فقط ۶ گام تا سلامتي دائم

دريافت كالري مورد نياز بدن ما براي انجام فعاليت‌هاي روزانه نياز به انرژي دارد. براي داشتن انرژي لازم است كه به ميزان كافي كالري دريافت كنيم. ما انرژي مورد نيازمان را از طريق مصرف مواد غذايي به دست مي‌آوريم. اگر به جايي برسيم كه بتوانيم به اندازه كافي كالري مصرف كنيم در اين صورت پيري …

دريافت كالري مورد نياز
بدن ما براي انجام فعاليت‌هاي روزانه نياز به انرژي دارد. براي داشتن انرژي لازم است كه به ميزان كافي كالري دريافت كنيم. ما انرژي مورد نيازمان را از طريق مصرف مواد غذايي به دست مي‌آوريم. اگر به جايي برسيم كه بتوانيم به اندازه كافي كالري مصرف كنيم در اين صورت پيري و ناخوشي از ما دور شده و سلامت مان تا حد زيادي تضمين مي‌شود. ميزان كالري مورد نياز بدن هر يك از ما را سبك زندگي، ميزان فعاليت‌هاي روزانه، قد، جنسيت و سن مان تعيين مي‌كند. به‌طور متوسط خانم‌ها روزانه به ۲۰۰۰ كالري و آقايان به ۲۵۵۰ كالري نياز دارند. توجه داشته باشيد اگر قصد لاغري داريد بايد حدود ۵۰۰ كالري كمتر از نياز روزانه‌تان كالري دريافت كنيد. پس يادتان باشد غذا و كالري دشمن شما نيست اما اگر زياده‌روي كنيد مي‌تواند دشمن سلامتيتان باشد. به اندازه بخوريد تا انرژي لازم را براي سالم بودن داشته باشيد.
اندازه‌ دور كمر
اندازه دور كمر نشان مي‌دهد كه آيا وزن شما مي‌تواند تهديدي براي سلامت قلبتان باشد يا نه! سلول‌هاي چربي كه دور و بر شكمتان انباشته مي‌شوند را دست كم نگيريد. زماني كه اين چربي‌ها در اين نقطه از بدن انبار مي‌شوند مواد شيميايي التهاب‌زا و همچنين پروتئين‌هاي بيش از حدي توليد مي‌كنند كه نقش زيادي در كنترل اشتها دارند. براي همين هم خطر حمله قلبي، حالت مقاومت به انسولين و همچنين سندرم متابوليك بالا مي‌رود. براي اطمينان از اندازه دور كمرتان يك روبان را از بالاي ناف دور كمرتان ببنديد. شكمتان را منقبض نكنيد و روبان را شل يا خيلي سفت نكشيد. سپس آن را اندازه بگيريد. مناسب‌ترين اندازه دور كمر براي خانم‌ها تا ۸۷ سانتي‌متر و براي آقايان تا ۱۰۰ سانتي‌متر است. اندازه بيش از اين مي‌تواند اخطاري براي شما باشد تا كمي‌مراقب وزنتان باشيد.
كنترل ميزان كلسترول
لازم است بدانيد ميزان كلسترول خونتان چقدر است. آزمايش خون بدهيد و از پزشكتان بخواهيد به‌طور دقيق ميزان كلسترول خوب و بد خونتان را توضيح دهد. پزشكتان بهتر مي‌داند با توجه به سن و وزن و جنسيتتان ميزان كلسترول نرمال براي شما چه ميزان است. بدانيد كه ميزان كلسترول بد بيشتر شما را در معرض بيماري‌هاي قلبي قرار خواهد داد.
فشار خون
فشار خون همان فشاري است كه خون به جداره رگ‌ها وارد مي‌كند و در طول روز به‌طور طبيعي بالا و پايين مي‌شود. زماني كه فشار در حالت بالا بماند به آن فشار خون بالا مي‌گويند و در اين حالت نيز خطر مشكلاتي مانند بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته مغزي و غيره بالا مي‌رود. معمولاً فشار خون ۱۴ يا بيشتر را فشار خون بالا تعبير مي‌كنند. در اين صورت خطر بيشتري هم متوجه شما مي‌شود. اگر فشارتان بين ۱۲۰/۸۰ و ۱۳۹/۸۹ قرار دارد بهتر است كمي‌احتياط كرده و به فكر پيشگيري از ابتلا به فشار خون باشيد. مي‌توانيد از پزشك خود بخواهيد كه فشارتان را در هر مراجعه اندازه بگيرد و همچنين مي‌توانيد دستگاه فشار سنج داشته باشيد و خودتان اين كار را بكنيد. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهد افرادي كه خودشان فشار خونشان را مي‌گيرند بهتر مي‌توانند آن را كنترل كنند.
ميزان تري‌گليسيريد
تري‌گليسيريدها از چربي‌ها و گلوسيدهاي مصرف شده شكل مي‌گيرند. در بدن ما متابوليسم اين مواد به شكلي صورت مي‌گيرد كه امكان ذخيره شدن آنها در سلول‌هاي چربي وجود دارد. علاوه بر اين زماني كه بدن ما بين وعده‌هاي غذايي به انرژي بيشتري نياز داشته باشد بافت‌هاي چربي تري‌گليسيريد آزاد مي‌كنند. ميزان بالاي تري گليسيريد در خون، به ويژه در خانم‌ها، منجر به بيماري رگ‌هاي كرونري مي‌شود زماني كه تري‌گليسيريد خونتان بالا باشد و در عوض ميزان كلسترول خونتان هم كم باشد خطر بروز مشكل مقاومت به انسولين و سندرم متابوليك بالا مي‌رود. با پزشكتان در اين باره مشورت كنيد تا ميزان نرمال تري‌گليسيريد خونتان را مشخص كند و دستورهاي لازم براي كنترل آن را برايتان توضيح دهد.
ضربان قلب
نبض شما ميزان ضربان قلبتان را در هر دقيقه مشخص مي‌كند. اندازه‌گيري‌ منظم نبض در زمان استراحت نشان مي‌دهد آيا فعاليت فيزيكي‌تان قلبتان را تقويت كرده است يا نه! به‌طور طبيعي قلب در هر دقيقه بين ۶۰ تا ۹۰ بار مي‌زند. ضربان قلب افرادي كه از نظر فيزيكي سالم‌تر هستند ضعيف‌تر مي‌زند و عضلات قلب آنها سالم‌تر است. با اين حال اگر سن شما زياد است و نبضتان كمتر از حالت عادي مي‌زند با پزشكتان مشورت كنيد. براي اندازه گيري ضربان قلبتان انگشت اشاره‌تان را روي نبض مچ يا گردنتان بگذاريد و به ساعت نگاه كنيد و ببينيد در هر دقيقه چند بار مي‌زند. به‌طور مرتب قبل از بلند شدن از رختخواب نبضتان را بگيريد. اگر اهل ورزش هستيد براي اينكه كارايي ورزشتان را سنجيده باشيد بلافاصله بعد از اتمام ورزش نبضتان را بگيريد و آن را يادداشت كنيد. بايد بدانيد چقدر طول مي‌كشد تا ضربان قلب و نبضتان به حالت نرمال برگردد. هر چقدر آمادگي بدنتان بالاتر برود زودتر نبضتان به حالت عادي بر مي‌گردد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا