مرگ نوزاد ٤٥ روزه در اتاق عمل

این نوزاد نیز به‌دلیل عمل جراحی فتق به اتاق عمل بیمارستان مفید تهران منتقل شده بود که به خاطر استفاده از گاز دیگری به جای اکسیژن دچار خفگی شده و جان خود را از دست داد. چند روزی بیشتر از خبر تلخ و تکان‌دهنده سوختگی مادر جوان در بیمارستان چمران نمی‌گذرد. خبری دردناک که یک …

این نوزاد نیز به‌دلیل عمل جراحی فتق به اتاق عمل بیمارستان مفید تهران منتقل شده بود که به خاطر استفاده از گاز دیگری به جای اکسیژن دچار خفگی شده و جان خود را از دست داد.
چند روزی بیشتر از خبر تلخ و تکان‌دهنده سوختگی مادر جوان در بیمارستان چمران نمی‌گذرد. خبری دردناک که یک جامعه را تکان داد. این زن درست صبح روز ٢٧ دی‌‌ماه، درحالی ‌که هفته سی‌و‌هفتم بارداری را سپری می‌کرد، به اورژانس بیمارستانی در شمال تهران مراجعه کرد. قرار شد که او برای زایمان پیش از موعد بستری شود تا دوقلوهایش به دنیا بیایند اما حادثه تلخی هنگام عمل رخ داد که شیرینی تولد نوزادان را برای پدر و مادر، تلخ کرد. درست بعد از عمل بود که مادر دوقلوها به اکسیژن احتیاج داشت و به محض این‌که ماسک اکسیژن را روی صورت او قرار دادند، دچار سوختگی شدید شد. ماسکی که به اشتباه روی صورت این زن قرار داده شده بود. حالا چند روزی بیشتر از این ماجرا نمی‌گذرد که این‌بار نوزاد ٤٥روزه‌ای قربانی چنین سهل‌انگاری بزرگی شده است. نوزاد ٤٥روزه در اتاق عمل خفه شد یکی از بیمارستان‌های تهران به دلیل اتصال اشتباه کپسول اکسیژن، خفه شد و جان خود را از دست داد. این نوزاد دختر ٤٥روزه، روز دوشنبه سوم اسفندماه، برای انجام یک عمل جراحی فتق به بیمارستان مفید مراجعه کرده بود. پدر و مادرش او را به دست پزشکان بیمارستان سپردند و این کودک برای انجام جراحی به داخل اتاق عمل منتقل شد. عملی ساده که پدر و مادر این نوزاد تصور می‌کردند به ‌زودی کودکشان را باز هم در آغوش می‌گیرند اما دقایقی بیشتر نگذشت که خبر تلخ و تکان‌دهنده‌ای از اتاق عمل رسید. عملی ساده به مرگ ختم شده بود اما چیزی که مهم بود، علت این مرگ هنگام عمل بود. پزشکان و مسئولان بیمارستان اعلام کردند که باز هم به علت وصل کپسول دیگری به جای اکسیژن در اتاق عمل دچار خفگی شده و فوت کرده است. در این حادثه تلخ پزشکان هرچه عملیات احیا را روی کودک انجام دادند، فایده‌ای نداشت و این اقدامات برای نجات جان این کودک نتیجه نداد و این کودک جان خود را از دست داد. پس از اعلام این خبر، دکتر رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درحالی ‌که این حادثه را تأیید کرد، گفت: «تا روشن شدن کامل این موضوع به هیچ عنوان اطلاعاتی دراین‌باره نمی‌دهم و نمی‌توانم اظهارنظری در این رابطه بدهم.»  کوکبی مدیر روابط عمومی بیمارستان نیز درباره شایعات تعطیل‌شدن اتاق عمل این بیمارستان با تکذیب این خبر گفت: «اتاق عمل بیمارستان فعال است.»
عزل و تعلیق خاطیان
حادثه بیمارستان مفید
گفتنی است این نوزاد در اتاق عمل شماره یک بیمارستان کودکان مفید هنگام عمل جراحی با افت فشار و مرگ ناگهانی روبه‌رو شد و مطابق بررسی‌های اولیه معلوم شد که به دنبال افت فشار اکسیژن مرکزی بیمارستان یا اختلال در دستگاه اکسیژن‌رسانی، کپسول گاز ٢ CO که اشتباها در محل قرار داشته، وارد مدار تنفس اتاق عمل و باعث مرگ نوزاد شده است. این درحالی است که پس از وقوع این حادثه تلخ با دستور رئیس دانشگاه شهید بهشتی، مسئول فنی شیفت صبح این بیمارستان عزل و متخصص بیهوشی، تکنیسین بیهوشی و سرپرستار اتاق عمل از کار معلق شدند. براساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بلافاصله پس از حادثه با تشکیل کمیته‌ای فنی- پزشکی، تخلفات روی داده در این اتفاق ارزیابی و اقدامات لازم درباره برخورد قانونی و پیشگیری از موضوع انجام شد. بر این اساس پس از گزارش موضوع، به دستور رئیس دانشگاه ٢ هیأت جداگانه مرکب از مدیران دانشگاه و نمایندگان وزارت بهداشت برای رسیدگی به موضوع به محل اعزام شدند و با بررسی دقیق موضوع گزارش جامعی درباره دلایل واقعی این رخداد آماده شد. با توجه به این‌که گزارش‌های اولیه هیأت‌های یاد شده حاکی از خطای انسانی در وقوع رویداد بود، کمیته رسیدگی به این موضوع در حضور رئیس دانشگاه تشکیل شد و ضمن تاثر و تاسف شدید از این حادثه، تصمیمات ذیل درباره برخورد‌های مدیریتی و قضائی اتخاذ و موارد زیر انجام شد. پرونده این حادثه با جزییات کامل تشکیل و به مراجع قضائی ذیربط برای تصمیم‌گیری درباره تخلفات و قصورات احتمالی رخ داده در این اتفاق ارایه شد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا