احتمال می‌دهید که چگونه بمیرید؟

شاید تنها چیزی که در این دنیا قطعی باشد، مسئله‌ی “مرگ” است. موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند احتمال وقوع مرگ را افزایش یا کاهش دهد. بعضی از این‌ها در اختیار آدمی بوده و بعضی جزء جبر محیط و شرایط ناخواسته هستند. “ناتان یاو” بر اساس این اطلاعات دریافتی، یک نمودار تعاملی سیال تهیه کرده …

شاید تنها چیزی که در این دنیا قطعی باشد، مسئله‌ی “مرگ” است. موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند احتمال وقوع مرگ را افزایش یا کاهش دهد. بعضی از این‌ها در اختیار آدمی بوده و بعضی جزء جبر محیط و شرایط ناخواسته هستند.

احتمال می‌دهید که چگونه بمیرید؟

“ناتان یاو” بر اساس این اطلاعات دریافتی، یک نمودار تعاملی سیال تهیه کرده است. در این نمودار میزان احتمال مرگ افراد در ۲۰ نوع علت مختلف دسته‌بندی شده است که بسته به سن، جنسیت و نژاد افراد شکل نمودار تغییر می‌کند. ارتفاع هر قطعه‌ی رنگی بیان‌گر میزان درصد خطر ابتلای فرد به مرگ در اثر آن علت است. از آنجا که این اطلاعات در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده‌اند، نسبتا داده‌های به‌روزی محسوب می‌شوند. در ادامه یاو راجع به نمودارش توضیحات بیشتری می‌دهد:

وقتی اقلیت‌های نژادی مانند سرخ‌پوستان آمریکایی و یا زردپوستان آسیایی را در نطر می‌گیرید، احتمال می‌دهید که روند مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر باشد. در حالی که گروه‌های اکثریتی مانند افراد سیاه‌پوست و سفید‌پوست، آمار مرگ و میر کم‌تری دارند. این نکته بیش از هر چیز به اندازه‌ی جمعیت یک نژاد بستگی دارد که بحث ریاضی قضیه را پررنگ می‌کند. طبیعی‌ است که هر چه تعداد اعضای یک گروه کم‌تر باشد، واریانس مربوط به اطلاعات آنها بزرگ‌تر خواهد بود. برای مثال، علل مرگ زنان و مردان را با هم مقایسه کنید. در این قیاس تفاوت فاحشی در مرگ و میر به علت عوامل بیرونی مشاهده خواهید کرد. تنها ۵% مرگ زن ها به علت حوادث و اتفاقات بیرونی است. در حالی که این درصد برای مردان جوان زیر ۴۰ سال، ۲ برابر است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا