مهره های گردنی پرینت شده برای نخستین بار درون بدن یک بیمار کار گذاشته شدند

موبنا – آن بیمار که در اواخر دهه ۶۰ زندگی خود به سر می برد به نوعی بیماری نادر به نام کوردوما مبتلا بود؛ شکلی از تومورهای سرطانی که روی مهره های بالایی ستون فقرات او ایجاد شده بودند و در صورتی که بیش از آن رشد می کردند ممکن بود به قطع نخای وی بیانجامند. همین …

موبنا – آن بیمار که در اواخر دهه ۶۰ زندگی خود به سر می برد به نوعی بیماری نادر به نام کوردوما مبتلا بود؛ شکلی از تومورهای سرطانی که روی مهره های بالایی ستون فقرات او ایجاد شده بودند و در صورتی که بیش از آن رشد می کردند ممکن بود به قطع نخای وی بیانجامند.

همین امر باعث بروز کوادری پلژی در فرد بیمار شده بود. از طرفی چون دو مهره تحت تاثیر تومور امکان چرخاندن و خم کردن گردن را به انسان می دهند ساختار بسیار پیچیده و حساسی دارند و پزشکان به سادگی نمی توانستند بافت استخوانی لازم برای جایگزین کردن آن مهره ها را از دیگر بخش های بدن بیماری دریافت کنند چراکه استخوان به دست آمده از سایر نواحی بدن باید به شکل کامل در موقعیت بنشیند و اینجاست که پرینترهای سه بعدی به کار می آیند.

7184628-3x2-940x627

Mobbs در ادامه با شرکتی استرالیایی به نام Anatomics وارد همکاری شد که در واقع لوازم و تجهیزات پزشکی تولید می کرد و قصد داشت از این طریق جایگزین های مناسب برای مهره های بالایی ستون فقرات بیمار را از تیتانیوم بسازد.

به این ترتیب برای نخستین بار دو استخوان گردنی یاد شده با استفاده از پرینترهای سه بعدی ساخته شدند و در بدن فرد کار گذاشته شدند. این جراح در مصاحبه خود با سایت مَشِبِل اظهار داشت: «مثل این بود که کسی چراغی را روشن کند و بگوید اگر این آینده نیست پس چیست؟»

3e2e9e342de34bc199c32e430d00dff6

خود پروسه جراحی هم ابدا ساده نبود و ۱۵ ساعت به طول انجامید چراکه کار حساسیت بالایی داشت و تیم جراحی باید با نخاع، ساقه مغز و بسیاری شریان های مهم دیگر کار می کرد.

Mobbs در مصاحبه با ABC اظهار داشت: عملی که ما امروز انجام دادیم بسیار پیچیده، دشوار و طولانی بود و می بایست روی محل اتصال سر با گردن کار می کردیم.

در جریان عمل ما باید اتصال سر با گردن بیمار را قطع کرده، تومور را خارج و سر او را مجددا به گردنش متصل می کردیم. خوشبختانه عمل موفقیت آمیز بود و پزشکان موفق شدند تومور را خارج نموده و پروتزهای ساخته شده را در آن جایگذاری نمایند.

منبع:دیجیاتو|نویسنده:مریم موسوی

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا