اصرار کفاشیان به مخفی‌ماندن رأی‌ ايران

کفاشیان در این سال‌ها همیشه رابطه بسیار خوبی با شیخ‌سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته است و تا همین چند روز پیش علنا از حمایتش از شیخ بحرینی خبر می‌داد؛ حمایتی که با انتقاد شدید برخی گروه‌ها و کارشناسان روبه‌رو شد. شیخ‌سلمان به نقش داشتن در سرکوب شیعیان بحرینی متهم است. از طرفی کنفدراسیون …

کفاشیان در این سال‌ها همیشه رابطه بسیار خوبی با شیخ‌سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته است و تا همین چند روز پیش علنا از حمایتش از شیخ بحرینی خبر می‌داد؛ حمایتی که با انتقاد شدید برخی گروه‌ها و کارشناسان روبه‌رو شد. شیخ‌سلمان به نقش داشتن در سرکوب شیعیان بحرینی متهم است. از طرفی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مناقشه ایران و عربستان از ایران حمایت نکرد. همین موارد باعث شد تا ایران چند روز مانده به انتخابات فیفا میزبان جیانی اینفانتینو، رقیب اصلی شیخ‌سلمان باشد.

در این شرایط رئیس فدراسیون فوتبال ایران که همیشه بازی‌های سیاسی را به‌خوبی می‌داند تا قبل از حضور در انتخابات عنوان نکرد به چه کسی رأی خواهد داد. سفر اینفانتینو و سابقه رابطه کفاشیان با شیخ‌سلمان ابهام را بیشتر هم کرد. در پایان انتخابات و پیروزی اینفانتینو سوئیسی اخبار متفاوتی از رأی کفاشیان منتشر شد. برخی رسانه‌ها عنوان کردند کفاشیان در هر دو دور به اینفانتینو رأی داده و در سوی دیگر چند رسانه هم شیخ‌سلمان را رأی کفاشیان معرفی کردند و حتی از حضور رئیس فدراسیون ایران در همایش‌های انتخاباتی شیخ سلمان در زوریخ خبر دادند. در این شرایط کفاشیان همچنان اصرار دارد رأی‌اش مخفی بماند. او دیروز دقایقی پس از اینکه یک خبرگزاری از رأی‌دادنش به اینفانتینو خبر داد به این خبر واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با سایت فدراسیون فوتبال گفت: «با توجه به حضور اینفانتینو و جلساتی که با وی در تهران برگزار کردیم، به توانایی‌های او اعتقاد دارم و حدس می‌زدم که بتواند به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شود.

برخی رسانه‌ها در نقل‌قولی از من اعلام کرده‌اند که من به اینفانتینو رأی داده‌ام اما رأی من مخفی بوده و به هیچ‌کس اعلام نکرده‌ام که به چه کسی رأی داده‌ام. امیدوارم انتخاب اینفانتینو بتواند روزهای خوبی برای آینده فیفا و فوتبال جهان رقم بزند». اما چرا کفاشیان اصرار دارد رأی‌اش مخفی بماند. به نظر می‌رسد اعلام رأی او در هر صورت برایش مشکلاتی ایجاد می‌کند. کفاشیان اعلام کند به اینفانتینو رأی داده رابطه خوبش را با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست می‌دهد و جایگاهش در قاره تضعیف می‌شود. اگر رئیس فدراسیون ایران عنوان کند به شیخ‌سلمان رأی داده هم با موجی از انتقادهای داخلی روبه‌رو خواهد شد. همه از او ایراد می‌گیرند چرا به فردی که به سرکوب شیعیان متهم است رأی داده، در مناقشه ایران-عربستان از ایران دفاع نکرده و حامی فرد بازنده در انتخابات شده است.

به‌هرترتیب به نظر می‌رسد فاش‌شدن رأی کفاشیان در هر دو صورت به‌نفعش نخواهد بود. علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که در سفر به سوئیس همراه کفاشیان بود در گفت‌وگو با ایسنا روی این نکته تأکید دارد: «اگر قرار بود آرا مشخص شود چه نیازی بود رأی‌ها را به صورت مخفی اخذ کنند؟ برای اعلام یک رأی باید آثار آن را نیز ببینیم و بسنجیم که آیا علنی‌کردن رأی ارزش این کار را دارد یا خیر؟ اگر اعلام رأی برای فوتبال ایران آثار منفی داشته باشد نتیجه چه خواهد بود؟» در روزهای گذشته این خبر منتشر شده بود که در صورت پیروزی شیخ‌سلمان، جایگاه کفاشیان نیز در کنفدراسیون فوتبال آسیا ارتقا پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد تمایل رئیس فدراسیون فوتبال پیروزی رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. حالا با برنده‌شدن رقیب شیخ‌سلمان ظاهرا کفاشیان در وضعیت بازنده قرار می‌گیرد اما او می‌خواهد با مخفی نگهداشتن رأی‌اش این وضعیت را به برد-برد تبدیل کند؛ هم رئیس جدید فیفا را در کنار خودش داشته باشد و هم رئیس کنفدراسیون آسیا را.

اینکه پیروزی جیانی اینفانتینو سوئیسی چه دستاوردی برای ایران خواهد داشت در آینده مشخص خواهد شد. اسدی دیروز دراین‌باره گفت: «ما باید به منافع خود در این انتخابات نگاه کنیم، آثار عملکرد رئیس جدید فیفا در آینده مشخص خواهد شد و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت. مهم نیست که چه کسی به‌عنوان رئیس انتخاب می‌شود و در رأس کار قرار می‌گیرد، حتی مهم نیست که چه تغییراتی صورت می‌گیرد بلکه مهم این است که منافع ایران چیست و چه خواسته‌هایی مدنظر فدراسیون فوتبال ماست. خواسته‌های ما با تغییر افراد کم یا زیاد نمی‌شوند و منافع ما دچار جابه‌جایی نخواهند شد؛ بنابراین به روند انتخابات کاری نخواهیم داشت بلکه مسئله مدنظر ما این است که منافع ملی فوتبال ایران محقق خواهند شد یا خیر. در این برهه نیز معقول این بود به کسی رأی می‌دادیم و از کسی حمایت می‌کردیم که به منافع فوتبال ایران توجه کند».

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا