لحظه دیدنی انفجار یک نارنجک

نارنجکها محفظه ای فلزی با قابلیت ترکش شوندگی بالا هستند که درون آن با مواد انفجاری پر شده است و با انفجار آن بدنه فلزی ترکش شده به اطراف پرتاب شده و به نفرات آسیب وارد می کند. البته نارنجک‌هایی نیز هستند (موسوم به HEAT) که فقط با موج حاصل از انفجار به نفرات آسیب …

نارنجکها محفظه ای فلزی با قابلیت ترکش شوندگی بالا هستند که درون آن با مواد انفجاری پر شده است و با انفجار آن بدنه فلزی ترکش شده به اطراف پرتاب شده و به نفرات آسیب وارد می کند.

البته نارنجک‌هایی نیز هستند (موسوم به HEAT) که فقط با موج حاصل از انفجار به نفرات آسیب می‌زنند. به جز این موارد نارنجکهای صوتی و دودی نیز وجود داشته که برای موارد و شرایط مختلف نظامی و امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

نارنجک‌ها دارای ساز و کاری هستند تا جلوی انفجار ناخواسته را بگیرد. این سازوکار در اکثر نارنجک‌ها مشابه است که به آن ضامن نارنجک می‌گویند. ضامن معمولاً شامل سوزن و اهرمی است که جلوی ضربه زدن ناخواسته و اتفاقی سوزن به چاشنی را می‌گیرد. چاشنی ماده‌ای حساس به ضربه است که پس از ضربه سوزن، ماده منفجره را بعد از مدت زمانی در حدود سه تا پنج ثانیه منفجر می‌کند.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا