سرافراز از «کیمیا» تقدیر کرد

محمد سرافراز در این مراسم که عصر سه‌شنبه ۴ اسفند در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، تصریح کرد: فیلمنامه قوی باید از دو ویژگی مانند دو بال برای پرواز برخوردار باشد، یکی داستان قوی و جذاب و دیگری مضمون و جهت‌گیری درست داستان که نبودن هر کدام موجب عدم توفیق کار نمایشی می‌شود. وی با …

محمد سرافراز در این مراسم که عصر سه‌شنبه ۴ اسفند در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، تصریح کرد: فیلمنامه قوی باید از دو ویژگی مانند دو بال برای پرواز برخوردار باشد، یکی داستان قوی و جذاب و دیگری مضمون و جهت‌گیری درست داستان که نبودن هر کدام موجب عدم توفیق کار نمایشی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در فیلمنامه‌ها صرفا به یکی از این دو ویژگی پرداخته شود اثرگذاری مطلوبی نخواهد داشت، گفت: اگر فیلمنامه، داستان قوی داشته باشد اما مخاطب را دچار یأس و ناامیدی کند، از دیدگاه رسانه ملی فیلمنامه‌ای مردود است و در مقابل اگر فیلمنامه‌ای ضمن برخورداری از داستان قوی، تحول و امید را به مخاطب القا کند فیلمنامه‌ای خوب و متناسب با اهداف رسانه ملی تلقی خواهد شد.

وی با تأکید بر دغدغه مسئولان صداوسیما در زمینه جذابیت داستان‌ کارهای نمایشی گفت: در زمینه کارهای نمایشی، محتوا و موضوعاتی که در فیلمنامه نظیر موضوعات اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی و دینی مطرح می‌شود، اولویتی است که ضمن جذابیت کار باید به آن توجه کرد و سریال خوب می‌تواند مفاهیم درست اخلاقی، سبک زندگی، حجاب و نظیر آن را با شخصیت‌پردازی درست نمایش دهد.

سرافراز با تاکید بر اینکه گروهی از نویسندگان باید در نویسندگی مجموعه‌های بلند مشارکت داشته باشند، گفت: در کارهای بلند، نویسنده اصلی ذهنیت و خلاقیتی دارد که داستان را پایه‌ریزی می‌کند و گروهی از نویسندگان می‌توانند کمک کنند کار قوام و تداوم یابد.

نوشته های مشابه

وی یک از ضعف‌های اصلی کارهای نمایشی را ضعف فیلمنامه دانست.

رئیس صداوسیما در ادامه اظهار کرد: نقطه اوج سریال «کیمیا»، فصل دفاع مقدس آن بود که حال و هوای روزهای دفاع مقدس و اشغال خرمشهر را به تصویر کشید و برای نسلی که آن روزها را تجربه کرده بودند به عنوان یادآوری خاطرات آن روزها بود و به نسل امروز نیز گوشه‌ای از تلاش مردم برای دفاع از این شهر را نشان داد.

وی با بیان خاطره‌ای از روزهای شکست حصر آبادان گفت: درآن روزها بارها کنار رودخانه خرمشهر می‌رفتیم و آرزو می‌کردیم خرمشهر آزاد شود.

وی افزود: روزی که حصر آبادان شکسته شد، من با ماشین استیشن به میان دشتی رفتم و گروهی از عراقی‌ها که از ترس خود را تسلیم می‌کردند، سوار خودرو شده و به اسارت نیروهای ما درآمدند.

سرافراز با اشاره به رضایت مخاطبان و جذابیت سریال «کیمیا» گفت: این سریال نشان داد ما می‌توانیم در بستر یک داستان خوب، گفتمان انقلاب و دفاع مقدس را به روشی غیرمستقیم تبیین کنیم و بدون شعارزدگی، ارزش‌های انقلاب را ترویج کنیم.

وی با یادآوری اولین نشست خود با دست‌اندرکاران این سریال گفت: همانطور که در آن جلسه پیش‌بینی کردیم این سریال با محوریت یک زن در سه نقش دختر، همسر و مادر، مخاطبان بسیاری را جذب کرد، طوری که ساعت پخش آن در شبکه دو برای دیگر سریال‌ها تثبیت شد.

رئیس صداوسیما با قدردانی از تلاش تمام دست‌اندرکاران و عوامل این سریال گفت: بازتاب‌های خوب این سریال نشان داد که عوامل آن با عشق کار کردند و این عشق موجب توفیق کارها شد.

سرافراز در پایان با قدردانی از خانواده شهید باقری، از شهدای مدافع حرم که در مراسم حضور داشتند، یادآور شد: امنیت کشور نتیجه جانفشانی‌های شهدای عزیز است و خانواده شهدا چشم و چراغ ملت ایران هستند.

بر اساس این گزارش، علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیما نیز در این نشست با قدردانی از عوامل این سریال، حضور آنان در این نشست را نشانه اهمیتی دانست که دست‌اندرکاران آن برای سریال قائل بودند.

وی از حمایت‌های معنوی و مادی رییس سازمان از این سریال قدردانی کرد و گفت: این سریال در اوج مشکلات مالی سازمان با حمایت‌های دکتر سرافراز توانست در جلب نظر مخاطبان موثر باشد.

وی همچنین از مجموعه مدیران و مسئولانی که از این سریال حمایت کردند و همچنین معاون پیشین سازمان تشکر کرد.

معاون سیما پرداختن به موضوعاتی نظیر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ارزش‌هایی نظیر حجاب و خانواده را از نقاط قوت سریال «کیمیا» برشمرد و گفت: حفظ چارچوب درام در کارهای نمایشی و ضعف نویسندگان در این زمینه، موضوعی است که همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند و رسانه ملی نیز تلاش می‌کند ضعف‌های خود را در این زمینه اصلاح کند.

وی با طرح برخی انتقادهایی که به این سریال وارد شده است، اظهار کرد: عدم پرداختن به نقش روحانیت در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و تکاوران نیروی دریایی در دفاع از خرمشهر در تهاجم دشمن و گریم نامتناسب قهرمان سریال از نقدهایی بود در رسانه‌ها برای این سریال مطرح شد.

نعمتی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما نیز که در این نشست اجرای برنامه را بر عهده داشت، تصریح کرد: این سریال به عنوان طولانی‌ترین سریال، اولین تجربه سازمان در تولید سریال‌های بلند قسمت است که دارای نقاط قوت بسیاری است.

وی از بازی خوب هنرمندانی نظیر رضاکیانیان، محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، مهدی پاکدل، پوریا پورسرخ و گلوریا هاردی به عنوان نقاط قوت سریال یاد کرد و گفت: سریال کیمیا خانواده‌ای سالم را به تصویر کشید، ارزش‌های اصیل انقلاب را یادآوری کرد و لذت مرور خاطرات تاریخی مردم را در دوران انقلاب و دفاع مقدس فراهم کرد.

وی افزود: قصه پرفراز و نشیب و پرتعلیق سریال که قلابش در ذهن مخاطب گیر می‌کند و او را تا انتهای قصه پیش می‌برد، از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال است.

نعمتی بسترسازی سریال برای گفت‌وگوی بین نسلی را از دیگر نقاط قوت سریال برشمرد و گفت: این سریال توانسته در بستر ساختاری دراماتیک، با رعایت چارچوب‌های نمایش ارزش‌های انقلابی را صورت‌بندی و منتقل کند.

وی عدالت، همدلی، روحیه جمعی، ایثار و شهادت، ایمان و آزادی را از ارزش‌هایی برشمرد که در این سریال به آن پرداخته شد.

نعمتی گفت: سریال کیمیا با نقدهای مختلفی در فضای رسانه‌ای همراه بود که هم جنبه مثبت و هم منفی داشتند.

وی وجود این نقدها را نشانه دیده‌شدن و استقبال مخاطبان سریال دانست که خود توفیق بزرگی است.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال نیز با ارائه توضیحاتی در زمینه نقدهای مطرح‌شده گفت که در بخشی از دیالوگ‌های بازیگران فصل خرمشهر در سریال هم به موضوع تکاوران نیروی دریایی ارتش و نقش آنها پرداخته شد و گریم تمام بازیگران فقط مطابق نظر گریمور سریال بود و تابع هیچکدام از بازیگران نبود.

جواد افشار نیز ضمن قدردانی از عواملی که او را در کارگردانی سریال یاری کرده بودند از حمایت‌های رئیس و مسئولان رسانه ملی از این سریال تشکر کرد.

مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده سریال نیز گفت: حدود پنج ماه در خانه‌های مردم بودن، توفیق بزرگی بود که با کمک این سریال حاصل شد.

آزیتا حاجیان بازیگر نقش مهری در این نشست از نگاه باز مسئولان رسانه ملی به این سریال و سعه صدر آنها برای پخش تمام سکانس‌های آن قدردانی کرد و گفت: چنین رویکردی توانست این سریال را نزد مخاطبان باورپذیرتر کند.

وی ابراز امیدواری کرد که چنین رویکردی استمرار یابد و نویدبخش تولید مجموعه‌هایی باشد که مخاطب بتواند با آن همذات پنداری کند و خود را در میان داستان ببیند.

مهراوه شریفی‌نیا بازیگر نقش «کیمیا» نیز با تأیید نظرهای مادرش از سعه صدر مسئولان در پخش تصاویری که دو سال از عمر او را به خود اختصاص داده بود تشکر کرد.

رضا کیانیان که در این سریال در نقش مشفق بازی کرده بود نیز در این نشست با اشاره به چارچوب دراماتیک این سریال که بر پایه موضوع عشق شکل گرفته بود، گفت: امیدوارم سیما با رعایت قواعد درام به جلال و شکوه گذشته بازگردد.

وی با قدردانی از همراهی مردم خونگرم و میهمان‌نواز آبادان و خرمشهر به ویژه اهالی «کوی بهروز»، یادآور شد: این همراهی نقش بسیار مهمی در به تصویر کشیدن صحنه‌های مربوط به دفاع مقدس داشت که جا دارد از آنها یاد و قدردانی شود.

گلوریا هاردی بازیگر نقش آزاده نیز با همان لهجه نقش خود در سریال گفت: در این نشست خود را در میان خانواده‌ام حس کردم.

وی با بیان اینکه زمانی که در این سریال وارد داستان شدم سریال در دو فصل قبل مخاطبش را جذب کرده بود، خاطرنشان کرد: بازی در سریال کیمیا اتفاق مهمی بود که در زندگی هنری‌ام رخ داد.

وی سپس با بیان اینکه پس از بازی در این سریال دیگر لازم نیست در صف خرید بایستد خنده را بر لب مهمانان نشست، نشاند.

مهدی سلطانی نیز وظیفه اصلی رسانه را سرگرم کردن مخاطبان دانست که باید در تولید سریال‌های بلندمدت مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست از خانواده شهید باقری از شهدای حرم که در نشست حضور داشتند، به پاس فداکاری و از جان‌گذشتگی‌هایی که شهدای حرم در دفاع از حریم ولایت داشته و به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند، قدردانی شد.

یادآور می‌شود دختر کوچک شهید باقری که در این مراسم حضور داشت و به علت علاقه به سریال «کیمیا»، بخش‌هایی از دیالوگ‌های آن را نیز حفظ بود، جایزه‌ای را از گلوریا هاردی که در سریال کیمیا پدر و مادرش به شهادت رسیده بودند، دریافت کرد.

در پایان برنامه از دست‌اندرکاران سریال جواد افشار کارگردان، محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده، زهرا پارسافر نویسنده مهراوه شریفی‌نیا (در نقش کیمیا)، آزیتا حاجیان (مادر کیمیا)، حسن پورشیرازی (نقش فرخ)، پوریا پورسرخ (در نقش آرش)، مهدی پاکدل (نقش پیمان)، رضا کیانیان (نقش مشفق)، نیکی کریمی (نقش محبوبه)، مهدی سلطانی (نقش شهرام)، محمدرضا شریفی‌نیا، سودابه بیضایی، میرطاهر مظلومی، امیرحسین آرمان، محمدعلی شادمان، گلاره عباسی، رضا توکلی، سوگل طهماسبی، گلوریا هاردی، فخرالدین صدیق شریف، زهرا سعیدی، سیدمهرداد ضیایی، حسن هندی، فرید سجادی حسینی سرپرست گروه کارگردانی، علیرضا رنجبران مدیر تصویربرداری، فرشید رئوفی مدیر تولید، خشایار موحدیان تدوینگر، سودابه سعیدنیا تدوینگر، فرشید احمدی مدیر صدابرداری، محمدرضا شجاعی مشاورهنری، علیرضا قربانی خواننده، آرمان موسی‌پور آهنگساز، داود باقری دستیار کارگردان، سجاد طباطبایی دستیار تهیه‌کننده و راضیه جباری روابط عمومی با اهدای لوح قدردانی شد.

سرافراز همچنین در پایان این نشست از پورمحمدی معاون سیما و صدیقی رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نیز قدردانی کرد.

در این نشست، گرجی رئیس حوزه ریاست، جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، طائب مدیر دفتر رئیس صداوسیما و برخی دیگر از مدیران شبکه دو نیز حضور داشتند.

سریال «کیمیا» مجموعه‌ای ۱۱۰ قسمتی بود که از آغاز فصل پاییز تا ۲۰ بهمن روی آنتن رفت.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا