بررسی فنی: Microsoft Display Dock

موبنا – در این میان مایکروسافت از این مزیت برخوردار است که سیستم عامل محبوبش در اکثریت قریب به اتفاق کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً همه کاربران با نحوه کارکرد آن آشنا هستند. همین موضوع اما در عین حال به نقطه ضعف این کمپانی تبدیل شده است، چرا که خریداران بلافاصله تجربه …

موبنا – در این میان مایکروسافت از این مزیت برخوردار است که سیستم عامل محبوبش در اکثریت قریب به اتفاق کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً همه کاربران با نحوه کارکرد آن آشنا هستند. همین موضوع اما در عین حال به نقطه ضعف این کمپانی تبدیل شده است، چرا که خریداران بلافاصله تجربه کاربری تلفن های هوشمند مبتنی بر ویندوز را با نسخه دسکتاپ مقایسه می کنند که سالها قدمت دارد و بهبودهای فراوانی روی آن انجام گرفته است.

تقریباً ۶ سال از عرضه ویندوز فون ۷ می گذرد اما پلتفرم موبایل مایکروسافت تنها حدود ۲ درصد از بازار را در اختیار خود دارد، موردی که اثبات می کند مایکروسافت هرچه زده به در بسته خورده و هنوز نتوانسته تجربه کابری درخوری را روی تلفن های هوشمند ارائه دهد.

اما سرانجام بادهای تغییر در حال وزیدن هستند، همان باد هایی که استیو بالمر را با خود برده و افکار جدیدی را به این کمپانی آوردند و در نهایت باعث شدند پس از سالها، زمزمه هایی در مورد تجربه کاربری مناسب ویندوز ۱۰ روی تبلت های سرفس به گوش برسد.

مایکروسافت اکنون این تجربه کاربری مناسب را به ابزارهایی با نمایشگر کوچکتر نیز آورده و ۲ پرچمدار جذاب عرضه کرده که از عملکرد قابل قبولی در این زمینه برخوردار هستند. شرکت ساکن ردموند اما با نگاهی به سرنوشت نوکیا (که اکنون تملک آن را در اختیار دارد) می داند که تاخیر و اشتباهات پیاپی با به تنهایی با ارائه یک محصول جذاب جبران نمی شوند، در نتیجه پا را از این هم فراتر گذاشته و گجتی به نام Display Dock طراحی کرده که با اتصال لومیاهای جدید (و برخی از دیگر ابزارهای مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل) می توانید آن را به شکل کامپیوتر رومیزی مورد استفاده قرار دهید.

با بررسی دیجیاتو از دیسپلی داک مایکروسافت همراه باشید.

 طراحی و امکانات

IMG_7835

«دیسپلی داک» در حقیقت یک مکعب کوچک و تیره رنگ است با ابعادی برابر ۶۴ در ۲۵ میلی متر و ضخامت ۶۴ میلی متر. با وجود اندازه کوچک اما وزن دستگاه به ۲۳۰ گرم می رسد که با یک تلفن هوشمند نه چندان سبک برابر است.

هرچند وزن بالا در اولین برخورد موجب تعجب خواهد شد، اما از سوی دیگر موجب می شود «دیسپلی داک» محکم در محل خود قرار گرفته و به سادگی با هر تکان ماوس به حرکت در نخواهد آمد.

مایکروسافت در طراحی این محصول سادگی را پیش گرفته و در نمای جلوی دستگاه تنها یک درگاه USB Type-C برای اتصال تلفن هوشمند و یک چراغ LED کوچک در بالای آن مشاهده می شوند.

IMG_7874

این درگاه جدیدترین استاندارد USB به شمار می رود که مایکروسافت آن را در پرچمداران جدید خود مورد استفاده قرار داده است. در این استاندارد جدید جهت اتصال کانکتور اهمیتی ندارد و سرعت انتقال اطلاعات هم از MicroUSB بالاتر است.

دیگر درگاه های دستگاه نیز در بخش پشتی تعبیه شده اند، از جمله ۳ درگاه USB 2.0، یک درگاه USB Type-C برای اتصال شارژر و درگاه های DisplayPort و HDMI برای اتصال نمایشگر.

IMG_7830

اگر گجت مایکروسافت را یک کامپیوتر کوچک در نظر بگیریم، کاربرد درگاه ها نیز مشخص خواهد بود. ۲ درگاه USB برای اتصال ماوس یا کیبورد کاربرد دارند و البته سازنده بلوتوث را نیز برای استفاده از مدل های بی سیم در نظر گرفته است. (البته اجباری در استفاده از ماوس و کیبورد وجود ندارد و نمایشگر تلفن هوشمند شما پس از اتصال به «دیسپلی داک» تبدیل به ترک پد خواهد شد).

هرچند عدم پشتیبانی از استاندارد USB 3.0 نقطه ضعف این بخش به حساب می آید، اما حداقل درگاه سوم از امکان انتقال انرژی برخوردار است و در نتیجه می توانید آن را برای شارژ ابزارهای دیگر مورد استفاده قرار دهید.

IMG_7842

درگاه USB Type-C جلوی دستگاه نیز تلفن هوشمند متصل شده به «دیسپلی داک» را شارژ می کند و در نهایت انتقال تصویر به نمایشگر یا تلویزیون از طریق درگاه های HDMI یا DisplayPort انجام می گیرد.
علاوه بر این، لازم است بدانید که کابل لومیاهای جدید از شارژ آنها جدا نمی شود و تنها کابل جداگانه همراه دستگاه نیز تبدیلی است که یک سوی آن Type-C و سوی دیگر برای اتصال به درگاه های USB مرسوم فعلی در نظر گرفته شده است. در نتیجه مایکروسافت کابل Type-C مورد نیاز برای اتصال تلفن هوشمند را نیز همراه «دیسپلی داک» ارائه می کند.

تست

تجربه کاربری مرور وب

IMG_7865

همین ابتدا لازم است بدانید که یک داک ۱۰۰ دلاری حتی در صورت اتصال Lumia 950 XL که از اسنپدراگون ۸۱۰ و ۳ گیگابایت حافظه رم برخوردار است نیز قادر نخواهد بود ویندوز ۱۰ را بدون تاخیر و با تجربه کاربری کاملاً مشابه کامپیوترهای قدرتمند رومیزی در اختیار شما قرار دهد.

برای مثال در صورتی که چندین تب مختلف را در مرورگر Edge باز کنید، هنگام سوییچ کردن بین تب ها تاخیری در حد یک ثانیه وجود خواهد داشت و اسکرول کردن در صفحات سنگین نیز به روانی کامپیوتر یا حتی تبلت نخواهد بود، خصوصاً در صورت وجود ویدیو و تصاویر متحرک.

در مجموع می توان گفت تجربه کاربری این بخش تا حد زیادی به نحوه استفاده شما از دستگاه بستگی دارد. اگر در زمره کاربرانی هستید که تب های متعدد و سنگین را همزمان باز می کنید، لازم است برای مواجهه با تاخیر آماده باشید، اما اگر حداکثر توان پردازشی دستگاه را به کار نگیرید، تجربه کاربری دستگاه در زمینه مرور وب مشابه کامپیوترهای شخصی نه چندان گران قیمت خواهد بود.

تجربه کاربری اپلیکیشن ها

IMG_7856

ارائه تجربه دسکتاپ تنها با نمایشگر بزرگتر و ماوس و کیبورد ممکن نمی شود و در این میان، میزان دسترسی به نرم افزارهای دسکتاپ نیز تاثیر گذار به حساب می آید. اما در ویندوز ۱۰ موبایل الزاماً حداقل در حال حاضر تمام نرم افزارهای پلتفرم ویندوز را در اختیار شما قرار نمی دهد و برای استفاده از قابلیت Continuum به اپلیکیشن های موسوم به یونیورسال محدود هستید.

هرچند مایکروسافت تعداد زیادی از اپلیکیشن های خود را به شکل یونیورسال ارائه می کند، اما موارد زیادی نیز هستند که از قابلیت اجرا به شکل دسکتاپ پشتیبانی نمی کنند، از جمله توییتر، اسپاتیفای و حتی اسکایپ و اپلیکیشن Xbox.

سازنده البته تلاش کرده محدودیت نرم افزارهای سرگرمی را با موارد جدی تر جبران کند و خوشبختانه اپلیکیشن های پر اهمیت مثل Word، Excel، OneNote، Outlook و OneDrive که برای استفاده روزمره ضروری هستند از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

نکته مثبت دیگر در این بخش نیز به اجرای بهینه اپلیکیشن های کاربردی باز می گردد و برخلاف مرور وب، عملکردهایی مثل ویرایش متن در Word یا ساخت جدول های Excel به شکل روان و قابل قبولی انجام می گیرند.

پخش موسیقی و ویدیوها نیز با استفاده از اپلیکیشن File Explorer امکان پذیر است و دستگاه مشکلی در زمینه اجرای فایل هایی با رزولوشن ۱۰۸۰p نخواهد داشت.

جمع بندی

IMG_7871

تیم کوک در پاسخ به پرسشی در مورد ادغام نسخه های موبایل و دسکتاپ سیستم عامل اپل گفته بود که این دو هرگز نمی توانند به عنوان یک محصول واحد تجربه کاربری مناسبی ارائه کنند و لازم است هویتی جداگانه داشته باشند.

از سوی دیگر سالهاست اوبونتو تلاش می کند سیستم عاملی یکپارچه ارائه کند که روی موبایل و کامپیوترهای دسکتاپ تجربه کاربری مشابهی داشته باشد و موتورولا نیز در سال ۲۰۱۱ با عرضه تلفن هوشمند Astrix چنین قابلیتی را عرضه کرده بود که هردو تاکنون ناموفق بوده اند.

در نهایت اما هر کدام از این دو دیدگاه که صحت داشته باشند، باید گفت که مایکروسافت قدم اول را در ارائه تجربه دسکتاپ روی موبایل با موفقیت برداشته و در مرحله بعد لازم است ایرادهایی که در عملکرد دستگاه موثر هستند را مرتفع نماید، از جمله محدودیت تعداد اپلیکیشن ها و بهینه سازی مرورگر Edge برای مرور تب های متعدد و سنگین در حالت Continuum (اجرای اپلیکیشن های یونیورسال در حالت دسکتاپ).

به طور خلاصه «دیسپلی داک» به ساده ترین شکل تلفن هوشمند کاربران لومیاهای جدید مایکروسافت را به چیزی شبیه به یک کامپیوتر دسکتاپ ارزان قیمت تبدیل می کند که توان پردازشی و امکانات آن برای کاربردهای سبک و روزمره کفایت می کنند.

اما در صورتی که کاربر محصولات سری لومیا نیستید یا می خواهید به اپلیکیشن های یونیورسال محدود نباشید، می توانید تهیه کامپیوترهایی مثل Lenovo Stick (بررسی دیجیاتو) را در نظر داشته باشید که نسخه کامل ویندوز ۱۰ را با قیمت مشابه در اختیار شما قرار می دهند.

در پایان لازم است اشاره کنیم که Microsoft Display Dock در بازار ایران با قیمت ۴۱۰ هزار تومان به فروش می رسد.

منبع:دیجیاتو|نویسنده:سینا گلستانه

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا