تولید ماده ای جدید برای پُرکردن دندان

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از عصر ایران، گروهی از پژوهشگران دانشگاه اورگان در ایالات متحده موفق به استفاده از نوعی شیشه بیواکتیو شدند که در نهایت به افزایش عمر ماده کامپوزیتی ویژه پر کردن دندان می‌انجامد. افزایش عمر مواد کامپوزیتی ویژه پرکردن دندان از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش کیفیت درمان دندانپزشکی …

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از عصر ایران، گروهی از پژوهشگران دانشگاه اورگان در ایالات متحده موفق به استفاده از نوعی شیشه بیواکتیو شدند که در نهایت به افزایش عمر ماده کامپوزیتی ویژه پر کردن دندان می‌انجامد. افزایش عمر مواد کامپوزیتی ویژه پرکردن دندان از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش کیفیت درمان دندانپزشکی است. هر سال فقط در ایالات متحده بیش از ۱۲۲ میلیون دندان پر می‌شود.

از آنجا که هر دندان در سال بیش از ۶۰۰ هزار بار عمل جویدن را انجام می‌دهد، عمر مفید بسیاری از مواد کامپوزیتی ویژه پرکردن دندان فقط شش سال است. در این میان، یافته جدید این دانشمندان در استفاده از نوعی شیشه که تعاملی سازنده با بدن دارد، می‌تواند آینده این حوزه از پزشکی را متحول کند. چند دهه است از این نوع شیشه در درمان برخی مشکلات مربوط به استخوان استفاده می‌شود. باکتری‌های موجود در دهان که سبب ایجاد پوسیدگی دندان می‌شود، روی این ماده شیشه‌ای تاثیری نداشته و احتمال این که روی این ماده کلونی تشکیل داده و تکثیر شود نیز بسیار اندک است. به همین دلیل عمر این ماده به مراتب بیشتر از مواد کامپوزیتی رایج برای پرکردن دندان است.

شیشه بیواکتیو که ماده‌ای پودر مانند است، از ترکیباتی نظیر اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و نیز اکسید گوگرد ساخته می‌شود. این ماده به گونه‌ای است که بدن متوجه حضور آن شده و می‌تواند نسبت به حضور آن واکنش دهد. در حالی که مواد دیگر کامپوزیتی این گونه نبوده و بدن واکنشی به آنها ندارد. افزون بر این، شیشه بیواکتیو بسیار سخت است و می‌تواند جایگزین مواد شیشه‌ای شود که در حال حاضر در برخی پلیمرهای ویژه پرکردن دندان موجود است. یکی از مشکلات رایج در زمینه پرکردن دندان، ادامه پوسیدگی پس از پرشدن دندان است. در واقع ادامه پوسیدگی از نقطه اتصال ماده پرکننده با دندان را در اصطلاح «پوسیدگی ثانویه» می‌نامند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد عمق نفوذ باکتری‌ها در سطح رابط بین دندان و ماده پرکننده دارای شیشه بیواکتیو به مراتب کمتر از سایر مواد کامپوزیتی دیگر است.

به کلامی دیگر، این گونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که استفاده از شیشه بیواکتیو در ساخت مواد کامپوزیتی ویژه پرکردن دندان می‌تواند سرعت روند پوسیدگی ثانویه را به طور قابل توجهی کاهش دهد. افزون بر این، استحکام این ماده به گونه‌ای است که عمر ماده قرار گرفته در دندان نیز افزایش می‌یابد. دلیل این تاثیر آنتی‌باکتریایی شیشه بیواکتیو را باید در آزادسازی یون‌هایی نظیر کلسیم و فسفات دانست که اثری کشنده بر باکتری‌های دهانی دارند، ولی در محیط اسیدی موجود خنثی می‌شوند. بررسی این پژوهشگران نشان می‌دهد حتی وجود ۱۵ درصد از شیشه بیواکتیو در کامپوزیت پرکننده دندان می‌تواند به افزایش قابلیت‌های این مواد بینجامد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا