افزایش ضریب VOD خانگی در کشور

به گزارش خبرنگار موبنا، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم آئین رونمایی از پروژه ملی سامانه نمایش درخواستی “سند” با بیان اینکه VOD نباید طوری راهبری شود که عرصه برای فعالیت بازیگران داخلی و قدیمی تنگ شود, اظهار کرد: سینما به سمت تعاملی شدن رفته است و دوش به دوش VOD و IPTV, آپارات داخلی و یوتیوب …

به گزارش خبرنگار موبنا، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم آئین رونمایی از پروژه ملی سامانه نمایش درخواستی “سند” با بیان اینکه VOD نباید طوری راهبری شود که عرصه برای فعالیت بازیگران داخلی و قدیمی تنگ شود, اظهار کرد: سینما به سمت تعاملی شدن رفته است و دوش به دوش VOD و IPTV, آپارات داخلی و یوتیوب را داریم. اگر دیر بجنبیم نتفیلیکس و یوتیوب پشت دروازه های کشور ما هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطر نشان کرد:فشار تکنولوژی در حوزه فرهنگ را تمام مردم حس می کنند پس نمی توانیم کار را به تعویق بیندازیم. شاید در صنعت فولاد و خودرو تعویق انداختن مشکلی نداشته باشد اما در حوزه فرهنگی نمی توان این کار را انجام داد.
او افزود: اگر پیشنهادی در این عرصه نداشته باشیم, فشار کمرشکنی را به مردم تحمیل کرده ایم که معلوم نیست این فشار ما را به کجا خواهد برد.
وی افزود: از سال ۲۰۰۷ شاهد بروز کمپانی های بزرگی همچون آمازون، نتفیلیکس، یوتیوب و غیره بوده ایم به طوری که در حوزه تلویزیون شاهد تحول شگرفی هستیم.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر حوزه فرهنگی به حوزه اقتصادی وارد شده ایم و این اقتصاد روز به روز در حال گسترش است، افزود: هم اکنون تلویزیون از دولت محوری به سمت مردمی محور و سپس به حالت تعاملی بودن تغییر کرده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فشار تکنولوژی کاملا محسوس است، افزود: با توجه به اینکه هم اکنون فشار تکنولوژی در حوزه فرهنگ و همه مردم محسوس و تاثیرگذار است به همین دلیل نمی توان در این صنعت، صنعت فرهنگی را به تاخیر گذاشت و اگر راه های پیشرفت نداشته باشیم باید فشارکمرشکن و ذهن شکن را به مردم تحمیل می کنیم چرا که این کار قابل تاخیر و تهدیدبردار نیست.
وی تصریح کرد: ما در حوزه VOD حوزه عقب ماندگی داریم تا بازار بزرگ فرهنگی و اقتصادی را در کشور فعال کنیم و اگر بخواهیم محسوس باشد باید در حوزه اقتصادی فرهنگی شروع کنیم.
وی عنوان کرد: موبایل زمانی وارد کشور ما شد که دنیا از نسل اول عبور کرده و به ۲G رسیده بود؛ بنابراین موبایل از نسل دوم وارد کشور ما شد و اصلا ۱G را ندیدیم و درک نکردیم.
او ادامه داد: حال در حوزه VOD هم عقب ماندگی داریم که نباید بگذاریم بیش از این شود؛ اگر اقتصاد مقاومتی در کشور مبنای ملموسی داشته باشد، باید از اقتصاد مقاومتی شروع کنیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: این حوزه در دنیا بازار بکری به حساب می‌آید که در کشور ما هم باید بومی شود.
وی با انتقاد از وضع زیرساخت‌های کنونی ارتباطات خاطر نشان کرد: ظرفیت زیرساخت بین‌المللی کشور به گونه‌ای است که اگر نتفلیکس هم بخواهد به کاربران ایرانی سرویس دهد نهایتا به ۶۰ هزار تماشاگر به صورت هم‌زمان نمی‌تواند سرویس دهد.
او افزود: برای رفع نقاط ضعف باید هر سه بخش تأمین کنندگان ارتباطی، سرویس دهندگان و محتواسازان را با هم به صورت یکپارچه توسعه دهیم.
فیروزآبادی با بیان اینکه در بخش مقررات‌گذاری VOD هم باید به گونه‌ای عمل شود که زمینه فساد و سوءاستفاده برچیده گردد، گفت: وزارت ارشاد اعلام کرده که در زمینه راه‌اندازی VOD از حق خودش گذشته است اما باید حق و حقوق خودش را تعیین کند زیرا بازار در آینده بزرگ می‌شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ابراز کرد: باز هم تأکید می‌کنم در شرایط گذار، باید مبنایی را در کارهایمان لحاظ کنیم که به کمپانی‌های فعال داخلی در برابر نمونه‌های خارجی لطمه وارد نشود. از سویی دیگر نباید بستر ارائه VOD اینترنتی باشد که هزینه آن بالاست زیرا در این شرایط کاربران لزومی نمی‌بینند به سمت استفاده از شبکه‌های داخلی بروند بلکه امثال نتفلیکس را ترجیح می‌دهند.
وی با بیان اینکه سیر تحول در سینما به نسبت بیشتر از دیگر رسانه‌های تصویری نظیر تلویزیون بود، گفت: بعد از ویدئو تِیپ‌ها (همانند نوارهای VHS)، CD و به تبع DVD و تجهیزات امروزی بروز و ظهور یافت اما اکنون که به قبل نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تمامی این دوره‌ها سر جای خودشان محفوظ هستند.
فیروزآبادی افزود: از سال ۱۹۹۴ ارائه خدمات VOD از مراکز علمی دنیا شروع شد و از سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۷ به بعد شاهد رونمایی از رسانه‌های مطابق با این الگو با نام‌های نتفلیکس و آمازون هستیم. نتفلیکس اکنون در ۱۳۵ کشور دنیا و ایران ارائه خدمات می‌دهد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه چنین رویه ای در تلویزیون هم اتفاق افتاد و اکنون شاهد ارائه IPTV هستیم، گفت: کلیه خدمات و تجهیزات قرار است تا سال ۲۰۲۰ مجهز به رشته‌های ارتباطی گردند تا با یکدیگر در ارتباط باشند که این موضوع بر بستر نسل پنجم ارتباطی محقق می‌گردد و قطعا در این حوزه بی‌تأثیر نخواهد بود.
وی همچنین یادآور شد: ضریب نفوذ تلویزیون و مدیا در دنیا همچنان روبه افزایش است و حتی ضریب VOD خانگی هم به سمت ۱۰۰ درصد میل می‌کند.
فیروزآبادی کالای فرهنگی را از جمله شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیای امروز دانست و عنوان کرد: اندازه اقتصاد فرهنگی در دنیای امروز بسیار بر شاخص توسعه یافتگی تأثیرگذار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا