زندگی را در مسير انتخاب قرار دهيد

مرضيه ولي حصاري: انتخاب مسير انسان تنها موجودي است كه داراي اختيار و اراده كامل است و همين اختيار و اراده او را در مقابل انتخاب‌هاي گوناگون در مسير زندگيش قرار مي‌دهد. گاهي اين انتخاب، يك انتخاب كوچك و كاملا شخصي است مانند انتخاب رنگ لباس، و گاهي انتخابي مانند انتخابات مي‌تواند در سرنوشت اجتماعي …

مرضيه ولي حصاري:
انتخاب مسير
انسان تنها موجودي است كه داراي اختيار و اراده كامل است و همين اختيار و اراده او را در مقابل انتخاب‌هاي گوناگون در مسير زندگيش قرار مي‌دهد. گاهي اين انتخاب، يك انتخاب كوچك و كاملا شخصي است مانند انتخاب رنگ لباس، و گاهي انتخابي مانند انتخابات مي‌تواند در سرنوشت اجتماعي ديگران تاثيرگذار باشد. بنابر اين هر انتخاب مي‌تواند تاثير شگرف فردي و اجتماعي و حتي مادي و معنوي به جا بگذارد.
انتخاب‌هاي كوچك
انتخاب‌هاي كوچك پيش مقدمه انتخاب‌هاي بزرگ است. پس يكي از بهترين راه‌ها براي آموختن نحوه انتخاب به كودكانمان آن است كه آنها را در انتخاب‌هاي خود شريك كنيم. اين مساله بسيار ساده است. هنگامي كه براي خريد مايحتاج روزانه خود و كالاهايي كه به آن نياز داريد به فروشگاه مي‌رويد مي‌توانيد نحوه انتخاب صحيح را به كودكان بياموزيد. خود شما نيز قطعا اين مسير را طي كرده‌ايد و با آزمون و خطا آموخته‌ايد كه چگونه انتخاب كنيد. هنگام انتخاب كالاهايي كه داراي چندين مارك و قيمت و مشخصات متفاوت است با مشورت با فرزندتان دلايل خود را به او بگوييد، به اين طريق او ياد خواهد گرفت براي انتخابهايي كه در آينده خواهد داشت بايد تفكر كرده و براي خود استدلال داشته باشد. پس از آن براي خريد وسايل مورد نياز فرزندتان اجازه دهيد تا او حق انتخاب داشته باشد، دلايل انتخابش را بپرسيد و اگر انتخاب او را مناسب ندانستيد براي او توضيح دهيد به چه دليل مخالف هستيد، اما اگر او نپذيرفت بگذاريد عواقب نادرست انتخابش را مشاهده كند، تا در سنين بالاتر بداند هر انتخاب نادرستي مي‌تواند مشكلات و گرفتاري‌هاي خاص خود را به همراه داشته باشد.
