ایران و اندونزی یادداشت تفاهم همکاری در بخش انرژی امضا کردند

این یاداشت تفاهم همکاری همزمان با سفر هیاتی از وزارت نفت کشورمان به اندونزی به منظور برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک ایران و اندونزی در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و بررسی توسعه روابط فیمابین در این حوزه ها امضا شد. بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ هیات ایرانی از روز سه …

این یاداشت تفاهم همکاری همزمان با سفر هیاتی از وزارت نفت کشورمان به اندونزی به منظور برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک ایران و اندونزی در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی و بررسی توسعه روابط فیمابین در این حوزه ها امضا شد.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ هیات ایرانی از روز سه شنبه گذشته در شهر ‘بوگور’ با فاصله ۶۰ کیلومتری از جنوب جاکارتا پایتخت اندونزی مذاکرات خود را با مقامات این کشور جنوب شرق آسیا آغاز کرد و این یاداشت تفاهم روز چهارشنبه امضا شد.
یادداشت تفاهم همکاری تهران – جاکارتا در حوزه انرژی در حضور ‘سودیرمان سعید’ وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی و ‘ولی الله محمدی نصرآبادی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا به امضای ‘مرضیه ریاحی’ مدیر کل آسیا و اقیانوسیه معاونت امور بین الملل وزارت نفت کشورمان و ‘ویراتماجا پوجا’ مدیرکل نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی رسید.
دو طرف در این یاداشت تفاهم ضمن تاکید بر خواست مشترک برای توسعه روابط فیمابین توافق کردند در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و پالایشگاه همکاری و مشارکت کنند.
وزیر انرژی اندونزی پس از این نشست بار دیگر تاکید کرد که این کشور تصمیم به از سرگیری همکاری های دوجانبه با ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در بخش انرژی و نفت و گاز در دوران پساتحریم دارد.
‘سودیرمان’ گفت که چند بخش اقتصادی شامل نفت خام و واردات نفت، میعانات و واردات گاز و ساخت یک کارخانه کود شیمیایی در ایران و بخش برق آبی فرصت های خوبی برای همکاری دو جانبه است.
‘ویراتماجا پوجا’ مدیرکل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز از توافق با ایران برای همکاری در بخش بالادستی نفت و گاز و تبادل داده ها و فناوری خبر داد و گفت که در نشست با هیات ایرانی عرضه نفت خام، میعانات و گاز مایع و همچنین توسعه پالایشگاه در اندونزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
اندونزی در حال حاضر حدود ۸۱۷ هزار بشکه نفت در روز تولید می کند و نیازمند واردات همین میزان نفت است.
براساس پیش بینی ها، تولید نفت اندونزی به کاهش خود طی پنجسال آینده ادامه خواهد داد . تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۹۴۲ هزار بشکه در روز بود. پیش بینی تولید برای سال جاری ۸۳۵ هزار بشکه بوده که تا سال ۲۰۲۰ میلادی تنها به ۵۵۰ هزار بشکه می رسد.
‘حمید شریف رازی’ مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز اخیرا اعلام کرد مذاکراتی با اندونزی و مالزی برای مشارکت در ساخت و خرید سهام پالایشگاه های نفت خام در حال انجام است.
ایران قرار است در ۴۰ درصد سهام یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای در اندونزی مشارکت داشته باشد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا