فرهنگ استفاده از وکیل باید در جامعه نهادینه شود

به گزارش ایرنا سید حسین معین زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بر همکاری بیشتر رسانه ها با کانون وکلای دادگستری در جهت اشاعه فرهنگ وکالت و استفاده مردم از خدمات حقوقی تاکید کرد. وی به هفته وکیل مدافع اشاره و بیان کرد: این هفته از این جهت دارای اهمیت است که از گذشته …

به گزارش ایرنا سید حسین معین زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بر همکاری بیشتر رسانه ها با کانون وکلای دادگستری در جهت اشاعه فرهنگ وکالت و استفاده مردم از خدمات حقوقی تاکید کرد.
وی به هفته وکیل مدافع اشاره و بیان کرد: این هفته از این جهت دارای اهمیت است که از گذشته دور، اندیشمندان بزرگ و فلاسفه در فکر حکومت قانون و حاکمیت مردم بودند که نتیجه آن حاکمیت قانون بوده است.
وی ادامه داد: در اکثر منشورهای بین المللی برای حاکمیت قانون بین مردم سه رکن اساسی قضات، دادستان ها و وکلا تعیین شده است.
رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: کانون وکلای دادگستری به عنوان یک موسسه مستقل و صنفی همواره به وظایف خود عمل کرده است.
وی تصریح کرد: امروز کانون وکلای ایران عضو بزرگترین مراجع بین المللی مربوط به وکلا است.
معین زاده گفت: استقلال کانون وکلا که سال های سال برای آن تلاش شده، نتایجی را در بر داشته که امروز کانون وکلا به صورت مستقل می تواند از بین واجدین شرایط، وکلای لایق را انتخاب و با طی دوره های آموزشی نسبت به تربیت حرفه ای آنها برای ارائه خدمات حقوقی به جامعه اقدام کند.
وی افزود: کانون وکلای دادگستری به صورت مستقل بر عملکرد وکلا نظارت می کند و با مراجع تخصصی مستقل که در داخل این نهاد وجود دارند و با خرد جمعی اعضای کانون انتخاب می شوند، به تخلفات وکلا رسیدگی کرده و تصمیمات لازم را در خصوص تخلفات آنها می گیرد.
این وکیل دادگستری اظهار کرد: فعالیت مستقل کانون وکلا مانع می شود از اینکه مرجع دیگری چه دولتی و چه قضایی بتواند با اعمال نظر یا به صورت هدایت شده بر عملکرد وکیل دادگستری تاثیر گذاشته و استقلال آن را مخدوش کند.
وی گفت: امسال با تدبیر کانون وکلا و همراهی دستگاه قضایی استان، تعداد پذیرفته شدگان در آزمون وکالت به ۴۰ نفر تقلیل یافت.
وی ادامه داد: کاهش تعداد پذیرفته شدگان در آزمون وکالت موجب ارتقای کیفیت تربیت و آموزش این افراد شده، شرایط را برای تامین آینده کاری وکلا آماده می کند، در سلامت کاری و افزایش نتیجه کاری آنها موثر است و نتیجه آن به جامعه بر می گردد.
عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان هم گفت: در حال حاضر ۷۵۰ وکیل پایه یک در استان کرمان فعالیت دارند.
مجید شعبانی افزود: در سایت کانون وکلای استان کرمان به تفکیک شهر و بر اساس حروف الفبا وکلا معرفی شده اند تا افراد بتوانند بنا به نیاز خود نسبت به انتخاب وکیل اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان به میزان مراجعه مردم به وکلا، وکیل وجود دارد، اظهار کرد: در شهرهای ارزوئیه، بردسیر، نرماشیر، منوجان، کوهبنان، شهداد، گلباف، قلعه گنج و فاریاب وکیل مستقر وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: کانون وکلا در یکسال اخیر همواره تاکید داشته که ارتباط کانون با جامعه بیش از گذشته باشد که در این راستا اداره معاضدت قضایی در کانون تشکیل شده است.
شعبانی عنوان کرد: اداره معاضدت قضایی کانون وکلا سه روز در هر هفته به افراد کم بضاعت مشاوره می دهد و در صورت نیاز این افراد به وکلا معرفی می شوند تا دعاوی آنها را در دادگاه به صورت مجانی دنبال کنند.
به گفته وی کمیته معاضدت قضایی روزهای زوج در محل این کانون فعالیت دارد و امضای تفاهم نامه با کمیته امداد، بهزیستی و سازمان زندان ها برای ارائه خدمات به مددجویان این نهادها نیز در سال جاری انجام شده است.
وی افزود: در سال جاری ۲۴ نفر از سوی کمیته امداد، ۱۴ نفر از سوی بهزیستی، ۱۷ نفر به صورت مراجعه آزاد به اداره معاضدت قضایی مراجعه و مشاوره دریافت کرده اند و از این افراد ۵۳ نفر به وکلا معرفی شده اند.
وی گفت: در یکسال اخیر ۵۰۰ مورد مشاوره قضایی به مراجعه کنندگان کانون وکلای استان کرمان ارائه شده است.
شعبانی، معرفی وکلای تسخیری به دادگستری را از دیگر وظایف کانون وکلا برشمرد و ادامه داد: در صورتی که دادگستری وکیل معاضدتی برای فردی تعیین کند، اقدامات لازم از سوی کانون صورت می گیرد.
وی گفت: در سال جاری برای نخستین بار افراد بومی برای آزمون وکالت جذب شدند.
وی افزود: در زمینه آموزش کارآموزان نیز کمیته کارآموزی با تشکیل کارگاه های آموزشی در حال ارائه آموزش ها به کار آموزان هستند.
این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵۰ کارآموز وکالت در استان کرمان حضور دارند.
وی درباره رسیدگی به تخلفات وکلات نیز بیان کرد: از مجموع ۲۳۵ شکایت مردمی از وکلا، ۳۹ مورد در کمیسیون حل اختلاف به صلح و سازش رسیده و برای ۹۱ مورد قرار منع تعقیب صادر شده است.
وی گفت: ۲۴ مورد از شکایات نیز با کیفرخواست به داددگاه انتظامی قضات ارسال شده است که از این تعداد ۱۴ مورد محکومیت وکیل را داشته ایم و سایر پرونده ها در حال رسیدگی است.
عضو دیگر هیات مدره کانون وکلای استان کرمان نیز گفت: عمده شکایات مطرح شده از سوی مردم در کانون وکلا مربوط به مباحث مالی بوده است.
حسن صفا افزود: امسال در مجموع ۲۳۵ پرونده در دادسرای این کانون مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: از مجموع ۲۳۵ شکایت مردمی از وکلا، ۳۹ مورد در کمیسیون حل اختلاف به صلح و سازش رسیده و برای ۹۱ مورد قرار منع تعقیب صادر شده است.
وی گفت: ۲۴ مورد از شکایات نیز با کیفرخواست به داددگاه انتظامی قضات ارسال شده که از این تعداد ۱۴ مورد محکومیت وکیل را داشته ایم و سایر پرونده ها در حال رسیدگی است.
صفا بیان کرد: لایحه جامع وکالت در کشور طرح شده و در مجلس قبل بررسی هایی روی آن صورت گرفته است و این لایحه باید با تعامل دولت و مجلس به تصویب رسد تا کانون وکلا بتواند از حقوق مردم به خوبی دفاع کند.
عضو دیگر هیات مدیره این کانون هم گفت: باید فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه نهادینه شود که مردم قبل از بروز اختلافات از نظرات وکلا استفاده کنند تا از حجم گسترده پرونده ها در دستگاه قضایی نیز کاسته شود.
مینا مجدزاده بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ وکالت در جامعه تاکید و خاطرنشان کرد: مردم باید دقت داشته باشند که در هر قرارداد و فعالیتی از حضور وکلا استفاده کنند تا از بروز مشکلات و تخلفات بعدی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: اگر هر دعوا و شکایتی در مراجع قضایی با حضور وکیل طرح شود از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها جلوگیری می شود.
وی گفت: اجباری شدن حضور وکیل در تمامی دعاوی باید مد نظر قرار گیرد زیرا این امر در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا