مواد غذايي براي سبد اسفندماه

يعني آن‌قدر غرق كارهاي مختلف مي‌شوند كه يادشان مي‌رود به تغذيه‌شان اهميت بدهند. به‌ويژه در ماهي كه نياز به انرژي مضاعفي دارند. در ادامه چند ماده غذايي مفيد و پرويتامين را معرفي مي‌كنيم تا در آستانه عيد انرژي تان تحليل نرود. هويج هويج يكي از سبزيجات مفيد و سرشار از ويتامين A است كه مي‌توانيد …

يعني آن‌قدر غرق كارهاي مختلف مي‌شوند كه يادشان مي‌رود به تغذيه‌شان اهميت بدهند. به‌ويژه در ماهي كه نياز به انرژي مضاعفي دارند. در ادامه چند ماده غذايي مفيد و پرويتامين را معرفي مي‌كنيم تا در آستانه عيد انرژي تان تحليل نرود.

هويج

هويج يكي از سبزيجات مفيد و سرشار از ويتامين A است كه مي‌توانيد به صورت خام، رنده شده، آب پز، آب ميوه، پوره، داخل سوپ و به صورت خورشت هويج ميل كنيد. يادتان باشد كه اين ماده غذايي به خوش آب و رنگ شدن پوستتان نيز كمك مي‌كند.

انواع كلم ها

بروكلي، بروكسل، كلم برگ، كلم قرمز و غيره به صورت پخته شده و يا خام داخل سالاد و به همراه گوشت قرمز، ماهي و غيره فوق‌العاده مفيد خواهد بود. يادتان باشد كه كلم‌ها سرشار از ويتامين C و اسيدفوليك هستند و انرژي زيادي به شما مي‌دهند.

كدو حلوايي

تا فصل كدو حلوايي به پايان نرسيده از آن بهره ببريد. اين مواد غذايي سرشار از آنتي اكسيدان‌ها و به‌ويژه بتاكاروتن است و مانند هم خانواده‌هاي نارنجي خود براي بدن لازم و ضروري هستند.

آنديو يا كاسني فرنگي

آنديو يا همان كاسني فرنگي يكي از سبزيجاتي است كه در مناطق شمالي فرانسه و در تاريكي محض كشت مي‌شود. آنديو كه كاسني سالادي نيز ناميده مي‌شود طعم اندكي تلخ دارد و در سالاد يا به صورت پخته و آب پز قابل استفاده است. اين گياه خوراكي سرشار از مواد معدني بوده و براي كبد و تصفيه خون مفيد است.

تره فرنگي

از تره فرنگي سوپ تهيه كنيد و از فوايد آن بهره مند شويد. البته غذاها و خورش‌هاي ديگري نيز مي‌توانيد از آن تهيه كنيد. آنچه مهم است بدانيد اين است كه تره فرنگي سرشار از فيبرها و ويتامين C و E است.

آناناس

آناناس شيرين و در عين حال كم كالري است. بنابراين اگر نگران تناسب اندامتان نيز هستيد مي‌توانيد با خيال راحت از اين ميوه استفاده كنيد. توصيه مي‌كنيم آناناس را به صورت طبيعي ميل كنيد. از اين ميوه مي‌توانيد در تهيه غذاهاي ترش و شيرين و انواع سالادها بهره ببريد. آناناس سرشار از ويتامين C بوده و تقويت‌كننده سيستم ايمني بدن است.

آووكادو

آووكادو سرشار از چربي‌هاي خوب مانند اسيد اولئيك و اسيدهاي چرب ضروري است. البته اين ميوه جزو ميوه‌هاي پركالري حساب مي‌شود و زياده روي در آن كالري زيادي به بدن مي‌رساند. بهتر است از آووكادوهاي رسيده در سالاد ميوه يا به صورت پوره در كنار غذاهايتان استفاده كنيد. مي‌توانيد بعد از بريدن آووكادو كمي آب ليموترش به آن بزنيد تا از اكسيد و خراب شدن گوشت آن جلوگيري شود. آووكادو سرشار از مواد معدني و ويتامين‌هاي A، B، C و E است. بنابراين حيف است كه در اين روزهاي پرتلاش از اين ميوه غافل شويد.

موز

موز، ميوه‌اي همه فصل شده است و بعد از سيب يكي از پرمصرف‌ترين‌ میوه‌ها محسوب مي‌شود. موز سرشار از كربوهيدرات ها، فيبرها و ويتامين‌ها است. اگر سخت مشغول خانه تكاني هستيد و يا ورزش مي‌كنيد حتما موز را در سبد ميوه تان داشته باشيد.

كرفس ريشه‌اي يا سلرياك

خيلي از مردم آشنايي چنداني با سلرياك يا همان كرفس ريشه‌اي ندارند. غافل از اينكه اين ريشه مغذي سرشار از فيبرها، ويتامين‌هاي K و B6 و همچنين مواد معدني متعددي مانند پتاسيم، فسفر و منگنز است. مي‌توانيد اين سبزي را به صورت بخارپز يا روش‌هاي ديگر آماده و ميل كنيد.

نارنگي

خوبي نارنگي مانند موز در اين است كه مصرف آن ساده بوده و البته خوشمزه نيز هست. اين ميوه به راحتي پوست كنده مي‌شود و هسته كمي نيز دارد. در واقع يكي از پرمصرف‌ترين میوه‌‌هاي زمستان محسوب مي‌شود. بهتر است در سالاد ميوه، يا به صورت دسر، آبميوه و يا در سس‌هاي ترش و شيرين مصرف شود. نارنگي يكي از منابع ويتامين C، مواد معدني و ديگر ويتامين‌ها محسوب مي‌شود.

خرما

خرما براي روزهاي سرد سال بسيار مناسب است. مي‌توانيد آن را با چاي يا شير ميل كنيد. اين ميوه خشك سرشار از فيبر، پتاسيم و قندهاي طبيعي است. بنابراين انرژي زيادي به شما مي‌دهد. پس در حين رفت و روب دست از كار بكشيد و يك عدد خرما ميل كنيد.

انار

انار سرشار از آنتي اكسيدان هاست كه براي تصفيه خون، كاهش كلسترول، بهبود وضعيت معده و غيره بسيار مفيد است. يادتان باشد كه بيشترين ميزان آنتي اكسيدان‌هاي آن در دانه‌هايش قرار دارد. اين ميوه همچنين براي افزايش ميل جنسي بسيار مفيد است.

كيوي

كيوي با طعمي كمي ترش انرژي و قدرت زيادي به شما خواهد داد. چون سرشار از ويتامين C است. هر يك عدد كيوي حدود ۸۰ ميلي‌گرم ويتامين C به بدن مي‌رساند كه معادل نياز روزانه بدن است. فرقي نمي‌كند كه اين ميوه را براي صبحانه ميل كنيد يا به صورت ميان وعده و دسر. با مصرف آن عملكرد روده هايتان بهتر خواهد شد. چون سرشار از فيبر است. ميزان پتاسيم اين ميوه نيز چشمگير است بنابراين بهتر است آن را در برنامه روزانه تان بگنجانيد.

پرتقال خوني

رنگ قرمز گوشت اين پرتقال و ميزان قند بالاي آن از مشخصات بارز پرتقال خوني است. اين نوع پرتقال نيز حاوي ميزان قابل توجهي ويتامين C و آنتي اكسيدان‌ها است و انرژي و نشاط بدن را افزايش مي‌دهد.

گريپ فروت

گريپ فروت جاي خود را در بازار ميوه و تره بار باز كرده است. معمولا اين ميوه در سالاد يا ميوه كامل و يا به صورت آب ميوه مصرف مي‌شود. طعم كمي تلخ آن با افزودن اندكي شكر بهتر مي‌شود. در هر حال گريب فروت را منبع ويتامين‌هاي A و C بدانيد و از خواص آن استفاده كنيد.

سيب

شايد اگر سيب نبود سرنوشت بشر نيز جور ديگري رقم مي‌خورد. هر چه هست سيب يكي از پرمصرف‌ترين ‌میوه‌هاي دنياست. البته اين ميوه انواع متنوعي دارد و به صورت آب ميوه، كمپوت، مربا و يا در تركيب برخي غذاها استفاده مي‌شود. سيب سرشار از انواع مواد معدني و ويتامين‌ها است كه به ويژه در پوست آن قرار دارند.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا