تعیین رنگ سال در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر صبح امروز با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و گلناز نصرالهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک و وزارت صنعت و معدن و تجارت …

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر صبح امروز با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور و رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر و گلناز نصرالهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک و وزارت صنعت و معدن و تجارت برگزار شد.

در ابتدای این نشست قبادی ضمن تسلیت بابت فوت آقای سلحشور در خصوص جشنواره گفت: در این دوره ما شاهد همکاری بیش از ده نهاد در امر برگزاری جشنواره بودیم و مخاطبان نیز نتایج خوبی را شاهد خواهند بود. چنانچه امسال شعارهایی که در حوزه پارچه و لباس مطرح شده بود تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: اتحادیه اصناف، انجمن طراحان پارچه، مجموعه نیروی انتظامی، انجمن صنایع پوشاک کشور و پنج نهاد کشوری از مراکزی هستند که در این دوره در جشنواره حضور دارند. همچنین گرایش و تبیین جایگاه مدیریتی در حوزه مد و لباس، به کارگیری تکنیک‌های خلاقانه از جمله نکاتی است که سعی کردیم در این دوره مورد توجه قرار دهیم و با توجه به سیاست‌ها آن را اجرا کنیم.

قبادی با اشاره به برنامه‌های پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس بیان کرد: برگزاری دوره‌های مد در دنیا و چیدمان نمادها در نمایشگاه در این دوره به گونه‌ای متفاوتی انجام می‌شود و محمد احصایی که از طراحان بنام کشور است، مسئولیت چیدمان این جشنواره را به عهده دارد. علاوه بر این ایجاد تعامل و ارتباط با افراد الگوساز بویژه بازیگران و هنرمندان مطرح از دیگر اهداف و برنامه‌هایی است که این جشنواره دنبال می‌کند. استفاده بیشتر از ابزارهای اطلاع‌رسانی و ابزارهای ارتباطی در فضای اجتماعی از دیگر نکاتی است که در جشنواره امسال مد نظر قرار داده شده. همچنین اجرای کیفی و ارتقای کیفیت فعالیت‌ها به خصوص در طراحی از نکاتی است که حائز اهمیت است. همچنین نکته مهم دیگری که در این دوره وجود دارد، جریان‌سازی جشنواره در جامعه است. اینکه چگونه ارتباط منطقی بین مخاطب و حضار شکل بگیرد. علاوه بر این در این دوره از جشنواره داوری به صورت جدی‌تری اعمال می‌شود و کاربرد آثار ارائه شده و توجه به سطح کیفی از دیگر مواردی است که از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ایجاد ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان که قرار است زمینه تولید انبوه را فراهم کند، از دیگر برنامه‌هایی است که در این جشنواره به آن توجه می‌شود. همچنین امسال بیشتر طراحان حرفه‌ای به حضور در این جشنواره پاسخ مثبت دادند و بیش از ۷۰ درصد طراحان از هنرمندان مطرح و حرفه‌ای کشورمان هستند و در این دوره سعی شده با توجه به اقداماتی که در طول سال رخ داده ، جشنواره‌های فرعی از بخش اصلی جدا شده و حضور به صورت تخصصی‌تری اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در این دوره بخشی با عنوان «ویترین ملی» داریم که در آن بیست برند برتر ایرانی را معرفی می‌کنیم تا به این طریق گامی در جهت ارتقای کیفیت تولید‌کنندگان ایرانی برداریم. همچنین این جشنواره نشان‌دهنده دستاوردهای صنعتگران کشور در جهت تولید است که می‌خواهیم با آن جلوی بسیاری از تولیدات ایرانی که با برند اروپایی زده می‌شود را بگیریم و در این دوره بیش از ۱۵۰۰ مرکز تولید مدنظر قرار داده شدند. تفاوتی که در جشنواره امسال با دوره‌های قبل وجود دارد این است که ما بخش فروش را به صورت متمرکز نداریم؛ بلکه این بخش به صورت غیرمتمرکز در واحدهای صنفی که چهارچوب‌های ما را رعایت می‌کنند انجام می‌شود و حدود هزار مرکز در سراسر کشور برای این امر انتخاب شدند و در حال حاضر شش استان که شامل آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، تبریز و قم هستند، جزو مراکز فروش قرار گرفته‌اند. این امر جهت سیاست توسعه و فراگیر شدن مد و لباس ایرانی در کشور صورت گرفته است. همچنین از آنجایی که جشنواره فجر با انقلاب اسلامی نیز مرتبط است، در این راستا در تهران و ۱۲ استان دیگر این جشنواره برگزار می‌شود. آذربایجان شرقی و غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، البرز و کرمانشاه استان‌هایی هستند که برخی از آن‌ها کار خود را از اوایل بهمن شروع کردند و نیمی دیگر تا پایان اسفند به آن ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: در اردیبهشت ۹۵ سمینار سراسری مد و لباس را به اجرا درمی‌آوریم که این سمینار نیز در جهت توسعه فعالیت‌های غیر متمرکز و اجرای آن در سراسر کشور است. همچنین در این دوره ده استان در دست طراحی لباس به صورت فعال حضور دارند و ما نیز همزمان با جشنواره، همایش بین‌المللی سه روزه‌ای را در هتل هما برگزار می‌کنیم که این همایش جنبه آموزشی و کاربردی دارد و از دوازده تا چهاردهم اسفند با حضور ۱۱۴ طراح و سه استاد ایتالیایی برگزار می‌شود. همچنین مسابقه زنده طراحی لباس را که در اقصی نقاط دنیا رخ می‌دهد، خواهیم داشت. چرا که متاسفانه طی تحقیقاتی که داشتیم متوجه شدیم که برخی طراحان به علت محروم بودن از توانایی‌هایی چون اجرای طرح و این دست موارد پیشرفت نمی‌کنند.

قبادی اظهار داشت: نکته بعدی حضور بازیگران و هنرمندان مطرح در جشنواره است که از ۱۱ تا ۱۳ اسفند رخ می‌دهد و ما امیدواریم این تعامل ایجاد شده مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. همچنین در روز ۱۵ اسفند نیز مسابقه طراحی پارچه به صورت زنده اجرا می‌شود. چرا که برخی‌ها معتقد بودند که آثار موجود در این زمینه کپی هستند و این مسابقه برای جلوگیری از چنین اعتقاداتی برگزار می‌شود. علاوه بر این در بخش دیگری که با عنوان مسابقه عمومی برگزار می‌شود، لباس اجتماعی بانوان، آقایان، کیف و کفش و زیور آلات به نمایش گذاشته و داوری می‌شود که تاکنون در این بخش بیش از ۱۶۰۰ اثر تا روز پنج‌شنبه در سامانه «شیما» به دست ما رسیده است که به علت برخورداری از کیفیت بالا، داوری را برای ما دشوار کرده بود و نحوه داوری به این صورت بود که در مرحله اول هیئت انتخاب آثار را تنها رد یا قبول می‌کردند و در مرحله دوم داوران امتیازاتی به کارهای پذیرفته شده می‌دادند. آثار برگزیده در این بخش، بیست اسفند معرفی می‌شوند.

در ادامه این نشست گلناز نصراللهی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک بیان کرد: پیشرفت در صنایع پوشاک موجب رشد بافندگی و تولیدات نساجی می‌شود و جای قدردانی دارد که امسال ما توانستیم با همکاری سازمان مد و لباس کشور، مفاهیمی چون مد را جا بیندازیم؛ چرا که مد و طراحی جزو جدانشدنی صنعت پوشاک هستند و اگر ما بخواهیم در بازار پوشاک جایی داشته باشیم، باید به مد نیز توجه کنیم. در غیر این صورت این نیاز از طریق تولیدات خارجی تامین می‌شود.

نصراللهی ادامه داد: آنچه که در تولیدات پوشاک اهمیت دارد، تمرکز بیشتر به تولیدات نخ و پارچه و مواد اولیه است؛ چرا که در این خصوص تا کنون توجه خاصی وجود نداشته ولی تمرکز بر آن موجب افزایش تاثیر صنعت نساجی بر تولید می‌شود. ما نیز می‌خواهیم حمایت مناسبی را از تولیدکنندگان داخلی در این زمینه داشته باشیم و این نکته را جا بیندازیم که کیفیت مواد داخلی قابل ارائه به شکل گسترده‌ای هستند. همانطور که ذکر شد رنگ سال نیز به جای گزینش از طرف کشورهای خارجی، امسال توسط این جشنواره تعیین می‌شود. همچنین جلب نظر هنرمندان در عرصه پوشاک یکی دیگر از اهداف ماست.

وی ادامه داد: امسال در چهارمحال و بختیاری کارخانه تولید چادر مشکی که اولین واحد چادر با تولید انبوه و کیفیت عالی است، راه‌اندازی شده و ما امیدواریم در سال آینده مجموعه‌های این چنینی به واحدهای تولیدی کشور ما اضافه شود.

رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ادامه این نشست به سراغ توضیح برخی دیگر از برنامه‌های این جشنواره رفت و گفت: جشنواره تنها به این معنا نیست که یک مجموعه نمایشی شکل بگیرد، بلکه گشایش و آغاز یکسری دیگر از فعالیت‌هایی است که در طول سال باید شاهد آن باشیم.

وی ادامه داد: ما در جشنواره فیلم فجر شاهد پیوند جدی بین طراحی لباس با جشنواره بودیم و در همین راستا مسابقه اینترنتی را برگزار می‌کنیم که در آن بهترین لباس هنرمندان توسط مردم انتخاب می‌شود و در کنار آن مسابقه اینترنتی دیگری که به عنوان بهترین طراح لباس نامیده شده است برگزار می‌شود. فکر می‌کنم این یکی از ارزشمندترین مسابقه‌هاست؛ چرا که با شرکت مردم همراه شده و به همین جهت زمان آن را فراتر از جشنواره برده‌ایم. همچنین در خصوص خرید آثار جشنواره برای تولید انبوه برنامه‌ای داریم که در این راستا کارگروه مد و لباس کشور از واحدهای تولیدی که به صورت انبوه آثار موجود در جشنواره را سفارش می‌دهند، حمایت می‌کند و در بخش هنری با حضور رسانه‌ها و نشریاتی که در این خصوص فعالیت دارند برنامه‌ای را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بخش صنعت در این دوره قرار است با توجه ویژه‌ای در تالار وحدت حضور پیدا کند که در این بخش ۲۵۰ گونه پارچه از تولیدی‌های گوناگون توسط سی شرکت داخلی معرفی می‌شود. نمایش هنر پارچه‌سازی و تبدیل پارچه‌های موجود و معمولی به پارچه‌های حرفه‌ای برای اولین بار در کشور در این بخش روی می‌دهد. همچنین راه‌اندازی تور آموزشی و تعاملی بین طراحان و اساتید بخش صنعت و تولید پارچه از دیگر برنامه‌های جشنواره است.

قبادی اضافه کرد: برگزاری چهار بزرگداشت از بخش مستقل صنعت بخش تولید و فروش، بخش اعطای مالکیت معنوی و بخش علمی دانشگاهی برنامه‌ دیگری است که در جشنواره اجرا می‌شود. همچنین به دلیل همزمان شدن جشنواره با ایام فاطمیه کارگاه‌ها و ویژه برنامه‌هایی در دستور کار کارگروه مد و لباس کشور قرار دارد.

در ادامه دبیر علمی آموزشی جشنواره بیان کرد: بخش علمی دانشگاهی با محوریت ارتقای سطح علمی حوزه مد و لباس و کاربردی شدن صنعت و تولید در این جشنواره کار خود را آغاز می‌کنند. همچنین انجمن‌ها و مراکز علمی آموزشی استقبال گسترده‌ای را در این عرصه داشته‌اند از جمله ۲۰ دانشگاه و ۲۳ آموزشگاه تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و ۱۴ آموزشگاه و دانشگاه در جشنواره حضور پیدا می‌کنند و حدود ۱۵۰ مقاله و پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شده است.

وی افزود: در راستای علمی و آموزشی ۱۵ عنوان کارگاه در کشور از پوشاک ایرانی رونمایی می‌کند و همچنین دستگاهی با نگاه دانشگاهی معرفی می‌شود که تاکنون در صنعت نبوده است.

یوسفی‌فر دبیر اجرایی جشنواره مد و لباس فجر در خصوص کلیات این جشنواره اظهار کرد: طی جلساتی قرار شد بخش فروش جشنواره به صورت غیر متمرکز در استان‌های مختلف کشور در جهت ارتقای کیفیت و دسترسی بیشتر مردم کار خود را انجام دهند که این فروشگاه‌ها با پوسترهایی مشخص شده‌اند.

وی درباره شاخص‌های انتخاب این مراکز عنوان کرد: مطابقت با الگوهای ایرانی و اسلامی، داشتن شناسنامه ایرانی، استفاده از منسوجات و مواد اولیه مرغوب و رعایت اصول و چهارچوب فرهنگ ایرانی از عواملی بودند که در انتخاب فروشگاه‌ها لحاظ شده است که طبق این موارد حدود ۵۰۰ فروشگاه در تهران این پوستر را دریافت کرده‌‌اند.

قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور خاطر نشان کرد: در این دوره ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا توانمندی و ظرفیت داخلی کشور به صورت درستی شناسایی و معرفی شود. همچنین بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها با تعامل بین طراحان، مردم و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد که این تعامل نیز با ارتقای باور ملی و توسعه این باور شکل می‌گیرد. و ما امیدواریم در این دوره از جشنواره بتوانیم گام مثبتی در جهت دستیابی به این اهداف برداریم.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره با حضور مدیر دفتر صنایع نساجی و پوشاک و حمید قبادی رئیس جشنواره رونمایی شد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا