آلودگي هواي اهواز ۲۴ برابر حدمجاز

با اين وجود، گرد و غبار در جنوب كشور همچنان ماندگار است. ساكنان شهرهاي مختلف استان خوزستان حدود يك هفته است در گرد و غبار زندگي مي‌كنند. اين اتفاق تلخ و پوشانده شدن كشور زير لحافي از دود در مناطق جنوبي كشور و به دليل نفوذ توده‌هاي گرد و غبار از كشورهاي همسايه بيشتر است. …

با اين وجود، گرد و غبار در جنوب كشور همچنان ماندگار است. ساكنان شهرهاي مختلف استان خوزستان حدود يك هفته است در گرد و غبار زندگي مي‌كنند. اين اتفاق تلخ و پوشانده شدن كشور زير لحافي از دود در مناطق جنوبي كشور و به دليل نفوذ توده‌هاي گرد و غبار از كشورهاي همسايه بيشتر است. مديركل مديريت بحران خوزستان از آماده‌باش كليه ارگان‌ها و دستگاه‌ها و بيمارستان‌هاي خوزستان به دليل تداوم گرد و غبار خبر داد. هاشم بالدي اظهار كرد: بروز پديده گرد و غبار قابل پيش‌بيني نيست، زيرا منشا گرد و خاك‌هاي ماه جاري هم از كانون‌هاي محلي گرد و غبار و هم از كانون‌هاي خارج از مرز سرچشمه مي‌گيرد. او ادامه داد: براي نمونه منشا وقوع پديده گرد و غبار روز يك‌شنبه (۲ اسفند) كانون‌هاي محلي خوزستان بوده ولي منشا پديده گرد و خاك هفته گذشته هم داخلي و هم خارجي بوده است. با اين وجود، كانون اصلي گرد و غبار هفته جاري، محلي است و كمتر از منشا خارجي گزارش شده است. بالدي افزود: با توجه به تداوم پديده گرد و غبار در سطح استان خوزستان، همه ارگان‌ها از جمله هلال احمر، اورژانس، نيروي انتظامي، پليس راه و كليه بيمارستان‌هاي شهرستان‌هاي خوزستان در حالت آماده‌باش قرار دارند. او گفت: مجموعه مديريت بحران در حال جمع‌بندي برآورد خسارت‌هاي پديده گرد و خاك روزهاي گذشته است. مدير روابط عمومي حفاظت محيط‌زيست خوزستان از افزايش ميزان ذرات معلق و گرد و غبار در هواي اهواز تا ۲۴ برابر حد مجاز خبر داد. شهريار عسكري اظهار كرد: ميزان غلظت گرد و غبار در هواي اهواز در ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه به سه هزار و ۵۷۰ ميكروگرم بر مترمكعب رسيد. او افزود: در همين ساعت آلودگي هوا در شادگان ۱۷۸ ميكروگرم بر مترمكعب است و ساير شهرها هنوز آلودگي زيادي ندارند. عسكري اضافه كرد: ميزان گرد و غبار در هواي اهواز يك هزار و ۵۸۲ ميكروگرم بر مترمكعب گزارش شده بود. او گفت: در اين ساعت آلوگي هوا در ماهشهر در جنوب خوزستان ۱۷۶ ميكروگرم بر متر مكعب بود. حد مجاز آلودگي هوا ۱۵۰ ميكروگرم بر مترمكعب است. ستاد بحران استانداري خوزستان، مدارس نوبت عصر در شهرستان‌هاي اهواز، باوي، حميديه، كارون، هويزه و دشت آزادگان را به دليل بالا رفتن غلظت آلودگي هوا و شدت گرد و غبار تعطيل اعلام كرده است. توفان‌هاي گرد وغبار از شنبه بيشتر مناطق خوزستان را در برگرفته است. يكم اسفند ميزان آلودگي هواي اهواز به ۶۶ برابر حد مجاز و سوم اسفند به هفت برابر حدمجاز رسيد. مدارس و ادارات اهواز و ۱۵ شهرستان خوزستان روز دوشنبه به دليل پيش بيني تشديد گرد و غبار تعطيل اعلام شده بود.

باران در ۱۱ استان

اين در حالي است كه سازمان هواشناسي اطلاعيه‌اي را به علت فعاليت سامانه بارشي و پيامدهاي آن طي سه شنبه و چهارشنبه اعلام كرد. در اين اطلاعيه براي روز سه شنبه رگبار و رعدوبرق و وزش باد در ارتفاعات بارش برف و براي چهارشنبه وزش باد شديد لحظه‌اي و آبگرفتگي معابر عمومي، سيلابي شدن مسيلها و رودخانه‌ها به‌دليل رگبار و رعدوبرق و وزش باد در برخي استان‌هاي جنوبي كشور پیش‌بینی شده بود. همچنين مديركل پيش‌بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي گفت: سامانه بارشي از روز سه شنبه وارد كشور مي‌شود. به گفته احد وظيفه، دامنه بارندگي چهارشنبه علاوه بر مناطق فوق به استان‌هاي مركزي، جنوبي، دامنه‌هاي البرز مركزي و بخش‌هايي از شرق كشور نيز گسترش خواهد يافت. به گزارش مهر، او افزود: بيشينه بارش روز سه شنبه در استان‌هاي ايلام، شمال خوزستان، لرستان، كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، جنوب اردبيل، زنجان و همدان و فردا در استان‌هاي چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، جنوب و غرب فارس و بوشهر پيش‌بيني مي‌شود، همچنين با وزش باد شديد طي امروز مناطق مركزي و شمالي خليج فارس درسواحل خوزستان و بوشهر مواج پيش‌بيني مي‌شود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا