فاصله حقوق کارگران با زندگی مطلوب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، غلامرضا عباسی در برنامه تیتر امشب با بیان این مطلب گفت: توقعی که از دولت داریم این است که امسال نگاه مثبتی به کارگران داشته باشد تا با تعیین صحیح ارقام حقوق و دستمزد، به سبد هزینه کارگران نزدیک شویم. عباسی با اشاره به برآوردهای کارگران و اینکه …

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، غلامرضا عباسی در برنامه تیتر امشب با بیان این مطلب گفت: توقعی که از دولت داریم این است که امسال نگاه مثبتی به کارگران داشته باشد تا با تعیین صحیح ارقام حقوق و دستمزد، به سبد هزینه کارگران نزدیک شویم.

عباسی با اشاره به برآوردهای کارگران و اینکه حداقل سبد معیشتی را دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تخمین زده اند گفت: در این سبد، هزینه های مسکن و بهداشت دیده نشده و فقط خوراک لحاظ شده است از این رو آنچه ما در نظر گرفته ایم رقمی حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ادامه داد: در حال حاضر میانگین پرداختی حقوق کارگران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که تکافوی زندگی آنان را نمی دهد الان با اجرای برجام و عبور از تحریم ها باید ساز و کاری طراحی شود تا کارگران بتوانند معاش خود را تامین کنند زیرا در حال حاضر قشر کارگری تحت فشارهای سنگینی است.

عباسی با تاکید بر اینکه در کشور ما ۷ درصد هزینه های تولید را هزینه های کارگری تشکیل می دهد اظهار داشت: در حال حاضر اوضاع کارگران نفس گیر و کارگران زمین گیر شده اند به طوری که حتی در بخش های دولتی نیز حقوق کارگران استیفا نشده و حقوق و مزایای آنها به درستی پرداخت نمی شود.

نوشته های مشابه

در بخش دیگری از این گفتگو اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: هر سال جلساتی دراین باره تشکیل می شود و در حال حاضر ستاد مزد کلیات مباحث امسال را تدوین می کند و در جلسات بعدی، سبدهای تهیه شده قشرهای کارگری و کارفرمایی تهیه خواهد شد.

آهنی ها با تائید گفته های عباسی اظهار داشت: کارگران به استناد پیش فرض های خودشان حداقل معیشت را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد کرده اند اما ما هنوز رقمی اعلام نکرده ایم زیرا در مورد سبد معیشت هنوز کار کارشناسی انجام نشده است. هنگام کار کارشناسی باید بر اساس ماده ۴۱ مباحث حقوق و دستمزد ۴ وجه منطقه، صنف، تورم و معیشت توجه کرد که نشان می دهد برای یک تصمیم کلان اقتصادی نمی توان فقط به یکی از وجوه توجه کرد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: در سبد هزینه معیشت کارگران ۲۷/۶ درصد هزینه خوراک است و تا ۱۰۰ درصد بقیه، هزینه های مربوط به مسکن و بهداشت و سایر موارد قرار دارد.

آهنی ها با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است و در اقتصاد خصوصی نیز سهم نیروی انسانی ۱۰ تا ۴۰ درصد است تصریح کرد: کارخانجات و صنایع ما در سال های پس از انقلاب به روز نشده و به شدت کارگر بر هستند که باید با حفظ بهترین شرایط تلاش کنیم از این پیچ اقتصادی با عزم ملی و هماهنگی تمامی قوا و دستگاه ها عبور کنیم.
۱۸۴/

دکمه بازگشت به بالا