انتخاب دوست خوب
بعد از گذر از ايام كودكي شايد يكي از مهم‌ترين انتخاب‌هايي كه در پيش روي يك فرد قرار دارد و مي‌تواند مسير زندگي هر انساني را تغيير دهد انتخاب دوست است. دوستان قبل از دوران نوجواني و جواني بيشتر نقش يك همكلاسي و همبازي را ايفا مي‌كنند، اما در دوران جواني اهميت انتخاب دوست قوت مي‌گيرد. در اين باره حديثي از امام علي (ع) نقل شده است كه اهميت انتخاب دوست را بيان مي‌كند. ايشان مي‌فرمايند: «هر كس در انتخاب دوستان امتحان را مقدم ندارد، فريب خوردگي او را به مصاحبت با بدكاران مي‌كشاند.» و همچنين پيامبر گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايند: «آدمي بر آئين دوست خود است پس بنگريد با كه دوستي مي‌كنيد» از معيار‌هايي كه در زمينه انتخاب دوست مي‌توان دركلام بزرگان به دست آورد مي‌توان به موارد زير اشاره كرد: داشتن اخلاق و ادب، ديانت و پايبندي به احكام دين، خدا‌ترسي، آداب اجتماعي، آيينه دوست بودن، آگاهي و بينش و كساني كه تاكيد شده است از انتخاب آنها به عنوان دوست خودداري شود مي‌توان اين افراد را نام برد: سخن چين، تن پرور، دروغگو، افراد بي‌دين، ترسو، بخيل، نادان، بي‌ظرفيت، پرتوقع و…
انتخاب همدم و همراز
انتخاب همسر نيز يكي از مهم‌ترين رويداد‌هاي زندگي است كه مسير خوشبختي و سعادت يا بدبختي و ناكامي را در برابر فرد ترسيم مي‌كند. هنگام انتخاب همسر بايد نياز‌هاي جسمي و روحي و خواسته‌هاي فردي مد نظر قرار گيرد تا بتوان انتخاب صحيحي داشت. قطعا هر فردي تصويري از همسر ايده آل خود در ذهن دارد كه بر اساس آن دست به انتخاب مي‌زند، حال اين تصوير از فردي به فرد ديگر متفاوت است اما برخی از معيار‌ها براي همه افراد مشترك است كه بايد به آنها توجه شود. مانند: هم كفو بودن، مشابهت در شرايط اجتماعي و اقتصادي و ديني، اصول فكري مشابه، شرايط ظاهري و خانوادگي، درك متقابل و… به هر حال انتخاب همسر چيزي فراتر از انتخاب لباس و شغل و دوست است زيرا با انتخاب همسر قرار است فرد ديگري را در زندگي خود شريك كنيد و تا آخر عمر او را همراه و همراز خود بدانيد.
به سوي انتخابي بهتر
هر انتخابي ممكن است با شكست مواجه شود از انتخاب ساده يك لباس تا شريك زندگي، اما مي‌توان راهكارهايي را در نظر گرفت و ضريب انتخاب اشتباه را كاهش داد.
هنگام انتخاب سعي كنيم به شنيده‌ها خود اكتفا نكنيم و براي هر مساله‌اي بر اساس ميزان اهميت آن، زماني را براي تحقيق صرف نماييم، زيرا داشتن آگاهي و دانش شما را از مسير انتخاب ناصحيح دور مي‌سازد.
هنگام انتخاب به اين فكر كنيد كه با اين انتخاب چه چيزي به دست مي‌آوريد و چه چيزي را از دست مي‌دهيد. به طور مثال انتخاب دوستي كه باعث تضعيف پايبندي شما به اصل دينداري خواهد شد آيا ارزش دوستي را دارد? شما بايد بدانيد براي انتخابهايتان چه بهايي را پرداخت خواهيد كرد.
عامل بعدي كه منجر به اشتباه در انتخاب مي‌شود، شتاب زدگي است. شتاب زدگي باعث خواهد شد شما به دام مشكلات گرفتار شويد. پس در انتخابتان عجله نكنيد.
هيچگاه خود را بي‌نياز از مشورت با ديگران ندانيد. كسي كه خود را داناتر از ديگران مي‌داند، حتما اشتباه خواهد كرد. داشتن مشاوران مجرب و دلسوز موجب موفقيت شما در انتخابهايتان خواهد شد.
در شرايط نامناسب تصميم نگيريد، زماني كه احساسات عاطفي بر شما غلبه كرده است، زماني كه بسيار شادمان يا اندوهگين هستيد يا در اوج عصبانيت و با احساس گناه، انتخاب نكنيد، زيرا انتخابي كه تحت فشار صورت گيرد قطعا نتيجه مناسبي بر جا نخواهد گذاشت.
در آخر اگر با گذراندن مراحل فوق دست به انتخاب زديد، در انتخاب خود مصمم باشيد و ترديد به خود راه ندهيد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا