چهار درس جدید برای دبیرستانی‌ ها

علی اصغر فانی که در شبکه پنجم سیما حضور یافته بود در پاسخ به انتقاداتی پیرامون کارآمدی محتوای درسی در آموزش و پرورش گفت: مطالبی که در مدرسه می‌خوانید همگی به درد می خورند و دانشمندان بزرگی از همین مدارس برخاسته اند. همین دانشمندان هسته ای نیز در مدارس جمهوری اسلامی درس خوانده اند. وی …

علی اصغر فانی که در شبکه پنجم سیما حضور یافته بود در پاسخ به انتقاداتی پیرامون کارآمدی محتوای درسی در آموزش و پرورش گفت: مطالبی که در مدرسه می‌خوانید همگی به درد می خورند و دانشمندان بزرگی از همین مدارس برخاسته اند. همین دانشمندان هسته ای نیز در مدارس جمهوری اسلامی درس خوانده اند.

وی در ادامه به مروری بر تغییر و تحولات صورت گرفته در آموزش و پرورش از بدو انقلاب اسلامی تا کنون پرداخت و اظهار کرد: نقشه راه سند تحول تصویب شده و در حال اجراست.

فانی ادامه داد: در راستای جبران خلاهای آموزشی برای اولین بار در برنامه درسی متوسطه دوم درس انسان و محیط زیست را پیش بینی کردیم. همچنین درس سلامت و تندرستی و سواد رسانه ای نیز به عنوان دروس جدید برای متوسطه دوم پیش بینی شده اند. در مجموع چهار درس دو واحدی جدید از سال آینده وارد برنامه درسی مقطع متوسطه دوم خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا برخی دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند گفت: برای اینکه یک دانش آموز مدرسه اش را دوست داشته باشد اقدامات بسیاری باید انجام شود. به عنوان مثال برخی معلمان از روش های تدریس فعال استفاده و دانش آموزان را درگیر درس می کنند.

وی افزود: ما بکارگیری روش تدریس فعال را شروع کرده ایم ولی ایجاد تحول و نهادینه سازی این روش زمانبر است. شاید یکی از علل زمانبر بودن این امر آن بوده است که تا چندسال قبل نقشه راهی نداشتیم اما اکنون مجهز به نقشه راه هستیم.

فانی با بیان اینکه بحث تفاوتهای فردی در سند تحول به شدت مورد تاکید است گفت: بعضا انتقاداتی بر روش ارزیابی توصیفی وارد می شود و برخی خانواده ها در برابر آن مقاومت می کنند اما روش توصیفی می تواند اضطراب را از دانش آموز بگیرد و زمینه های رشد را در وی ایجاد و این تفاوت های فردی را لحاظ کند در واقع هر دانش آموز با خودش مقایسه می شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره نحوه انتقال مفاهیم به کودکان در مقطع ابتدایی و حجم بالای حفظیات گفت: فازاول تغییرات در مقطع ابتدایی بر اساس سند تحول به پایان رسیده است و اصلاحات لازم بر روی آن اعمال می شود. مفاهیمی چون آموختن برای بکار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن در محتوای درسی مورد توجه است.

فانی ادامه داد: تغییرات تا پایه نهم انجام شده و کلاس دهم برای اولین بار از سال آینده مستقر می شود.

وی همچنین درباره وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان و مشکلات بودجه ای این وزارتخانه گفت: برای پرداخت پاداش بازنشستگان ۱۰۵۰ میلیارد تومان نیاز داشتیم که تامین شده و ظرف یک هفته آینده به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

فانی همچنین درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی اظهار کرد: ۱۲ هزار نیروی قراردادی داریم که امیدواریم بزودی تبدیل وضعیت آنها انجام شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا