چند دلیل حیرت آور افزایش وزن

۱. بى خوابى بنا به گزارش آکاایران : اگر دچار بى خوابى هاى شبانه شده اید یا مجبور هستید تا دیر وقت بیدار بمانید، اولا ممکن است بیشتر به خوردن میان وعده ها تمایل پیدا کنید، دوم اینکه بى خوابى باعث تغییرات هورمونى و درنتیجه افزایش گرسنگی و اشتهاى شما مى شود، بنابراین ممکن است …

۱. بى خوابى

بنا به گزارش آکاایران : اگر دچار بى خوابى هاى شبانه شده اید یا مجبور هستید تا دیر وقت بیدار بمانید، اولا ممکن است بیشتر به خوردن میان وعده ها تمایل پیدا کنید، دوم اینکه بى خوابى باعث تغییرات هورمونى و درنتیجه افزایش گرسنگی و اشتهاى شما مى شود، بنابراین ممکن است حتى پس از صرف غذا، هنوز هم احساس سیرى نکنید.

۲. استرس

هورمون کورتیزول،که نوعی هورمون استرس است، در شرایط استرس ترشح شده و باعث افزایش اشتها مى شود. درنتیجه زمانى که دچار استرس مى شوید، تمایل بدن نسبت به غذاهاى پرکالرى نیز افزایش پیدا مى کند.

۳. مصرف داروهای ضدافسردگی

یکى از اثرات جانبى برخى از داروها، مانند قرص هاى ضدافسردگى، اضافه وزن و چاقى است. اگر فکر مى کنید مصرف این داروها باعث چاقى شما شده است، از پزشکتان بخواهید تا در روش درمانى تان تغییر ایجاد کند، اما به هیچ وجه خودسرانه داروها را قطع یا کم نکنید. در برخى افراد، مصرف هر دارویى که منجر به بهبود شرایط بیماری مى شود، بهبود اشتها و اضافه وزن را در او به دنبال دارد. داروهای ضدالتهابی استروئیدی مثل پردنیزون نیز با احتباس مایعات و افزایش اشتها منجر به اضافه وزن می شوند. داروهاى روان درمانى و داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، میگرن، فشار خون بالا، دیابت و قرص هاى ضدباردارى نیز در این امر دخیل هستند.

۴. کم کاری تیرویید

اگر غده تیرویید شما به اندازه کافى هورمون تولید نکند، احساس خستگی و ضعف و سرما کرده ، سوخت و ساز بدنتان کاهش یافته و درنتیجه دچار اضافه وزن مى شوید.

۵. یائسگى

اکثر زنان، در دوران یائسگى دچار اضافه وزن مى شوند. علاوه بر نقش هورمون ها، کاهش سوخت و ساز بدن بر اثر افزایش سن نیز از دلایل اصلى چاقى در دوران یائسگى می باشد.

۶. سندرم کوشینگ

افزایش وزن یکی از علایم شایع این سندرم است. این سندرم در اثر ترشح زیاد هورمون استرس به نام کورتیزول ایجاد می شود. همچنین در اثر مصرف استروئیدها برای درمان آسم، آرتریت (التهاب مفاصل) یا لوپوس ، در پرکاری غدد آدرنال و در اثر تومور نیز ممکن است این سندرم بوجود آید. در این سندرم اضافه وزن بیشتر در نواحی صورت، گردن و کمر مشاهده می شود.

۷. سندروم تخمدان پلى کیستیک

این سندرم یک مشکل هورمونی شایع در میان زنان در سنین باوری می باشد. این مشکل، باعث تغییرات هورمونى ،به هم خوردن سیکل قاعدگی ، پرمویی و آکنه در بدن شده و همچنین آنها را نسبت به انسولین مقاوم مى کند، که همین امر باعث اضافه وزن مى گردد. در چنین شرایطى، معمولا چربى دور شکمى افزایش پیدا مى کند که ریسک بیماری های قلبی را در این افراد بیشتر می کند.

۸. ترک سیگار

این کار یک تصمیم درست و عاقلانه است، اما بدون اینکه متوجه شوید، همراه با ترک سیگار، دچار اضافه وزن نیز مى شوید. معمولا مقدار این اضافه وزن کمتر از ۵ کیلوگرم می باشد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا