چرا بوتاکس«نه»

توقعتان را منطقی کنید ژنتیک هم نقش مهمی در ایجاد چین و چروک ایفا می‌کند تا جایی که پوست برخی افراد در سنین پایین دچار چروک شده و به بوتاکس نیاز پیدا می‌کنند در حالی‌که افراد دیگر با وجود سنین بالا هنوز جوان هستند. معمولا می‌توانید این قضیه را در افراد نزدیک خانواده خود جست‌وجو …

توقعتان را منطقی کنید

ژنتیک هم نقش مهمی در ایجاد چین و چروک ایفا می‌کند تا جایی که پوست برخی افراد در سنین پایین دچار چروک شده و به بوتاکس نیاز پیدا می‌کنند در حالی‌که افراد دیگر با وجود سنین بالا هنوز جوان هستند. معمولا می‌توانید این قضیه را در افراد نزدیک خانواده خود جست‌وجو کنید.

کافی است به پوست نزدیک‌ترین افراد خانواده خود نگاهی بیندازید و سن‌شان را نیز در نظر داشته باشید. به این ترتیب تا حدودی می‌توانید به استعداد ژنتیکی خود برای چین و چروک پوست پی ببرید.

اگر ژنتیک تنها عاملی باشد که چین‌های صورت‌تان را به وجود آورده تقریبا راهی برای پیشگیری از آن ندارید اما معمولا این‌طور نیست و چند عامل دست به دست هم می‌دهند. در این صورت مهم‌ترین کاری که از دست‌تان برمی‌آید این است که تاثیر عوامل دیگر را به حداقل برسانید.

صابون‌تان را «آپدیت» کنید!

شست‌وشوی روزانه پوست با صابون یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید برای حفظ جوانی و کمک به پیشگیری از چروک پوست انجام دهید. توجه کنید حتما باید پوست خود را بشناسید و صابون مناسب را تهیه کنید. اگر از صابونی که مناسب پوست‌تان نیست، استفاده کنید برعکس عمل خواهید کرد و به پیری پوست‌تان سرعت می‌دهید؛ مثلا پوست‌های خشک بر اثر استفاده از صابون‌های نامناسب، خشک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

پوست‌های چرب بیشتر مستعد جذب آلودگی هوا هستند؛ بنابراین این افراد باید حداقل دوبار در روز شست‌وشو انجام دهند. نسل جدیدی از شوینده‌های پوست با نام «پن» به بازار آمده که اگر پوست بسیار خشک و حساسی دارید، می‌توانید از آن برای پاک کردن پوست‌تان استفاده کنید. پن خاصیت قلیایی ندارد و در مقایسه با صابون، آسیب کمتری وارد می‌کند. پن‌ها هم به صورت جامد و هم مایع در بازار وجود دارند که برای پوست‌های خشک گزینه مناسب‌تری هستند.

از کرم‌ها انتظار معجزه نداشته باشید

کرم‌های دور چشم هم اغلب سه کاره هستند؛ یعنی ضدچروک، ضدتیرگی و ضدپف. به طور کلی نباید از کرم‌های دورچشم انتظار معجزه داشته باشید؛ حتی از کرم‌هایی که مبالغ بسیار زیادی برای ‌شان می‌پردازید نباید توقع کار بسیار بزرگی داشته باشید. این کرم‌ها باعث آبرسانی به پوست اطراف چشم و تا حدودی بهتر شدن چروک‌های دور چشم می‌شوند. برای مشکلات دیگر مثل تیرگی و پف و چروک‌های عمیق‌تر باید به پزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از چین و چروک از ۲۰ تا ۲۵ سالگی می‌توانید از کرم‌های دور چشم برای آبرسانی به پوست این ناحیه از صورت استفاده کنید. هنگام استفاده از کرم دور چشم حواس‌تان باشد که آن را زیاد به اطراف چشم‌تان نزدیک و به داخل چشم‌تان وارد نکنید. ضدآفتاب دورچشم هم محصولی است که در بازار وجود دارد و حتما باید از آن استفاده کنید. اگر تا به حال کرم ضدآفتاب صورت‌تان را به اطراف چشم‌تان زده‌اید و حساسیتی برای‌تان ایجاد نشده، می‌توانید از همان محصول برای دور چشم‌تان هم استفاده کنید.

به آفتاب پشت کنید

مراقبت از پوست باید از همان ابتدای کودکی حتی از شش‌ماهگی آغاز شود. از مهم‌ترین عواملی که سبب چین و چروک و پیری پوست می‌شود، اشعه خورشید است. توصیه می کنیم هر روز و روزی حداقل دوبار از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید تا چروکیدگی پوست‌تان را به تاخیر بیندازید؛ حتی توصیه می‌کنیم که برای کودکان هم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

سفیدپوست‌ها توجه کنند

برخی از انواع پوست به خودی خود آسیب‌پذیرتر هستند؛ مثلا پوست‌های سفید در برابر کک و مک، چروک، سرطان، اشعه خورشید و… آسیب‌پذیرترند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به علاوه پوست‌های خشک نیز به مراقبت بیشتری احتیاج دارند.

AHA موجود در کرم‌ها را دریابید!

کرم‌های شب که اغلب خاصیت لایه‌برداری دارند، گزینه مناسبی هستند که نیاز شما را به بوتاکس به حداقل می‌رسانند. کرم‌های لایه‌بردار عمدتا یا حاوی ترکیبات ویتامین Aهستند یا اسیدهای میوه را در ترکیب خود دارند. در توصیه‌های زیبایی معمولا برای پیشگیری از چین و چروک پوست استفاده از ماسک‌های میوه توصیه می‌شود.

کدام محصول را بخرید؟

برای‌ خرید انواع کرم‌های لایه‌بردار، مرطوب کننده و… باید حتما به نوع پوست خود توجه داشته باشید. فروشگاه‌ها معمولا محصولی را به شما معرفی می‌کنند که آن را موجود دارند یا گران‌تر است. گران بودن حتما به معنای کیفیت بهتر نیست. گاهی یک کرم ساخت کشور خودمان تاثیری دارد که کرم‌های خارجی از آن بی‌بهره هستند. به همین دلیل با توجه به برخی نکات می‌توانید خودتان محصول مناسب پوست‌تان را انتخاب کنید. اگر پوست‌تان چرب است از کرم‌هایی استفاده کنید که فقط خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند و چرب نیستند. برای پوست‌های خشک بهتر است که درصد چرب بودن کرم بیشتر باشد تا خشکی پوست جبران شود.

حتی کودکان هم لازم است از مرطوب‌کننده مخصوص این سنین استفاده کنند. به علاوه از محصولاتی استفاده کنید که روی آن کلمه AHA نوشته شده و به درصد آن هم توجه کنید. هرچه درصد AHA بیشتر باشد، قدرت لایه‌برداری آن بیشتر است. اگر پوستی خشک، شکننده و حساسی دارید باید از کرم‌های با درصد AHA پایین‌تر استفاده کنید. کرم‌های شب باعث آبرسانی به پوست و بهبود چروک‌های ریز می‌شوند که این کرم‌ها هم اگر حاوی AHA باشند، مناسب هستند. علاوه بر همه این نکات لازم است بدانید در سنین پایین‌تر باید از کرم‌های ملایم‌تر استفاده شود.

فست فود را ترک کنید

تغذیه سالم مهم‌ترین موضوع برای داشتن پوستی صاف و بدون چروک است. اگر می‌خواهید زمان پیری پوست‌تان را به سنین بالاتر موکول کنید باید تا آنجا که می‌توانید از محصولات ارگانیک، میوه و سبزیجات تازه، انواع سالاد و … استفاده کنید. وقت آن رسیده که خوردن غذاهای فست‌فود، کنسروها، غذاهای حاوی هورمون، نیترات و… را کنار بگذارید و با این کار جوانی پوست خود را تضمین کنید.

۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا