سیل آمد اما آبادی آورد

اگرچه هنوز زود است كه بگوييم سيلي راكه در روز پنجشنبه در همين روزنامه پيش بيني كرده بوديم تحقق پيدا كرده و از كوهسارهاي صندوق راي وزارت كشور سرازير شده است يا نه، ولي علائم ، شواهد و قرائن از بسياري از حوزه‌هاي انتخاباتي مشاهده مي‌شود به نظر مي رسد كه در نهايت بسياري از …

اگرچه هنوز زود است كه بگوييم سيلي راكه در روز پنجشنبه در همين روزنامه پيش بيني كرده بوديم تحقق پيدا كرده و از كوهسارهاي صندوق راي وزارت كشور سرازير شده است يا نه، ولي علائم ، شواهد و قرائن از بسياري از حوزه‌هاي انتخاباتي مشاهده مي‌شود به نظر مي رسد كه در نهايت بسياري از مرددين، بسياري از خاكستري‌ها، افرادي كه مي‌گفتند:«چرا بايد راي بدهيم؟»،«راي دادن چه فايده‌اي دارد؟» و … سرانجام مجاب شدند كه اگر به واسطه راي ندادن بسياري از چهره‌هاي تندرو به مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي راه يابند قطعا سناريوي بدتري است.

بنابراين شايد به جاي انتخاب ميان «خوب» و« بد»، مجبور شدند ميان «بد» و «بدتر» يكي را برگزينند و بر ترديدهايشان غلبه پيدا كردند و به پاي صندوق‌ها آمدند.در بسياري از حوزه‌ها از ساعات ابتدايي صبح در مقابل صندوق هاي راي صف بسته شد و تا غروب هم همچنان اين صف و ازدحام به چشم مي‌خورد.

در شهرستان‌ها هم وضعيت به همين صورت بود. در رشت، تبريز، اهواز، اصفهان، شيراز و مشهد هم به نظر مي رسيد همچون تهران مردم در دقيقه ۹۰ تصميم گرفتند به پاي صندوق‌هاي راي بيايند.بسياري از مرددين در اردوگاه اصلاح‌طلبان قرار دارند.اصولگرايان كه نياز چنداني به تشويق و ترغيب نداشتند و به پاي صندوق‌ها مي آمدند.آنكه نياز به تشويق  و هل دادن داشت راي دهنده‌ اصلاح طلب بودند.

بنابراين اگر «خاكستري‌ها» به پاي صندوق‌ها مي آمدند مشخص بود كه بسياري از آنها به ليست اصلاح‌طلبان و آقاي هاشمي رفسنجاني  راي خواهند داد و اين دقيقا اتفاقي است كه افتاده است. شايد به واسطه پيش‌بيني همين اتفاق بود كه يكي از رهبران اصولگرايان گفته بود صداي پاي مجلس ششم را داريم مي‌شنويم.

دومي گفته بود كه به ليست انگليسي راي ندهيم و ديگري گفته بود كه حالا لندن مي‌خواهد براي ما تصميم بگيرد. اين‌ها نشانه ترسي بود كه در ميان اصولگرايان رخنه كرده بود، زيرا آنها هم نيك مي دانستند اگر مردم تصميم بگيرند به پاي صندوق بيايند هيچ شانسي براي اصولگرايان باقي نمي ماند.

جالب است كه در حالي كه هركسي كه ثبت‌نام كرده بود و كم‌ترين شائبه اصلاح طلب بودن،آمريكايي و يا انگليسي بودن در وي وجود داشت شوراي نگهبان او را رد صلاحيت كرده بود.كم‌ترين انتظاري كه ما از نتيجه آمدن مردم به پاي صندوق‌هاي راي مي‌كشيم اين است كه حداقل يكصد كرسي مجلس به ليست ائتلاف اصلاح‌طلبان برسد.و اين نشانه اي است كه شاهد راه‌يابي نمايندگاني به مجلس خواهيم بود كه شايد بزرگ‌ترين ويژگي آنها ،بله قربان نگفتنشان باشد و آنها نمايندگاني هستند كه مستقل فكر مي كنند و از خود داراي استقلال هستند.

اميدوارم در سايه چنين امري هم رابطه و تعامل با دولت بيشتر باشد و هم شاهد نمايندگان مستقل باشيم كه جايگاه مجلس را ارتقا بخشند و جايگاهي كه در نتيجه هفتم ، هشتم و نهم افول كرده است را احيا كند . و مجلسي كه جرات نمي‌كند به امور كلان كشور ورود پيدا كند ،مجلس دهم تبديل به مجلسي شود كه نمايندگان آن به سوگندي كه ياد كرده‌اند وفادار بمانند و ورود به مسائل مهم كشور چه در عرصه سياست خارجي و چه در عرصه سياست داخلي را اولين و بزرگ‌ترين وظيفه خود بداند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا