احتمال افزایش میزان مشارکت تا فردا

آخرين نظرسنجي خود را پيش از انتخابات در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه سوم و چهارم اسفند ماه در تهران انجام داده است. اين نظرسنجي از افراد ١٨ سال به بالاي تهران و از طریق انتخاب مردم در ميادين مهم تهران انجام شد. ٥٧  درصد پاسخگويان چنين برداشت كرده‌اند كه مردم در حد زياد (٤٧ درصد) …

آخرين نظرسنجي خود را پيش از انتخابات در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه سوم و چهارم اسفند ماه در تهران انجام داده است. اين نظرسنجي از افراد ١٨ سال به بالاي تهران و از طریق انتخاب مردم در ميادين مهم تهران انجام شد.

٥٧  درصد پاسخگويان چنين برداشت كرده‌اند كه مردم در حد زياد (٤٧ درصد) و خيلي زياد (١٠ درصد) در انتخابات شركت مي‌كنند. اين پرسش غیر مستقیم از مردم؛ به نحوي بازتاب‌دهنده خواست و گرايش خود فرد به شركت نيز هست. تنها ١٨ درصد معتقد بوده‌اند كه مردم كم و خيلي كم شركت مي‌كنند. هنگامی كه بطور مستقیم پرسيده شد تصميم خودتان چيست، ٤٠ درصد اظهار داشته‌اند قطعاً شركت مي‌كنند و ١٧ درصد هم گفته‌اند به احتمال زياد شركت مي‌كنند. در مقابل ١٥ درصد هنوز تصميم نگرفته بودند و ۵ درصد احتمال كمي به شرکت داده‌اند و ٢٣ درصد نيز اظهار داشته‌اند كه قطعاً شركت نمي‌كنند.

مطابق تجربيات قبلي دو مورد اول را كمابيش می‌توان معادل ميزان مشاركت واقعي در روز انتخابات دانست كه در اينجا ٥٧ درصد مي‌شود. البته اين رقم براي تهران بسيار بالاست و معادل حدود ٤ ميليون شركت‌كننده خواهد بود. حتي اگر اين رقم به ٥٠ درصد هم برسد، بسيار مهم و در نتیجه‌گیری و شکست لیستها اثرگذار است.

دعوت مراجع عظام از مردم برای شرکت در انتخابات

در همین حال برخی از مراجع نظام با انتشار بیانیه‌هایی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند. آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر حضور مردم در انتخابات گفت: همانطور که راهپیمایی ٢٢ بهمن پشت دشمن را لرزاند باید بار دیگر پشت دشمن را در انتخابات هفتم اسفند ماه بلرزانیم، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی کار مهمی است و شرکت در انتخابات وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است و اگر در آن شرکت کنیم قوت و قدرت ما حفظ می شود.

آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در این زمینه گفت: همه کسانی که صلاحیت قانونی دارند باید به عنوان وظیفه دینی، ملی و اجتماعی در انتخابات حضور یابند.وی عنوان کرد: بر ما لازم است که در دنیا عظمت و بیداری خود را نشان دهیم و باید همه مردم ایران در این انتخابات شرکت کنند و هر کسی که صلاحیت قانونی برای رأی دادن دارد باید حضور پیدا کند.

آیت الله جعفر سبحانی از دیگر مراجع تقلید نیز بر حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه تاکید کرد و گفت: امیدوارم مردم ایران همانند اجتماع شکوهمند ٢٢ بهمن ،در انتخابات هفتم اسفندماه نیز شرکت و بدون توجه به هیاهوها ، دقت کنند و افراد واجد شرایط را برگزینند.

آیت الله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید نیز برحضورپرشور، حماسی وعقلی مردم همراه با انتخاب اصلح تاکید کرد. وی با اشاره به انتخابات پیش رو برحضورپرشور، حماسی و عقلی همراه با انتخاب اصلح از روی دانش، تفکر و عقل عملی مردم تاکید کرد و گفت: همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند و افرادی را به مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بفرستند که بتوانند پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی اش برسانند.

آیت الله علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید نیز گفت: در این برهه از زمان که دشمنان کشور و دین، دندان تیز کرده و با بوق‌های تبلیغاتی برای منحرف کردن اذهان مردم همت گمارده‌اند، ملت با حضور هر چه بیشتر و زیبا تر در این دو انتخابات شرکت کنند.

در همین حال، سیدحسن خمینی با دعوت از مردم برای حضور مسئولانه در پای صندوق های رأی در انتخابات ۷ اسفند، گفت : اگر امروز جامعه خودمان را به غفلت بگذرانیم، نسل آینده را ده ها پله عقب برده‌ایم. آن قدر که ما وظیفه داریم این است که به همه بگوییم و خودمان نیز شرکت کنیم و همه را تشویق کنیم.

وی در این پیام تصویری با بیان این مطلب که در انتهای همین هفته یک انتخابات مهم داریم، افزود: انتخابات و رأی‌دادن هم یک وظیفه و هم یک حق است. این حق رأی را که یکی از مواریث به جا مانده از ارزش های بنیادین و آرمان های انقلاب است، در پای صندوق های رأی پاسداری کنید.

یادگار امام راحل تصریح کرد: آن قدر هم که شما وظیفه دارید از آن ها بخواهید و مجابشان کنید. راه درست ایفای وظیفه نسبت به گذشتگان، امروزیان و فرداییان و شرکت مسئولانه در این امر مهم است.

سید حسن خمینی تاکید کرد: اعتماد به باور مردم، اعتماد به فهم مردم و اعتماد به اینکه آنها گول نمی خورند، گمراه نمی شوند و فریب نمی خورند و حقیقت بالاخره منکشف می‌شود، هم آرامش بخش است و هم امیدزاست و هم یک امر حقیقی است.

یادگار امام ادامه داد: ممکن است ما مظلوم واقع شویم، ولی نباید ظلم را توجیه کرد، ظلم را نباید به هیچ عنوان پذیرفت و باور کرد؛ باید همواره به این متنبه بود که ظلم، ظلم است و اشکال، اشکال است و غلط، غلط است ولو با هزار حرف مطلا نوشته شود؛ ولو با هر بزک و زیورآلات تزیین شود.

سید حسن خمینی افزود: گذشتن از حق شخصی، جایی که منجر به این شود که دیگران اصل حق شما را منکر شوند، این کرامت نیست، این بزرگواری نیست، این انظلام است و انظلام گناه است. وی یادآور شد: یک نکته و درس خوب از امام یاد بگیریم که به باور مردم اعتماد داشته باشید. مطمئن باشید هیچ کس نمی تواند همه مردم را برای هیشه فریب بدهد؛ شما کار درست را انجام بدهید ، مردم می فهمند.

در پایان این پیام تصویری آمده است: «سیاست عرصه واقعیت هاست، نه حقیقت ها؛ در انتخابات پیش رو واقعیت را باید پذیرفت. تنها و تنها بدان امید که به زیباتر کردن و نزدیک تر کردن آن به حقیقت کمک کرده باشیم، همه با هم همدوش در انتخابات خبرگان و مجلس به بهترین لیست رأی بدهیم.»

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا