چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟

فیفا نهاد اداره‌ کننده مسائل فوتبال در سطح جهان است. محل استقرار این فدراسیون در زوریخ، سوئیس است و در ۲۱ مه ۱۹۰۴ میلادی بنیان نهاده شد. فیفا مسئول سازماندهی و نظارت بر اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی فوتبال، مخصوصا جام جهانی فوتبال است که از سال ۱۹۳۰ برگزار می‌شود و داری ۲۰۹ عضو است. سال ۲۰۱۵ …

فیفا نهاد اداره‌ کننده مسائل فوتبال در سطح جهان است. محل استقرار این فدراسیون در زوریخ، سوئیس است و در ۲۱ مه ۱۹۰۴ میلادی بنیان نهاده شد. فیفا مسئول سازماندهی و نظارت بر اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی فوتبال، مخصوصا جام جهانی فوتبال است که از سال ۱۹۳۰ برگزار می‌شود و داری ۲۰۹ عضو است.

سال ۲۰۱۵ را می‌توان سال رسوایی برای فیفا نام نهاد. روسای بالاترین نهاد فوتبالی، یکی پس از دیگری متهم به فساد و تبانی شدند و همین باعث شد تا چهره این نهاد بین المللی لکه دار شود و دیگر معدود افرادی پیدا شوند که به فدراسیون بین المللی فوتبال اعتماد داشته باشند. در نظر سنجی که در آستانه انتخابات ریاست فیفا در برلین و لندن انجام شد، نتیجه نشان می دهد ۶۹ درصد از هواداران فوتبال در این دو شهر بزرگ اعتماد خود را به فیفا از دست داده‌اند و این نشان می دهد بالاترین نهاد فوتبال در شرایط خوبی قرار ندارد و نیاز به خانه تکانی اساسی دارد.

وقتی سازمانی با مشکل مواجه می شود، همه انتقادها به طرف اداره کننده آن می‌رود. زمانی که اداره یک شرکت هم با مشکل روبرو می شود، طبیعی است که انگشت اتهام به سوی رییس آن است؛ حتی اگر او هیچ گناهی در این زمینه نداشته باشد.

فیفا که بزرگترین نهاد فوتبالی است به فساد و تبانی متهم شده است و طبیعی است که رییس آن، سپ بلاتر مورد انتقاد قرار می گیرد و باید از کار برکنار شود تا آرامش به این مجموعه و سازمان برگردد. به همین خاطر است که برگزاری انتخابات برای رییس جدید به صورت خاص و خانه تکانی در این نهاد به صورت عام لازم و ضروری است و این همان کاری است که فیفا می خواهد انجام داد.

به انتخابات ریاست فیفا تنها دو روز باقی مانده است. ۲۰۹ عضو این نهاد بین المللی روز جمعه در زوریخ سوییس گرد هم می آیند تا رییس جدید خود را انتخاب کنند. شاید بتوان این انتخابات را مهم ترین انتخابات تاریخ فوتبال جهان دانست. جیانی اینفانتینو که خود یکی از نامزدهای شرکت کننده در انتخابات ریاست فیفا است، اظهار نظر جالبی دارد. او پیش از این گفت: این هفته ای که در آن قرار داریم، مهم ترین هفته ۱۱۲ سال اخیر از تاریخ فیفا است. ۲۰۹ عضو فیفا این اختیار را دارند تا سرنوشت خود و فیفا را رقم بزنند و فوتبال را در مسیر پیشرفت و آشتی قرار دهند.

روسای فیفا

فیفا از بدو تاسیس تاکنون، هشت رئیس را به خود دیده است. نخستین رئیس فیفا، روبرت گیرین فرانسوی بود که از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶، ریاست فیفا را برعهده گرفت. بعد از او نوبت به دنیل بورلی از انگلیس رسید که مدت ریاست او طولانی تر بود تا جایی که از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۸ در کرسی ریاست فیفا فعالیت کرد.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
ژوائو هاولانژ

رئیس سوم فیفا ژول ریمه فرانسوی بود که طولانی ترین دوران ریاست فیفا به نام او ثبت شده است. از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۴، کرسی ریاست فیفا را برعهده داشت که البته به خاطر جنگ های جهانی اول و دوم، برای مدت زیادی فوتبال تعطیل شد و به همین خاطر هم بود که ریاست ریمه طول کشید.

بعد از ریمه افرادی دیگری مانند رادولف سیلدرایرس، آرتور دروری و استنلی راس، به عنوان رئیس فیفا انتخاب شدند تا اینکه نوبت به دوران ژائو هاولانژ از برزیل رسید که می توان ریاست او را نقطه عطفی در تاریخ فدراسیون بین المللی فوتبال دانست. او از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان رئیس در فیفا فعالیت کرد.

در سال ۱۹۹۸ بلاتر به عنوان نخستین رئیس سوئیسی فیفا انتخاب شد و دوران ریاست او پنج دوره تمدید شد تا اینکه او در ۲ ژوئن ۲۰۱۵، تنها چند روز از پس از انتخاب مجددش استعفا کرد و قرار بر این شد تا انتخاب رئیس جدید، در سمتش باقی بماند.

انتخابات زودرس

در ماه مه ۲۰۱۵، چهارده نفر از جمله تعدادی از مقامات عالی رتبه فیفا به اتهام فساد مالی در زوریخ سوئیس بازداشت شدند. حکم جلب این افراد به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده توسط دادگاهی در نیویورک صادر شده بود. اتهام آنها، اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی عنوان شد. دریافت رشوه از کشورها در قبال اعطای میزبانی مسابقات بزرگ و به ویژه جام جهانی، از مهم‌ترین اتهامات به مقام‌های فیفا بوده است. این اخبار باعث شدند تا شایعاتی در زمینه میزبانان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، یعنی کشورهای روسیه و قطر و احتمال تغییر میزبان‌ها مطرح شود.

سپ بلاتر هم متهم به فساد و تبانی شد و به همین خاطر او مجبور به استعفا شد. او از سوی کمیته اخلاق فیفا و دادگاه داوری ورزشی به محکوم شناخته شد و به همراه میشل پلاتینی، ۸ سال از هرگونه فعالیت ورزشی ممنوع شده است. چون فیفا به رئیس جدید نیاز دارد، پس باید انتخابات برگزار شود.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
ژوائو هاولانژ سپ بلاتر

فیفا ۲۰۹ عضور دارد. ۵۴ عضو از قاره آفریقا، ۵۳ عضو از قاره اروپا، ۴۶ عضو از قاره آسیا، ۳۵ عضو از کونکاکاف، ۱۱ عضو از اقیانوسیه و ۱۰ عضو از آمریکای جنوبی می توانند در این انتخابات شرکت کنند تا رئیس جدید فیفا را انتخاب کنند.

نگاهی به ۵ نامزد شرکت کننده در انتخابات ریاست فیفا و بررسی شانس آنها

شاهزاده علی بن حسین؛ حامی جوانان و فوتبال زنان

این شاهزاده اردنی ۳۹ سال دارد. او از سال ۱۹۹۹ تاکنون، رئیس فدراسیون فوتبال اردن است و فدراسیون غرب آسیا را در سال ۲۰۰۰ بنیان نهاد. او کوچکترین عضو تاریخ کمیته اجرایی فیفا به شمار می آید.

بن حسین در انتخابات دور قبل فیفا تنها رقیب بلاتر بود و در دور نخست موفق شد ۷۳ رای بدست آورد. این در حالی بود که بلاتر ۱۳۳ رای به دست آورده بود اما این شاهزاده اردنی در حالی از حمایت بیشتر کشورهای اروپایی برخوردار بود تصمیم گرفت از دور دوم انتخابات انصراف دهد تا بلاتر برای پنجمین بار رئیس فیفا شود.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
علی بن حسین

بن حسین تصمیم گرفت برای انتخابات دور جدید فیفا نامزد شود. شانس او اما برای پیروز شدن در این انتخابات بسیار کم است و این به خاطر پایین آمدن سطح محبوبیت این شاهزاده اردنی نیست بلکه به دو دلیل است؛ نخست اینکه کشورهای اروپایی از اینفانتینو حمایت می کنند تا جایی که حتی اتحادیه فوتبال انگلیس که از حامیان اصلی بن حسین بود، اعلام کرده است به اینفانتینو رای می دهد و دلیل دوم اینکه شیخ سلمان هم که یک عرب است، در این انتخابات شرکت دارد و موفق شده رای بیشتر کشورهای عربی و آفریقایی را به خود اختصاص دهد.

رئیس فدراسیون فوتبال اردن اطمینان پیدا کرده است شانسی برای پیروز شدن در انتخابات ندارد و به همین خاطر به دنبال این است که زمان برگزاری آن را به تعویض بیاندازد؛ اما بعید به نظر می رسد با این راهکار هم او بتواند در انتخابات پیروز شود.

ژروم شامپاین؛ سیاست مدار نزدیک به بلاتر که هیچ شانسی برای برنده شدن ندارد

شامپاین یک فرانسوی است که ۵۷ سال دارد. او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ در فیفا مشغول به کار شد. او قصد داشت در انتخابات قبلی فیفا هم شرکت کند اما نتوانست رای ۵ کشور را که لازمه شرکت در انتخابات است، بدست آورد.

شامپاین به عنوان دیپلمات در کشورهای عمان، کوبا، آمریکا و برزیل فعالیت کرده است. او به عنوان روزنامه نگار در مجله فرانس فوتبال فرانسه هم کار کرده است و یکی از اعضای برگزاری رقابت های جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هم بوده است. او درباره این سوال که چرا در سال ۲۰۱۰ از فعالیت در فیفا انصراف داد، گفته بود: بعضی از فشارهای داخلی و خارجی باعث شد فیفا را ترک کنم.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
ژروم شامپاینی

باتوجه به آن که قاره اروپا و آمریکا از اینفانتینو و قاره آسیا و آفریقا از شیخ سلمان حمایت می کنند، طبیعی است که شامپاین هیچ شانسی برای پیروز شدن در این انتخابات ندارد و جالب اینکه خود او نیز اعلام کرده است تنها ۸ فدراسیون فوتبال از او حمایت کردند و شانسی برای پیروز شدن در این انتخابات ندارد.

جیانی اینفانتینو؛ سوئیسی جذاب و تابع

او ۴۵ ساله و هموطن بلاتر است. اینفانتینو تنها نامزد ریاست انتخابات فیفا بوده است که برای جلب نظر فدراسیون فوتبال ایران به کشورمان سفر کرد.

او بارها تاکید کرد تنها در صورتی در انتخابات ریاست فیفا شرکت می کند که صلاحیت میشل پلاتینی تایید نشود و در نهایت هم اینگونه شد و اینفانتینو از سایه پلاتینی خارج شد تا به عنوان نماینده قاره اروپا، در این انتخابات شرکت کند.

اینفانتینو در سال ۲۰۰۰ برای پیشرفت امور قانونی، تجاری و حرفه‌ای‌گری در فوتبال اروپا، وارد اتحادیه فوتبال اروپا شد و تا الان در این نهاد مشغول به کار است. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان دبیر کل یوفا انتخاب شد و تاکنون هم در این پست به کار مشغول است البته او عضو کمیته اصلاح فیفا هم هست و بعد از رسوایی های اخیر، این وظیفه را پیدا کرده است تا زمینه را برای پاک کردن چهره لکه‌دار فیفا فراهم کند.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
جیانی اینفانتینو

اینفانتینو یکی از دو شانس اصلی برنده شدن در انتخابات ریاست فیفا است. جدی ترین رقیب او، شیخ سلمان بحرینی است که البته به نظر می رسد شانس اینفانتینو حتی بیشتر از شیخ سلمان است. او نامزد مورد حمایت کشورهای اروپایی است، همچنان‌که بیشتر کشور های قاره آمریکا (شمالی، جنوبی و مرکزی)، حمایت خود را از این چهره سوئیسی اعلام کردند.

امتیاز دیگر اینفانتینو نسبت به شیخ سلمان این است که او توانسته حمایت بعضی از کشورهای آسیایی و آفریقایی را بدست آورد. خود او می گوید که نصف کشورهای آفریقایی هم به او رای خواهند داد که اگر اینگونه باشد، بدون شک شانس نخست پیروز شدن در انتخابات است.

فدراسیون فوتبال ایران هم به احتمال زیاد از اینفانتینو حمایت خواهد کرد.

شیخ سلمان؛ شخصیت آرامی که پیش بینی نمی کرد به این مرحله برسد او یک خانواده سلطنتی در بحرین به دنیا آمد. در انتخابات ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا، با حمایت بلاتر برنده شد و به عنوان نایب رئیس فیفا هم فعالیت می کند.

شیخ سلمان، اسمی که خیلی سریع در قاره آسیا و فوتبال جهان مطرح شد. او تا دو سال پیش تنها در فوتبال بحرین شناخته شده بود اما اکنون یکی از شانس های اصلی پیروز شدن در انتخابات ریاست فیفا است. او در این باره در گفت و گویی که با فرانس پرس داشت، گفته بود: به هیچ وجه پیش بینی نمی کردم به این مرحله برسم و یکی از گزینه های اصلی ریاست فیفا باشم. اگر چند سال پیش از من سوال می کردند آیا روزی نامزد اصلی انتخابات ریاست فیفا می شوم، بدون شک می گفتم نه؛ اما با تلاش زیاد به این جایگاه رسیدم.

شیخ سلمان یکی از طرفداران اصلی میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. او از حمایت کشورهای عربی برخوردار است و با توجه به آنکه رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است، حمایت کشورهای آسیایی را هم به خود جلب کرده است. آنچه که باعث شده شیخ سلمان شانس زیادی برای پیروز شدن در انتخابات داشته باشد، حمایت کشورهای آفریقایی از او است.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
شیخ سلمان

یکی از اتهامات وارد شده به شیح سلمان که باعث شد بسیاری از او انتقاد کنند و حتی چند کشور هم حمایت از او را لغو کنند، دست داشتن در آزار و اذیت معترضان بحرینی بود که البته خود او این اتهام را به شدت رد کرد.

توکیو سکسویل؛ مبارز سیاسی آفریقایی که حتی در قاره آفریقا هم طرفدار ندارد او یکی از یاران وفادار نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با نژاد پرستی در قاره آفریقا است و ۱۳ سال را در زندان سپری کرد. او یک تاجر موفق به شمار می آید و در سال ۲۰۰۹ هم در وزارت مسکن حکومت یاکوب زوما مشغول به کار شد. او یکی از اعضای برگزار کننده جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود و اکنون به عنوان مشاور فیفا در زمینه مبارزه با نژاد پرستی در فوتبال فعالیت می کند.

فرانس بکن باوئر، قیصر فوتبال آلمان از حامیان اصلی نامزدی سکسویل بود اما فدراسیون فوتبال آلمان اعلام کرد که به این چهره آفریقایی رای نخواهد داد و از اینفانتینو حمایت می کند.

چه کسی جایگزین بلاتر می شود؟
توکیو سیکسویل

سکسویل هم شانسی برای پیروز شدن در انتخابات ریاست فیفا را ندارد چرا که حتی کشورهای آفریقایی هم از او حمایت نکردند و به شیخ سلمان رای می دهند. با این حال او اصرار دارد در این انتخابات شرکت کند و زمانی که از چرایی اصرار او برای شرکت در این انتخابات سوال شد، اینگونه پاسخ داد: نباید در ریاست فیفا یک سوئیسی را با یک سوئیسی دیگر عوض کنیم. فیفا نیاز به شفافیت دارد و اگر در انتخابات پیروز شوم، این اصل را در دستور کار خود قرار می دهم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا