میل عظیم مردم برای مشارکت در انتخابات

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فضای انتخاباتی کشور هنوز سرد است و شور و شوق معمول در ایام انتخابات در سطح شهرها دیده نمی‌شود؟ گفت: من چنین احساسی ندارم؛ البته پس از حوادث ‌سال ٨٨ حضور خیابانی در ایام انتخابات از رونق افتاده است. تجربه سال ٩٢ نیز نشان داد مردم …

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فضای انتخاباتی کشور هنوز سرد است و شور و شوق معمول در ایام انتخابات در سطح شهرها دیده نمی‌شود؟ گفت: من چنین احساسی ندارم؛ البته پس از حوادث ‌سال ٨٨ حضور خیابانی در ایام انتخابات از رونق افتاده است. تجربه سال ٩٢ نیز نشان داد مردم ترجیح می‌دهند انتخاب خود را با رأی دادن اعلام کنند نه با شعار دادن در خیابان و حضور در میتینگ‌های انتخاباتی. بهتر است در ایام پیش از برگزاری انتخابات به نظرسنجی‌های علمی توجه کنیم نه تحلیل‌های شخصی.

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌ها هم حکایت از یک میل عظیم برای مشارکت در انتخابات دارد. به عنوان مثال در آخرین نظرسنجی ایسپا که در تاریخ ٣و٤ اسفند انجام شده ٣٩,٦‌درصد نمونه آماری در تهران اعلام کرده‌اند كه قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند و ١٧.٤‌درصد گفته‌اند به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند؛ این حکایت از احتمال بالای مشارکت حدود ٥٧‌درصدی در تهران دارد؛ این مقدار ابراز تمایل به مشارکت در انتخابات خبرگان و مجلس در تهران آن هم چهار روز مانده به انتخابات خود یک رکورد است. البته در این‌گونه نظرسنجی‌ها تمایلات مردم به نامزدهای انتخاباتی نیز با دقت ارزیابی می‌شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری درباره عملکرد صداوسیما در دعوت از مردم به انتخابات گفت: دوستان ما در صداوسیما به‌رغم مشکلات بودجه‌ای برنامه‌های متعددی را برای ایام انتخابات تدارک دیده‌اند. این برنامه‌ها بیشتر با هدف بصیرت‌افزایی و مبارزه با احتمال بروز یک فتنه دیگر (مجلس ششم یا ٨٨) در انتخابات پیش رو طراحی شده است. زیرنویس‌های شبکه خبر این روزها به جای اخبار فوری، تحلیل‌های انتخاباتی ارایه می‌کند و رهنمودهای سیاسی می‌دهد حتی کار را به جایی رسانده که به جای تشویق مردم به مشارکت فعال در انتخابات، رسما زیرنویس می‌کند و به همراه با یک جریان سیاسی تندرو بی‌محابا اتهام می‌زند که گویا طرفداران دولت به دنبال مجلس ششم هستند. متاسفانه حضور پررنگ برخی افراد بازنشسته در شبکه خبر که خود را متولی اداره امور کشور می‌دانند و مدعی هستند می‌توانند روسای‌جمهور را با ویلچر روانه کنند بر نقش ملی صداوسیما سایه افکنده است. به‌هرحال انتخابات تمام می‌شود ولی آثار اعمال ما باقی می‌ماند. این‌که این‌گونه برنامه‌ها علاوه بر آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی چه نقشی در حساس‌سازی و بسیج‌گری اجتماعی دارد هنوز قابل ارزیابی نیست.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا