حال غزالی بهتر است +عکس

چندی پیش خبرنگار ما در بازدیدی از این شهرک سینمایی، از وضعیت نامناسب آن خبر داده بود؛ مشکلی که در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد اصلاح شده و بازدید دوباره خبرنگار ایسنا از غزالی و گفت‌وگو با مدیر شهرک هم حکایت از این اتفاق داشت. مدیر شهرک سینمایی غزالی در این گفت‌وگو از علت وجود …

چندی پیش خبرنگار ما در بازدیدی از این شهرک سینمایی، از وضعیت نامناسب آن خبر داده بود؛ مشکلی که در هفته‌های اخیر به نظر می‌رسد اصلاح شده و بازدید دوباره خبرنگار ایسنا از غزالی و گفت‌وگو با مدیر شهرک هم حکایت از این اتفاق داشت.

مدیر شهرک سینمایی غزالی در این گفت‌وگو از علت وجود برخی بناهای تخریب شده شهرک، چرایی عم تخریب یا تعمیر آنها و تاثیر بازدیدکنندگان بر روی میزان نظافت و سلامت لوکیشن‌های این شهرک سینمایی مطالبی را مطرح کرد.

به پیشنهاد مدیر شهرک سینمایی «غزالی»، به جای آنکه در اتاق بنشینیم و از شهرک سینمایی حرف بزنیم، به داخل لوکیشن‌ها رفتیم و ضمن بازدید، درباره‌ی وضعیت شهرک که می‌گفت این روزها نسبتاً مناسب است، صحبت کردیم.

بازدیدمان از شهرک سینمایی با لوکیشن‌های سریال «معمای شاه» آغاز شد و با گذر از لوکیشن‌های در حال ساخت (خیابان انقلاب و میدان ژاله) به «کوفه»، «اورشلیم»، «سامان» و «رصدخانه» رسیدیم که در نهایت با دیدن لوکیشن‌های جدیدی که در ساختمان شهرداری و سوله‌ها واقع شده بود، به این بازدید پایان دادیم.

این بار حال شهرک سینمایی «غزالی» بهتر بود؛ دیگر در لوکیشن‌های شهر «کوفه» و «سامان» خبری از تل‌های انباشته شده زباله نبود؛ در شهر «سامان» که برای سریال «کلاه پهلوی» ساخته شده بود را بسته و برای برخی از لوکیشن‌ها هم یک متصدی در نظر گرفته بودند. آن روز شهرک سینمایی تمیزتر شده و برای بازدیدکنندگان‌ شرایط بهتری را به وجود آورده بودند؛ بازدیدکنندگانی که برای داشتن شهرکی سینمایی درخور کشورمان، به همراهی آنها هم نیاز است اما متاسفانه همچنان با یک نگاه اجمالی هم می‌توان یادگاری‌هایشان را روی دیوارهای لوکیشن‌های شهرک سینمایی دید.

تمیز بودن شهرک سینمایی قدم بسیار مهمی است، اما همچنان این سوال باقی است که تکلیف لوکیشن‌های تخریب شده و خطراتی که برای بازدیدکنندگان شهرک سینمایی به دنبال دارند، چه می‌شود؛ اینکه اگر این شهرک جنبه گردشگری دارد، چرا به آن چندان که باید رسیدگی نمی‌شود و اگر غیر از این است، چرا درهای آن را نمی‌بندند تا از وقوع خطرات احتمالی برای بازدیدکنندگان جلوگیری شود؛ سوالاتی است که هنوز پاسخ مشخصی به آن‌ها داده نشده است.

سید حسن بطحایی – مدیر شهرک سینمایی غزالی – با اشاره به لوکیشن‌های ماندگار این شهرک، اظهار کرد: در شهرک سینمایی برای تولید آثار نمایشی دو نوع دکور ساخته و بهره‌برداری می‌شود؛ دسته اول دکور‌های ماندگاری هستند که با سازه‌های محکم و پایدار ساخته شده‌اند و مورد استفاده پروژه‌های مختلف قرار می‌گیرند؛ دسته دوم هم شامل دکورهایی می‌شود که با وسایل دکورهای سبک و ارزان قیمت ساخته شده‌اند و با گذشت زمان و شرایط نامساعد آب ‌و هوا به مرور زمان تخریب می‌شوند.

او ادامه داد: بازسازی دکورهایی که ماندگار نیستند به هیچ وجه برای شهرک سینمایی مقرون به صرفه نیست؛ برای مثال لوکیشن شهر «کوفه» که در سال‌های ۶۸ الی ۷۰ ساخته شد، به مرور زمان قسمت‌هایی از آن تخریب شده‌اند؛ البته این دکورها اگر مورد استفاده و نیاز کارگردانی باشد، به صورت جزئی تعمیر و برای فیلم‌برداری آماده می‌شوند.

او متذکر شد: در برخی پروژه‌ها تعداد کثیری از هنروران که گاهی تعدادشان به مرز ۱۰۰۰ نفر می‌رسند، از صبح تا پاسی از شب در اختیار پروژه فیلم‌برداری هستند؛ بسیار طبیعی است که حضور این تعداد از افراد که همگی هم از ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند در نگاه اول محیط ۲۷ هکتاری شهرک را کثیف و بی‌نظم نشان می‌دهد؛ با این وجود همکاران زحمتکش و پرتلاش خدماتی شهرک در اولین فرصت ممکن، نظافت می‌کنند و روزانه حداقل دو نیسان زباله از شهرک خارج می‌شود.

مدیر شهرک سینمایی «غزالی» با اشاره به جنبه بازدیدی این شهرک خاطرنشان کرد: لوکیشن‌هایی که در اختیار پروژه سینمایی یا سریال هستند، اجازه بازدید ندارند ولی بازدید از دیگر لوکیشن‌ها بلامانع است؛ البته لوکیشن‌های جدید مانند میدان بهارستان، خیابان ولیعصر، میدان منیریه، میدان ژاله، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران و… بعد از اتمام فیلم‌برداری به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد.

بطحایی در ادامه سخنانش بازدیدکنندگان شهرک سینمایی را خطاب قرار داد و گفت: بازدیدکنندگان گرامی خواهشمندم این مکان را به عنوان یک میراث فرهنگی از آن خود بدانند و در حفظ، نگهداری و نظافت این مکان هنگام بازدید نهایت مساعدت و همکاری را با مسوولان شهرک داشته باشند و از یادگاری نوشتن، شکستن درها و … خودداری کنند.

او با بیان اینکه به طور کلی سیاست شهرک سینمایی بر این است که کل لوکیشن‌های در خال ساخت را ماندگار بسازد، افزود: ما نمی‌توانیم لوکیشن‌های غیر مندگار شهرک را خراب کنبم، چراکه برخی از لوکیشن‌های قدیمی مثل «کوفه» همچنان مورد استفاده برخی از کارگردان‌های تلویزیونی و سینمایی هستند.

بطحایی با بیان اینکه به طور کلی سیاست سازمان صداوسیما بر این است که کل لوکیشن‌های در حال ساخت را ماندگار سازد، افزود: ما نمی‌توانیم لوکیشن‌های غیرماندگار شهرک را تخریب کنیم؛ چرا که برخی از لوکیشن‌های قدیمی مثل «کوفه» همچنان مورد استفاده برخی از کارگردان‌های تلویزیونی و سینمایی هستند؛ زمانی می‌شود یک لوکیشن را کاملاً تخریب کرد که پروژه‌ای آن را خراب و به جای آن لوکیشن جدیدی احداث کند.

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

 

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

 

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

حال غزالی بهتر است + عکس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا