MIT بازده خروجی حدود ۶ وات در هر گرم را دارد که به گفته پژوهشگران ۴۰۰ برابر بیشتر از سلول های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون است.
اکنون چالش بعدی برای پژوهشگران انتقال این محصول تجربی در آزمایشگاه به دنیای واقعی است. پژوهشگران معتقدند کار سختی پیش رو دارند اما احتمالا نیازی به معجزه برای تحقق هدف خود نخواهند داشت.

منبع: عصرایران |  محمد مهدی حیدرپور

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا