بورس به سه دلیل عقب نخواهد رفت

محبوبه محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی:  بازار سرمایه که پس از اجرایی شدن برجام روزهای پر رونقی را سپری می کند و پس از دو سال رکود با استقبال روبه رو شده است، از ۲۶ دی ماه که برجام اجرا شد روند رو به رشد خود را آغاز کرد و اگر چه در برخی روزها با ریزش اندک روبه …

محبوبه محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی:  بازار سرمایه که پس از اجرایی شدن برجام روزهای پر رونقی را سپری می کند و پس از دو سال رکود با استقبال روبه رو شده است، از ۲۶ دی ماه که برجام اجرا شد روند رو به رشد خود را آغاز کرد و اگر چه در برخی روزها با ریزش اندک روبه رو شد اما باز هم به روند صعود بازگشت.بر این اساس شاخص بازار سرمایه از ۶۳ هزار و ۵۳۶ واحد در روز ۲۶ دی ماه سال جاری با در پیش گرفتن روند رو به رشد به ۷۸ هزار و ۱۹۹ واحد در بیستم بهمن ماه رسید و رکورد سال ۹۴ را ثبت کرد. اگر چه پس از ثبت این رکورد شاهد ریزش شاخص و ورود آن به کانال ۷۷ هزار واحدی بودیم اما دیروز و پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، شاخص رکورد جدیدی در سال جاری ثبت کرد و به ۷۸ هزار و ۳۲۶ واحد رسید.
هنوز برای قضاوت بورس زود است
دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری، پیش‌بینی‌ها در خصوص جهش های بزرگ در بازار سرمایه را  تا قبل از عید نوروز واقع بینانه ندانست.بهروز خدارحمی گفت:  چشم انداز بازار سرمایه در آینده بسیار مثبت است اما اینکه افرادی انتظار دارند تا پایان اسفند جهش‌های آنچنانی داشته باشیم ، با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.  وی با رد هرگونه اثر آنی متغیرها بر بازار گفت: وقتی قرار است ما در فضای بین المللی از سال آینده تعاملات جدی تری داشته باشیم، محیط و متغیرهای تحلیلی متفاوت خواهد بود اما  متاسفانه این موضوع را برخی تحلیلگران در محاسبات خود لحاظ نمی کنند.خدا رحمی گفت: در اینکه آن تعاملات بین‌المللی ارمغان هایی برای صنایع ما خواهد داشت، شکی وجود ندارد. ولی باید بپذیریم که بازار و تحلیل قطعا با قبل متفاوت است ، رقبا و مشارکت کنندگان متفاوت‌اند  و سطح تحلیل نیز متفاوت از قبل است.
آیا بورس های جهانی بر بورس تهران موثر است؟
از طرفی در هفته ای که گذشت شاهد بودیم که بازارهای سهام آمریکا و جهان تحت تاثیر جهش اخیر قیمت نفت روز جمعه بالاتر ایستادند و رشد هفتگی ثبت کردند، اما به دلیل شروع دشوار سال ۲۰۱۶ تردیدها نسبت به ادامه روند صعودی همچنان در فضای بازارها موج می‌زند.  شاخص‌های بزرگ سهام با رشد اخیر در مسیر افزایش ماهانه قرار گرفته‌اند در حالی‌که بیشتر بازارها در ژانویه بیش از پنج درصد ریزش کرده بودند. بعضی از مدیران سرمایه خرید سهام‌های مغضوب را آغاز کرده‌اند، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران انتظار دارند تثبیت قیمت نفت بخشی از فشارهای متوجه بخش انرژی، وام دهندگان این بخش و اقتصادهای متکی به آن را بردارد. در واقع بازارهای سهام آمریکا از رکورد پایین ۱۱ فوریه بیش از ۶ درصد رشد کرده اند و میزان کاهش از ابتدای سال تاکنون را به کمتر از پنج درصد محدود کردند.  با این همه معامله‌گران می‌گویند اضطراب در بازار همچنان حکمفرماست زیرا سرمایه گذاران نسبت به جهت حرکت بازارهای سهام در هفته‌ها و ماه‌های آتی همچنان محتاط و بدبین مانده اند. حجم پایین معاملات هم این احتیاط را بارز کرده است به طوری‌که حجم معاملات روز پنجشنبه یکی از پایین‌ترین معاملات امسال بود.
حال این نکته را بررسی خواهیم کرد که آیا ارتباطی میان رشد شاخص بورس جهانی و شاخص بورس تهران وجود دارد یانه؟
حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان و کارشناس بازار بورس‌وسرمایه ایرانی در این باره  بیان کرد: رشد بورس های جهانی نه به لحاظ ارتباطات فنی و نه به لحاظ ارتباطات محصولی و نه حتی به لحاظ ارتباطات مدیریتی هیچ گونه ارتباطی با نوسانات شاخص بورس تهران ندارد بنابر این شاخص بورس‌های جهانی با شاخص  بورس تهران همخوانی ندارد.  اما آنچه بورس جهانی را تحت تاثیر نوسانات خود قرار داده است، امید به رشد اقتصادی بهتر در سال جدید میلادی است که شامل بحث تغییرات نرخ بهره در آمریکا، برنامه های بودجه ای که برای کشورهای اروپایی در سال جدید دیده شده و حتی خبر مربوط به آتش بس و احتمال برقراری صلح در سوریه به عنوان کانون ها و شوک هایی که می تواند بر بورس های جهانی تاثیر مثبت داشته باشد، می شود.
بررسی بورس تهران از سه منظر
وی ادامه داد: وضعیت بورس ما و نگاهی که به آینده وجود دارد علائم مثبتی را می تواند در خودش ببیند که از سه منظر قابل بررسی است:
–  نكته اول این که بورس ما از هیجانات و احساساتی تبعیت می کند که ناشی از یک بار مثبت بوده که بازار نیز یک آینده مثبت را از این هیجانات دریافت می کند. همه بورس های دنیا همیشه تحت احساسات هیجانی قرار می گیرند و در همین فضا تصمیم گیری صورت می‌گیرد که باعث افزایش یا کاهش شاخص های آن بورس می شود، منتها در جایی که علایم مثبتی دیده می شود، این هیجانات نیز مثبت ارزیابی می شود. بورس تهران نیز مدتی است که در این وضعیت به سر می برد و در واقع از نیمه دوم دی ماه تا به امروز این شرایط بر آن حاکم شده است.
– نکته دوم، انتظارات آتی است که شرایط را با توجه به بحث پسا برجام که موقعیت ارتباط با همه کشورها و صنایع دنیا و همچنین نظام بانکداری دنیا را فراهم می‌کند، شکل می دهد و از طرفی این انتظارات مثبت نیز هست و نشانه های مثبتی را برای بازار به ارمغان می‌آورد. این دومین ویژگی مثبت بورس ماست.
–  نکته سوم  ماهیت بورس است که اگر به لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار بگیرد، مشاهده می کنیم که دچار نوسانات و تغییرات می شود. در این میان بحث صنعت خودروسازی مطرح است و ارتباطی که با صنایع روز دنیا برقرار می کند و منجر به انعقاد قراردادها می شود که هم بر کیفیت و هم کمیت صنایع تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. مسئله بعدی، نظام بانکی ماست که چندین سال در تحریم بوده و به مروربا توجه به اصلاح ساختاری سوئیفت و برقراری ارتباط با بانکداری بین المللی،  باعث خواهد شد  که حجم فعالیت نظام بانکی ما ارتقا و افزایش پیدا کند و این افزایش و ارتقا موجب افزایش درآمد بانک‌های ما خواهد شد چون به مرور می‌توانند با همه جای دنیا ال سی باز کنند و گشایش اعتبار بدهند و این امر باعث افزایش درآمد نظام بانکی می شود.
مستخدمین حسینی با بیان این که در مورد معادن نیز وضع به همین منوال است، اظهار کرد:  در بخش معادن نیز خبرهای خوشی درباره انعقاد قراردادها برای حضور سرمایه گذاران خارجی شنیده می شود.همچنین در حوزه پتروشیمی ها نیز علایم مثبتی به لحاظ سرمایه گذاری های جدید با طرف های خارجی مشاهده می شود.
بورس دچار سیر نزولی نخواهد شد
این اقتصاد دان در پایان گفت: بنابراین همه این شواهد حاکی از این است که بورس چه به لحاظ کمی و چه کیفی دچار سیر نزولی نخواهد شد بلکه سیر صعودی خواهد داشت. نتیجه این امر این است که تحت سه عامل مطرح شده؛یعنی احساسات و هیجانات مثبت و بی‌جهت نبودن آن ها؛ انتظارات آتی و همچنین ماهیت بورس، این امید وجود دارد که بهبود روابط واحدهای صنعتی ما با صنایع روز دنیا وهمچنین  انتقال تکنولوژی‌ها صورت بگیرد. در این میان تغییرات کمی و کیفی نیز رو به جلو است و این امید وجود دارد که هم در روزهای پایانی سال و همچنین در سال جدید ثمرات این پیشرفت ها را شاهد باشیم و افت دوسال و اندی پیش از این در بورس جبران شود و امیدواریم دولت هم  با عقلانیت تمام درباره این مسئله عمل کند و امیدواریم  دخالتی که در بورس وجود داشت و همچنین در قیمت‌گذاری محصولات بورسی  و دخالت در میزان فروش هر سهم یا تغییر نمادها ، برای این دولت و مسئولان این حوزه  به تجربه بدل شده باشد، تا شرایطی که ذکر شد محقق شود و وضعیت  امیدوارکننده ای را برای سرمایه‌گذاری‌های مجدد  و حضور دوباره مردم در عرصه فعالیت بورس که به عبارتی پیشخوان اقتصاد و پیشانی اقتصاد جامعه است، فراهم کند و موجب رونق و گستردگی هر چه بیشتر فعالیت های تولید، صنعتی و اقتصادی شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا