از ضرغامی چه خبر؟

محمد هاشمی رفسنجانی پس از ریاست صداوسیما مدتی قائم مقام وزارت امور خارجه شد، سپس تا مدت ها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و الان هم مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. علی لاریجانی هم پس از صداوسیما، دبیر شورای عالی امنیت ملی شد، سپس دو ماهی کنار رفت، از قم نماینده …

محمد هاشمی رفسنجانی پس از ریاست صداوسیما مدتی قائم مقام وزارت امور خارجه شد، سپس تا مدت ها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و الان هم مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

علی لاریجانی هم پس از صداوسیما، دبیر شورای عالی امنیت ملی شد، سپس دو ماهی کنار رفت، از قم نماینده مجلس شد و الان هم رییس یکی از قوای سه گانه جمهوری اسلامی است و مجلس را مدیریت می کند (حداقل تا خرداد سال آینده) اما عزت الله ضرغامی پس از مدیریت رسانه ملی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی شد و فعلا مشغول مدیریت کانال های تلگرامی ضرغامی و خمیازه است!

از ضرغامی چه خبر؟

آینده آقای رییس

خیلی ها گمانه زنی می کردند که استفاده مداوم عزت الله ضرغامی از شبکه های مجازی (اینستاگرام و در ادامه آن تلگرام) به دلیل علاقه زایدالوصف مدیر سابق رسانه ملی به رسانه های نو و جدید نیست! بلکه او می خواهد با استفاده از این فضا برای روزهای انتخابات مجلس برنامه ریزی کند و بتواند خود را در قامت یک مدعی اصولگرایی و سرلیست فهرست های انتخاباتی بالا بکشد.

بالاخره او سال ها رییس رسانه ملی بوده و علاوه بر کمک به گروه ها، جایگاه بلندی بین مسئولان نظام داشته است اما وقتی موعد ثبت نام تمام شد و پای ضرغامی به ساختمان خیابان فاطمی نرسید، همه این گمانه زنی ها رنگ باخت؛ آیا او که این روزها تمام وقتش را صرف نوشتن برای کانال تلگرامی اش می کند و مدیریت کانال طنز و فان اش – با نام خمیازه و عکسی از نوه اش – را برعهده دارد، برنامه های دیگری در سر دارد؟ جامه کاندیداتوری ریاست جمهوری در سر دارد یا مسئولیت دیگری انتظارش را می کشد؟

از ما نشنیده بگیرید ولی می گویند اگر اتفاق خاصی نیفتد و نظری تغییر نکند، پس از پایان انتخابات مجلس و فروکش کردن شلوغی ها و حاشیه های آن، عزت الله ضرغامی به ساختمان بلند خیابان خالد اسلامبولی می رود و رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می شود تا همچنان در زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری مشغول باشد و البته در فهرست انتظار مجمع تشخیص مصلحت نظام هم قرار گیرد.

حال کنونی آقای رییس

این روزهای عزت ضرغامی با ۲۰ هزار مخاطبش در کانال تلگرامی خمیازه و ۲ هزار و پانصد نفر کانال شخصی اش می گذرد اما او چه موضوعاتی را دستمایه شوخی هایش می کند یا بهتر بگوییم، چه سوژه هایی را برای کانال پرمخاطبش انتخاب می کند و چه فیلترهایی دارد؟ آیا اگر در مدیریت تلویزیون و رادیو بود، امکان داشت این شوخی ها پخش شود؟

از ضرغامی چه خبر؟

* شوخی با زن ها/ توهین های جنسیتی: کافی است در کانال خمیازه کلمه «دختره» را سرچ کنید. حداقل با این شوخی ها مواجه می شوید «مورد داشتیم دختره رفته پمپ بنزین یارو بهش گفته آزاد یا دولتی؟/ دختره گفته پیام نور… / دو نفر سکته کردن یک نفر غش کرده دولتم سهمیه بنزینه جایگاهو قطع کرد!!» یا «مورد داشتیم دهن دختره رو به زور گرفتن/ تا سر سفره عقد قبل از عاقد نگه با اجازه بزگترا بعله.» و همینطور «دختره بهم گفت یه سوال می پرسم اگر درست جواب دادی بیا منو بگیر!/. گفتم باشه/ گفت او چیه سیاهه کلاغه؟/ گفتم پلنگه!!!/ گفت آفرین بیا منو بگیر!!!/ یعنی حاضره گند بزنه به همه آبا و اجداد حیات وحش ولی شوهر کنه…» و حتی: «از دختره پرسیدم برند ادکلنت چیه؟/ خیلی شیک و مجلسی و با کلی عشوه فرمود: for woman در آنجا بود که گفتم: خدایا من از خاکم و به خاک برمیگردم مرا بخوان بسوی خودت!»

فراموش کنیم که این شوخی ها چقدر شائبه توهین های جنسیتی دارد. فراموش کنیم که این نوع شوخی ها در شأن یک مقام بلندپایه سابق هست یا نه ولی این نکته را بسیاری از برنامه سازان رادیو و تلویزیون به یاد دارند که در صورتی که یکی از این شوخی ها با فاصله بسیار و در دوزی پایین تر (!) پخش می شد، نامه های تند مدیریتی و جریمه های مالی سرازیر می شد.

حالا آقای ضرغامی همین شوخی ها را با صراحت در کانالش تکرار می کند. احتمالا استدلال این است که تعداد مخاطبان این دو رسانه با هم متفاوتند و محدودیت ها هم فرق می کند اما اگر این استقرا قابل قبول باشد، پس شبکه های آموزش یا چهار باید می توانستند ژیمناستیک بانوان پخش کنند یا شوخی های ممنوع و خط قرمزی روی آنتن بفرستند! شأن و جایگاه رسانه چقدر اهمیت دارد و آیا «مرگ خوب است برای همسایه»؟

* شوخی با انتخابات: آنچه هنوز هم خط قرمز تلقی می شود ولی عزت الله ضرغامی در کانالش عکس منتشر می کند و زیرش می نویسد: «فقط با مامانم ائتلاف می کنم» یا تصویر بامزه ولی شکنجه واری از کودک نشان می دهد و می نویسد: «باشه ائتلاف می کنم. شکلاتا رو هم من خوردم. ول کن بابا!!»

کاش به همین اندازه از آزادی و صراحت کلام در برنامه های رادیو و تلویزیون وجود داشت تا مردم به جای اعتماد و اتکا به رسانه های مختلف، پای رسانه ملی می نشستند و حرف ها و تصاویر خودشان را در آن دنبال می کردند.

* طعنه های سیاسی: «با پیاز کیلو ۵۰۰۰ تومان/ پوست نکنده اشکمون درمیاد!» ضرغامی از ابتدای فعالیت اینستاگرامی به این رویه انتقاد از دولت یازدهم ادامه داد. این تنها اتفاقی است که در رفتارهای رییس سابق رسانه ملی، روند ممتد و منطقی را طی کرده. او در زمان ریاستش هم روی خوشی به دولت روحانی نشان نمی داد و الان هم در کانال تلگرامی اش و در فرصت های مناسب، به این حریف گوشه رینگ می تازد و او را مورد نوازش قرار می دهد. حتی در مسئله انتخابات هم یادداشت می نویسد و از مخاطبانش می خواهد به کاندیداهایی خاص رأی بدهند.

رویه ضرغامی در این مدت نشان می دهد که نگاه سیاسی اش مشخص تر و صریح تر شده و با این سابقه روشن، سمت جدیدش را تحویل می گیرد. آیا در این سمت جدید با ضرغامی تازه ای مواجه می شویم؟ اصل بی طرفی در سازمان متمول متبوعش رعایت می شود؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا